Help strenge vorst gevraagd

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Lieve »

Deze winter heeft het bijna niet gevroren. Met als gevolg dat er nu reeds overal slakken in de tuin zitten.
Niet alleen slakken komen nu al veelvuldig voor, de honden komen ook terug uit het bos met teken.
Ik weet niet wat er nog meer als rupsen en andere in het komende jaar welig zullen tieren.
Maar wat nu?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door kockie »

Ik heb nog wel wat vorst in de diepvries liggen.

Zonder flauwekul: ik ben ook benieuwd wat het jaar gaat brengen. Op onze kleigrond is vorst ook wel gewenst om het gemakkelijker te bewerken te maken. Maar eens wat slakkenvallen plaatsen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door jwardenier »

Kun je er geen gebruik van maken ,eenden eten slakken ,parelhoen en fazant eten kleine insecten .
onze moestuin ligt tussen grasland als ik niets doe kan de schade behoorlijk zijn ,de eenden helpen me graag van de slakken af ,dit jaar wil ik fazanten op het land loslaten in de hoop dat die de kleine insecten wat binnen de perken houden .Hopelijk laat de jager ze met rust maar die is met mijn plannen op de hoogte . De vos weet nog van niets .Eenden schijnen de leverbot slak ook behoorlijk binnen de perken te kunnen houden .
Veder heb ik bos walletjes aangelegd in de hoop zangvogel aan te treken ,misschien moet ik nog wat nestkasten ophangen , een mezenpaar verorberd heel wat rupsjes ,de zwaluwen nestelen in de stal en als je ziet hoeveel insecten zij vangen ,vorig jaar hebben ze 3 broedsels groot gebracht. egels houden ook van slakken ,omgekeerde bloempotten met hooi als schuilplaats voor de oorworm .
Zo valt er nog van alles te doen . J W
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Lieve »

Lieve schreef:Deze winter heeft het bijna niet gevroren. Met als gevolg dat er nu reeds overal slakken in de tuin zitten.
Niet alleen slakken komen nu al veelvuldig voor, de honden komen ook terug uit het bos met teken.
Ik weet niet wat er nog meer als rupsen en andere in het komende jaar welig zullen tieren.
Maar wat nu?
Aangepaste tekst, waarom? door wie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door kockie »

Ik heb het moderatorslogboek doorgekeken; er is geen spoor van wijziging van je post. Niet in het moderators- beheers- en gebruikerslogboek. Ik heb dus geen idee wie/wat/waar/hoe en waarom je bericht gewijzigd zou zijn. Als er een komma aangepast wordt in een bericht dan verschijnt er normaal gesproken al een bericht in het moderatorslogboek.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Lieve »

OK dan heb ik me vergist.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Brit »

Er wordt vaak beweerd dat een strenge winter juist goed is voor veel schadelijke insecten. Als het een warme en vooral vochtige winter is, dan zouden hun eieren/poppen die vaak het stadium zijn waarin ze overwinteren, sneller worden aangetast door schimmels en dergelijken.
Daarnaast zou een flinke nachtvorst veel schade kunnen aanrichten aan de vroeg actieve veelvraatjes, helaas zal er dan ook veel vorstschade zijn aan de gewassen.... :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Pietje »

Klopt helemaal; zeker voor insecten waarbij de eieren/poppen moeten overwinteren is een nat voorjaar meer schadelijk dan een koude winter.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Lieve »

Kikkers, padden, salamanders zoeken nu reeds reproductiepoelen op.
Er zijn heel de winter muggen en vliegen geweest, de slakken tieren welig.
Het bos zit vol teken, veel meer dan tijdens de zomermaanden.
Als er dan al een kevereitje verrot is kunnen we dat alleen toejuichen.
De ontwakende vroegtijdig lente kan nog bevriezen en zal dan nog meer schade aanrichten, wat betekend dat de gewassen die dan niet bevroren zijn helemaal zullen afgevreten worden door ......
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Help strenge vorst gevraagd

Bericht door Dutch John »

De regenwormen in de moestuin hebben behoorlijk aan de bedekking kunnen "doorwerken". De grond warmt sneller op, dus het groeiseizoen zal langer zijn. Voor het gemoed zijn vroege lentedagen ook beter dan min 20 in maart. Het scheelt in de stookkosten. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een "ouderwetse" zachte winter. Mits de nachtvorst nu wegblijft....

Ben benieuwd of er verschillen in fruitkwaliteit en -opbrengst zullen zijn, nu hier de kippen onder ongeveer de helft van het fruit kunnen scharrelen. Wel typisch dat ze behoorlijke kuilen graven juist bij die bomen en struiken, terwijl ze de echte vrije uitloop hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie