houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Dag,

Komend voorjaar gaan we wilgen de grond in spuiten met de bedoeling daar knotwilgen van te maken
Met een spuitlans en een giertank gaten blazen en dan er snel de staak erachter aan schijnt dé manier te zijn.
Via Jan (NCK) had ik al begrepen dat dit verreweg de beste methode is vanwege het "aanslemp-effect"van de stam. De stam staat dan muurvast in de grond en op die manier worden de kleine haarworteltjes niet meer beschadigd bij een harde wind.
Ook begrepen: Kort de stam niet teveel in laat de "kuif"oftewel de tak er de eerste jaren op zitten zodat de boom op die manier een zo snel mogelijke dikte krijgt. Knotten gebeurd das later.

En Nu:
Ik heb het voor het uitkiezen: de IVN heeft ergens geknot en ik kan halen wat ik wil: zowel in dikte (van 3 tot wel 10-15 cm dikte) als in hoeveelheid.

Vragen:
-Ik kan ze nu krijgen en moet ze ophalen maar ben niet in de gelegenheid ze te planten. Ik neem aan dat ik ze wel een maand goed kan houden door ze met de onderkant stam in een sloot te leggen?
-Ik wil ze natuurlijk zo snel mogelijk zo dik mogelijk hebben die knotwilgen. Wat is de maximale dikte van de stam die ik kan gebruiken om in de grond te zetten? Uitval wil ik n.l. graag voorkomen.

Atlas
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door MatthiasD »

Ik heb 2 jaar terug ook wilgentakken geplant, gewoon met de palenboor gaten geboord (halve meter diep ongeveer) en daar de takken in gestoken met flink water erbij. Daarna de losse grond erachteraan en aangestampt.
Ze hadden daarvoor al een paar weken in de sloot gelegen zodat ze wat worteltjes (meer puntjes) konden vormen.
Dikte was ongeveer 10cm. Ik zit nog te twijfelen of ik ze dit jaar ga knotten of niet. Ik denk dat t nog iets aan de vroege kant is, misschien nog maar een jaartje wachten. Vorig jaar al wel geknot.

Als ik jou was zou ik gewoon een bult takken van 10-15cm dik ophalen, aan de onderkant een paar strookjes bast eraf halen en in de sloot leggen. Als de ergste vorst voorbij is in de grond stoppen. Ik had geen uitval, bij mij zijn ze allemaal uitgelopen.
Ik heb daarna ook nog geexpirimenteerd met dunnere takken, gaat ook prima zolang ze maar genoeg water krijgen.

Bijgevoegd een foto van afgelopen zomer.
Bijlagen
Salix Alba
Salix Alba
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Dag Matthias,

Ziet er inderdaad goed uit. en...... dat doet me goed om te horen dat ze in ieder geval tot zo'n 10 dikte als aanplant geen problemen geven. Er liggen echter nog veel dikkere stammetjes. Ben dus benieuwd naar wie er ervaring heeft in hele dikke stammen.

Had van Kockie nog een pb dat vuistdikke stammen geen problemen hoeven te geven.
Vraag me echter ook af of ze vanaf nu nog een maand kunnen blijven liggen totdat ze de grond ingaan.

Ze komen net als bij jou direct aan het water te staan, dus vocht is geen probleem.

Bedankt,
Atlas
Pyromaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 10:02

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Pyromaan »

Ahum, mijn eerste berichtje hier ...

mijn ervaring is dat het moeilijker is om een wilg NIET te doen groeien dan wel !
Ik heb de laatste jaren aanplantingen gedaan, zwarte els beworteld plantgoed en wilgen-"staken" ...
Ik kan geen enkele wilg aanduiden die kapot gegaan is, geloof het of niet ik heb er één ondersteboven in de grond gestoken en die groeit :lol:

Ik vind het voorstel om ze tot die tijd in de sloot te leggen een goed idee, zo drogen ze niet uit. Worteltjes die al gevormd worden zullen toch sneuvelen tijdens het planten vrees ik.

Verder, tja, toch gewoon zo snel mogelijk de grond in zou ik zo zeggen. Ik heb drassige grond en heb ze gewoon een halve meter de grond ingeduwd, van een duim dik tot 10 cm diameter, alles is gegroeid.

Ik had ze allemaal op dezelfde hoogte afgedaan maar dat zou ik nu niet meer doen, pas op de juiste hoogte afzetten bij de eerste knot.

Succes !
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door holtere »

weet wel dat ik de dikkere ook zou halen en in de kachel er mee :lol:

Overigens loopt dat wilgenspul zeer gemakkelijk uit en dat met een gierton ( of tuinslang) lijkt wel heel goed te gaan!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Allen bedankt, en ja branden kunnen ze altijd nog.

Maar wat is de dikste ooit door jullie aangeplant?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door ritsaert snijder »

Atlas,
wij hebben het hier wel gedaan met echte dikke knotwilgen (30-40cm) maar dan is het verwijderen van de ruwe schors wel meer werk. Als we dat niet deden dan gingen ze toch echt dood (kan me niet herinneren dat er 1 bleef leven)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Ritsaert,

30 tot 40 cm dik!!! allemachtig wat een knotsen!
Ingegeven door ongeduld? of waren ze domweg voor handen?
Mooi resultaat lijkt me zo; alsof ze er al een 10-20 jaren staan!

Als ik alles nu goed op me in laat werken is het zo dat hoe dikker de stam die de grond in gaat, des te meer "beschadiging" of kaalmaken van de stam er moet plaatsvinden.
Op die wijze ga ik het doen.

Ik ga ze nu eerst maar eens even halen. (lekker weer nog immers)

Bedankt allen,
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door kockie »

Voor straks, denk eraan: :pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door MatthiasD »

Wat ook schijnt te werken is een dikke stam aan een kant kaal maken en plat op/in de grond leggen, krijg je een leuke heg van.

Ik heb voor de gein ook een stel takken in een cirkel in de grond gestoken en vervolgens in een tapse spiraal opgebonden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door ritsaert snijder »

Atlas,
Ik heb 25 jaar geleden een speljungle gebouwd in een stuk weiland, eerst heel veel grond erin, toen een week met een grote kraan spelen. Toen stonden de kinderen al te trappelen dus we zochten naar snelle oplossingen. Wilg was genoeg te krijgen (was ook iemand van een knotgroep bij). We hebben werkelijk overal hout (wilg, berken, haagbeuk, we hadden zelfs moerbei) vandaan gehaald. Ik deed dat samen met iemand van een tuinontwerpbureau. Die had al ervaring met dikkere wilgen. Probleem is als ze ouder worden dat ze een dikke ruige bastlaag krijgen. Daar komt geen wortel meer doorheen.
We hebben toen ook een brug gemaakt. Ging prima totdat de kinderen kwamen en de bast stuk liepen. Dat overleven bomen niet... Tsja is allemaal voor het digitale tijdperk, ik geloof dat ik wel ergens foto's heb...ergens in een schuur....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Pietje »

Het enige belangrijke bij het poten van wilg/populier is het beschadigen van schors op een paar plekken (enkel de schors die de grond in gaat).
Minstens 60cm de grond in, zodat 'ie echt goed vast komt te zitten. Voeding/reserves uit het onderste deel maken het makkelijker om wortels te schieten. De wortels zitten namelijk meestal enkel in de bovenste 30 cm...

In het water leggen van de loten helpt tegen uitdrogen, maar voorkomt dat de schors zuurstof kan opnemen. Voor langer dan een week zou ik dat niet doen: beter kan je ze met zwart zand bedekken. Het kan zijn dat de loten al wortel schieten; het grootste deel ervan verlies je weer zijdens het poten. Maar op die beschadigde wortels heeft 'ie zo weer nieuwe wortels gemaakt.

Eénjarige takken kunnen al gepoot worden, tweejarig heeft de voorkeur. Pas na het goed aanslaan een knot knippen. Maar het kan eigenlijk niet fout gaan ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Dutch John »

Bij gebrek aan hazelaar heb ik eens populier gebruikt als bonenstaken. Ondanks dat die takken al een half jaar droog lagen, schoten ze sneller wortel dan de bonen. Staat wel stevig.... Het enige waar ze een hekel aan hebben is konijnenvraat aan de bast. De dikkere stekken kunnen wat meer hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door jwardenier »

Wij wonen op erg droge zand grond ,vorig jaar een 300 wilgen gepoot 3 t m 5 cm dikte ,gaten met grondboor geboord .
De stokken heb ik laten wortelen in regenwater tonnen met wat gier er in ,bij het poten van de gewortelde takken heb ik de gaten weer aangevuld met bemeste tuinaarde .Het hele zomer heb ik ze water gegeven .
In het verleden takken gewoon in de grond gezet bast beschadigd en water gegeven ,daar is er maar een van die tot boom uitgegroeid is . Zou het verstandig zijn om nu de takken [boompjes] op een hoogte van 150 te knotten of is het beter om ze eerst door te laten groeien .Ik heb ook een aantal stokken op lengte in de grond gedaan ,die zijn gelijk als knotwilg uitgegroeid .
Uit voorgaande berichten heb ik heb begrepen dat jullie geen probleem hebben met droogte.
Wij wonen tegen een heuvel[Havelterberg]aan en er wordt ook nog eens drinkwater onder ons gebied weggepompt, het kan hier zomers erg droog zijn Er zijn inmiddels een stuk of 7 boompjes gesneuveld ,een jonge reebok moest zijn horentjes uitproberen en heeft de bast van deze jonge boompjes zodanig beschadigd dat ze dood gegaan zijn .
Ook las ik in een voorgaand bericht dat populier ook makkelijk wortelt , zou deze ook bij mij willen vanwege de droogte en hoe zou ik deze moeten behandelen .Ik zou het wel grappig vinden om ook een aantal populieren te hebben ,ik heb ooit eens als leerling klopmaker gewerkt
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Natuurlijk kockie..... foto's.

Staken met "toeft" allemaal zo 6 meter lang.
Doorsnedes aan de onderkant zo rond de 10 cm

Kunnen ze zo een maand blijven liggen? of toch er maar een halve kuub grond overdoen?

Groet
Atlas
Bijlagen
wilgen2.jpg
wilgen1.jpg
Plaats reactie