Potje op kop?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Potje op kop?

Bericht door Dutch John »

Elk inmaakboek vertelt je dat je heet gevulde potjes het best tot de rand vult om ze daarna op kop te zetten. Maar waarom op kop? Wat is de wetenschappelijke gedachte erachter?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Potje op kop?

Bericht door Albert van WdJ »

Mijn idee is, dat het metalen deksel teveel warmte verliest, en de glazen onderkant juist minder.
Microben die dan nog in de resterende lucht zich bevinden zouden gedood worden door de hitte.
De duur van die hitte zou wat langer zijn (tov de metalen deksel), vanwege de isolerende eigenschap van het glas.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Potje op kop?

Bericht door Tim »

DJ,

Volgens mij inderdaad om het deksel nog even wat laatste hitte mee te geven ivm microben. Je zit er toch nog even aan met je handen. Jampotjes thuis hadden dikwijls nog schimmel onder de rand, aan de buitenkant van het deksel. Binnen niets.

Ik denk ook dat de vloeistof het deksel iets beter helpt afdichten.

Tim
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Potje op kop?

Bericht door hotglass »

Zou het ook het vacuüm kunnen zijn wat door de afkoelende en krimpende vloeistof/jam of wat dan ook ontstaat tussen
bodem en vloeistof? Rechtopstaand gaat bij de deksel de kans op lekkage het grootst worden.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Potje op kop?

Bericht door 12much »

Dat is 'm Ed,

als er al een kiertje in zit, wordt deze afgesloten door het product, rechtop staand niet. Als de kier te groot is, moet je het potje inclusief inhoud ofwel opnieuw verhitten of als eerste consumeren. Dat is ook de reden dat er een schimmelrandje rondom het deksel kan ontstaan. Even met heet water en een borsteltje afspoelen voordat je de pot wegzet is ook wel zo handig. Ik doe dan ook nog een ontsmettingsmiddel door het spoelwater.
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Potje op kop?

Bericht door Dutch John »

Heb ik ook lang voor ogen gehad, maar dan krijg je dus een organische afdichting. Allereerst lijkt me dat geen lang leven beschoren. Misschien verkrijg je wel een vacuüm, maar schimmels vinden hun weg via een organisch laagje. Ten tweede ontstaat er in een boordevol afkoelend potje meteen een vacuüm. Er kan dus geen product naar buiten treden.
Anders is dit bij een pot of fles met heel weinig hete vloeistof. Daar kun je wel even een drukopbouw krijgen, maar dan moet je er heftig mee schudden, zodat damp kan vrijkomen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Potje op kop?

Bericht door OBL-Rien »

Natuurlijk een heel ander onderwerp, maar ik heb geleerd dat wanneer ik verfpotten na gebruik op de kop zet, de restjes verf veel langer meegaat. Echt jaren langer.

Gebaseerd hierop denk ik dat de afdichting toch het belangrijkste is.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Potje op kop?

Bericht door Lycopoda »

Ik hou het erop dat de temperatuur van deksel verhogen het enige onderbouwde argument is (voor de groente, niet voor de verf). Wanneer je potje rechtop laat staan zal de temperatuur van het deksel niet absurd hoog zijn (gesloten pot, weinig dampontwikkeling, dus warmte moet door een laagje stilstaande lucht richting deksel). Op z'n kop neemt het deksel temperatuur van de vloeistof over (richting de 100 graden). Kijk eens of je (als je een metalen deksel gebruikt) of je verschil in temperatuur kan meten tussen potje op z'n kop en rechtop (meten is weten).
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Potje op kop?

Bericht door Dutch John »

Rien,

Bij verf gaat de vloeistof zeker als afdichting fungeren. Het lijmt een slechte sluiting dicht. Bij kleine restjes doe je er goed aan wat verdunner toe te voegen anders krijg je evengoed een vel, ook al staat de pot op kop.

Een organische afdichting lijkt me geen jaren stand houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Potje op kop?

Bericht door deleted »

Geen idee, maar kan het te maken hebben met dat klein beetje lucht dat in de pot achterblijft ?
Moet die luchtbel ook niet 'bacterievrij' worden ? Vandaar misschien omkeren ?

edit: :oops: Zie net dat Albert dit antwoord al meteen gegeven had ... :oops: +1 voor de uitlag van Albert !

G
Plaats reactie