Rolstoel en tuinieren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robocop
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2013, 14:47

Rolstoel en tuinieren

Bericht door Robocop »

Hallo,

Ik heb een vrij grote tuin. Alles is nu gewoon begroeid met gras die ongeveer 2-wekelijks wordt afgereden.
Ik ben nu zelf een beetje aan het rondzien om een moestuin aan te leggen in het voorjaar en proberen te onderhouden. Ook de rest van de tuin zou ik willen proberen zo milieuvriendelijk mogelijk te onderhouden.
Maar ik ben rolstoelgebonden (verlamd) vanaf mijn benen.
Ik ben op zoek naar ideeën om zoveel mogelijk zelf proberen te doen (moestuin, onderhoud tuin, ....), na de dagelijkse arbeid.
Een groentenkweekbak maken en die gebruiken als 'moestuin' zie ik niet echt zitten omdat de tuin zo groot is, dat gemakkelijk de volle grond kan gebruikt worden.

Iemand enige ideeën hoe dit een beetje kan opgelost worden om makkeljk opgelost ?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rolstoel en tuinieren

Bericht door Sandman79 »

Voor moestuin, is het echt niet iets om bvb met verhoogde meterbakken te gaan werken (google maar eens op vierkante meter tuin)

Met opzetranden voor palletten kan je ze bvb makkelijk maken, en is het meteen op hoogte wat me toch een stuk makkelijker lijkt met een rolstoel?

Gras probeer ik in de toekomst wat te vermijden, een robot is dan misschien wel tof, of 'bloemenweide' , dat moet maar 2 keer per jaar gemaaid worden...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Rolstoel en tuinieren

Bericht door David86 »

Eerlijk gezegd denk ik dat een volle grond tuin een beetje lastig word als je in een rolstoel zit. Als ik in de tuin bezig ben zit ik of op mijn knie"en of wurm ik mezelf door smalle paadjes tussen de rijen groenten met een schoffel in de hand.

Mocht ik in een rolstoel geraken dan zou ik kiezen voor een stel smalle verhoogde bakken. Zeg 50 cm breed op zo'n 60 tot 80 cm hoogte en zo lang mogelijk, tussen de bakken zou ik 1,5keer de breedte van de rolstoel laten om te kunnen manoeuvreren en ik zou bij de aanleg direct een irrigatie leiding in de bakken leggen. Het lijkt me niet praktisch om steeds met een gietertje naar de kraan te rijden en dan weer terug, zeker in de zomer behoeven zulke bakken veel water.

Als je een " zomertuin" wil ben je met 10m2 aan bakken al aardig het baasje. Wil je voor het hele jaar door tuinieren dan zul je een 3 voud van die oppervlakte nodig hebben in bakken. In de regel groeit en bloeit alles beter in bakken. In bakken zit meer warmte in de grond en omdat je de grond niet beloopt blijft zij erg los, dit bevordert de groei aanzienlijk.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rolstoel en tuinieren

Bericht door deleted »

Robocop,

Puur voor de opbrengst kan je wellicht meer bereiken met plantenbakken, aangepaste serres of verticaal tuinieren( http://www.lowtechmagazine.be/2010/03/g ... stuin.html ).

Maar je oorspronkelijke vraagstelling deed me eigenlijk aan de Eifelwijnen denken.
Die druiven worden vaak op zuidhellingen gekweekt die zo stijl zijn dat ze niet begaanbaar zijn. Om deze hellingen toch ten volle te benutten hebben ze monorails aangelegd.

Die duitse railwagentjes zijn dan ook nog eens gemotoriseerd en kunnen wel tot 250 kg op de stijlste hellingen vervoeren.
Nochtans zijn de rails zelf eenvoudig te monteren, kost volgens mij niet meer dan rolstoelbrede tuinpaadjes.

Wellicht kan zoiets, maar dan in veel lichtere uitvoering - zelfs op spierkracht- in een vlakke Nederlandse tuin.
Voordeel is ook nog dat je nooit de teeltlaag dicht loopt en dat er weinig tot geen plaatsverlies is voor de planten.

http://de.wikipedia.org/wiki/Monorackbahn

G
Robocop
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2013, 14:47

Re: Rolstoel en tuinieren

Bericht door Robocop »

Allemaal bedankt voor de tips.

Zullen eens een paar dingen op papier zetten en uittekenen.
Misschien ook eens in de boerenbond gaan zien naar hun mini moestuinbakjes.

Dat voorstel van de palletten lijkt me ook interessant.
Met de wintermaanden voor de boeg kan ik al eens een paar voorbereidende knutselkarweien doen, en gewoon proberen te worden aan die wielen onder m'n poep.
Plaats reactie