biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Leuk om te zien dat je nog altijd hiermee bezig bent David.

Projectje heeft nog altijd mijn interesse.
Echter stel ik me de vraag of in ons klimaat de opbrengst wel voldoende is tov de verwarmingskost van de installatie.

Maar dat hoop ik van jou te horen :)
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Dat hangt alles af van de isolatie van het apparaatje...

Wat je niet verliest hoef je ook niet aan te vullen..
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Akkoord, maar je moet toch een minimum temperatuur van +-40°c houden, meen ik.

Komt er zoveel hitte vrij tijdens het proces?
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Hoeveel warmte er vrij komt word bepaald door de feedstock, of die warmte voldoende is om de vergister warm te houden word uiteraard bepaald door de hoeveelheid warmte die je verliest. Verlies je te veel warmte dan moet je bij verwarmen. Verlies je die warmte niet dan niet..

Boven de 25 C doet ie zijn werk al goed. Hoe hoger je de temperatuur opvoert des te sneller hij gaat werken en des te fragieler het proces word (zeker niet ideaal voor thuis). Snelheid is niet echt belangrijk, je kunt een lage snelheid opvangen met een groter volume, uiteindelijk ontgas je dan je feedstock ook helemaal. Daar komt bij dat een lagere vergister temperatuur ook een kleiner warmte verlies betekend (het verschil tussen de buitenlucht en je vergister is immers kleiner).

Alles lijkt er op te wijzen dan een (goed geïsoleerde) erg natte mesofiele vergister de voorkeur geniet voor thuis. Niet echt shocking news, dit is ook het type vergister dat men in ontwikkelende landen ziet bij de mensen thuis.

Mijn vergister draait nu op 36.C dat bevalt mij prima
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Klinkt veelbelovend.

Dus mag ik concluderen dat je je elektrische bijverwarming momenteel op 25°C hebt staan?
Huisje breek mij niet...
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

David , om het geurtje van de drijvende tank tegen te gaan zou je dan ook schelpengrit op de bodem van het watervat kunnen gebruiken
Bij een helofyten filter wordt dit ook wel gebruikt om nare geurtjes te voorkomen , we hebben jaren een goedwerkende gehad met schelpen grit onder en boven op het filterbed , We konen hen alleen ruiken als de pomp het vuile water in het filterbed pompte .gr John
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Jimmeuh schreef:Klinkt veelbelovend.

Dus mag ik concluderen dat je je elektrische bijverwarming momenteel op 25°C hebt staan?

Nope 36 graden,

Relatief klein volume, dus korte verblijf tijd betekend een hogere temperatuur. Warmte verlies is geen groot issue meer, het apparaat is zeer degelijk geïsoleerd .

John, hoe werkt dat precies met die schelpen ?

Heb ook een gozer gezien die plantaardige olie als seal gebruikte om de geurtjes binnen te houden, dat lijkt me alleen een smeerboel worden..

De compressor is om een proef te gaan draaien met biogas in me brommer. Als dat werkt ga ik een vergister opschalen (van 200 naar 2000 liter) zodat ik er mijn transport brandstof van kan maken, de brommer rijd nu op lpg een biogas ombouw zou redelijk eenvoudig zijn en de spullen heb ik grotendeels al liggen..
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Dutch John »

David,

Als je hem nog nodig hebt: je kunt hier een 70 lpg tank afhalen. Butagastank of propaantank kan ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

He John die lpg tank past me wel, ik neem binnenkort even contact met je op.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

Kockie ziet al een scooter met David86 erop rondschuren met een 70 L LPG tank...[/dagdroom]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

Ik zie ook mogelijkheden , maar ik zou tevreden zijn als mijn kook toestel op biogas werkt
Het schelpengrit , zoals ik aangaf heb ik gebruikt bovenop en onderin het filter , in jou situatie denk ik dat je het gewoon op de bodem van je onderste vat stort.De olie zal ook werken , een soort stankafsluiter , het gas vat zal dan zeker niet gaan roesten .
Ik heb nog wat tekeningen een info boek biogas ,t z t zal ik daar eens inkijken of daar nog een idee in staat .
De tekeningen die daar instaan zijn uitgevoerd met roerinstallatie en verwarming , eentje met compressor en tankstadsion .
70 l op een brommer , kom je wel een heel eind . J W .
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

De 70 liter zet ik bij de compressor, de brommer zou een 12 liter hoge druk fles krijgen.
..
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

David , ik heb het blad nog eens opgezocht , ze gaan daar uit van een waterslot .
Ook zijn er tekeningetjes waar de gashouder bovenin de vergistings tank zit.
Ik heb ook gelezen [ander boekje ]dat gesteentemeel gebruikt wordt om stank tegen te gaan op stalvloeren en ik meen dat het ook wel gebruikt wordt om bij b v brandnetelgier de stank te verminderen .
Voor mij zou het niet uitmaken tenzij het de geur van rotte eieren is daar hen ik nare herinneringen aan , Ganzen eieren schouwen .
Mocht je het blaadje willen hebben kan ik kopietjes naar jou toe sturen,
biogas ;uitgave 6 van de kleine aarde ;J Craens [1981] Sterk verouderd dus .gr John
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

De ideeën machine heeft niet stil gestaan afgelopen jaar, om het maximale uit de vergister te halen met zo min mogelijk moeite (druk, druk, je kent het wel) heb ik het volgende bekokstooft. Het is een beetje een opeenstapeling van bestaande principes uit de moderne kwekerij met een kleine geiten wollen sokken draai.

Het plan is om het digestaat te scheiden middels zeefdoek. De vloeibare fractie moet dan afvloeien naar een huis tuin en keuken versie van een eb en vloed hydrocultuur. De vaste fractie word in een doe het zelf "green cone" gedaan, onder die cone komt een gravelbed zodat de voedingstoffen vrij de bodem in kunnen vloeien waar dan planten als pompoen, courgette en komkommer of tomaat zo geplant worden dat ze met de wortels in het gravelbed kunnen groeien. Het Idee van de cone is dat je hem niet leeghaalt, alleen aan vullen met "lichtverteerbare" (of voor verteerde in dit geval) organische materialen. In de cone kan de anaeroob voor verteerde biomassa aeroob verder verteerd worden (hopende dat de facultatief anaerobe bacterien uit het digestaat de afbraak voortzetten terwijl de aerobe bacterien zich vestigen), dat proces word versneld door warmte van de zon en de vrije toegang voor in de grond levende beestjes.
biogas digestaat benutting.jpg
De hydrocultuur bedden kunnen voorzien worden van "opzet kasjes" indien gewenst.

Op of aanmerkingen m.b.t. deze voedsel/voedingstoffen kringloop voor de luie mensch zijn zeer welkom.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

Ik vind het idee erg goed. Ik zal de uitkomst ook zeker volgen! Ik ben benieuwd hoe goed de fracties zich laten scheiden. Heb je daar al proeven mee gedaan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie