minitractor

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

minitractor

Bericht door eddy1 »

ben op zoek naar een minitractor, liefst eentje met een bol achteraan, zodat ik een aanhangwagen kan trekken.
Zou er hier in Belgie ook mee over de weg willen rijden, zodus moet hij wel met van alles uitgerust zijn. Wil hem dan ook inschrijven.
Bedoeling is om er mee naar bos te rijden en hout te gaan halen.
Heb op internet gezocht, maar onder de 2000 euro is er niet veel te vinden en dat vind ik zelf wel wat veel. Dan word mijn hout wel zeer duur.
Als iemand er ergens eentje goedkoop weet staan, gelieve te reageren AUB.
Dank u.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: minitractor

Bericht door Sandman79 »

2000 is al 'goedkoop', zeker voor eentje met papieren, grote tractoren zijn vaak goedkoper
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: minitractor

Bericht door Tim »

Hahah,

Effe off topic, maar ik moest denken aan een oude commercial die 20jr geleden eens langskwam.....



Tim :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: minitractor

Bericht door Pieke »

Kleine quad? Ook wendbaar.

én een trekhaak http://link.marktplaats.nl/726108436
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: minitractor

Bericht door benthuis »

Pieke schreef:Kleine quad? Ook wendbaar.

én een trekhaak http://link.marktplaats.nl/726108436
Daar zijn ook explaren van te krijgen met een hefinrichting en hydrauliek.
Maar dan ben je ook snel aan die 2000 euro.
In zweden zijn deze dingen gemeengoed.
Hier wat voorbeelden: http://www.ebay.co.uk/bhp/4x4-farm-quad
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: minitractor

Bericht door Pieke »

Snel,snel voordat DJ me voor is.
eco fitness.png
eco fitness.png (63.65 KiB) 6901 keer bekeken
Krijg je het gelijk warm van.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: minitractor

Bericht door eddy1 »

Heb gisterenavond een oud collega gekontacteerd.
Deze zijn hobby zijn oude tractoren.
Hij deelde mij mede te wachten met aanschaf van een tweedehands momenteel, gezien het kan zijn dat men de wet gaat veranderen en dat dan mogelijks ook alle tractoren van hobbyboeren naar de keuring zouden moeten gaan. Er zullen dan wel uitzonderingen komen, maar toch, hij zei best te wachten.
Men zou dit op het eind van het jaar of begin volgend jaar gaan beslissen of ze al dan niet naar de keuring moeten gaan.
Heb zelf nog tijd voor de aanschaf, bedoeling is dat ik naar de toekomst toe een ander vervoermiddel dan mijn auto ga gebruiken om mee door het bos te gaan crossen voor het ophalen van hout.
Hij zei me wel een gewone tractor aan te schaffen in plaats van een minitractor. Was zeker qua kwaliteit beter ook wat betreft sterkte.
Een kruiwagen is natuurlijk het makkelijks maar als je 15 km verder je hout gaat halen, is dit wel niet te doen. Ga wachten maar toch bedankt voor jullie reactie.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: minitractor

Bericht door Dutch John »

Inmiddels van alles uitgeprobeerd als houtvervoer. Inderdaad de kruiwagen. Maar ook de fietskar. Een kleine tractor met aanhanger. Een auto met aanhanger. Wat beviel het best? De fietskar! Maar dan hebben we het over afstanden van enkele kilometers. Nu is het eigenlijk zo dat je hout nooit verder dan een paar kilometer moet gaan zoeken, want de EROEI zakt als een plumpudding in elkaar met toenemende afstand. Paard en kar ook overwogen? Misschien ken je iemand die zijn aangespannen knol wat meer oefening wil geven?

Een kleine tractor verbruikt meer brandstof dan een auto. De enige meerwaarde is de terreinvaardigheid. Als je al een auto hebt en daarnaast een trekker aanschaft, dan wordt het inderdaad erg duur hout. Ik zou dus kiezen voor een gecombineerde oplossing: auto met aanhanger tot zover de toestand van het terrein het toelaat. En het hout ernaar toe dragen of kruien. Vraag een paar vrienden om een dag mee te sjouwen en vier dat daarna. Dubbel plezier.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: minitractor

Bericht door eddy1 »

Ben eruit. Gaat een kleine vier X vier worden. Tweedehands is het nog te doen zulks aan te kopen. Vermoedelijk word het een Suzuki samurai, zou sterk genoeg zijn om een aanhangwagen met 2 kub hout weg te trekken. Voor een kleine 1000 euro is zulks wel te koop en kunnen we weer ongestoord ermee door het bos rijden, zonder dat wij naar het koetswerk van onze auto moeten kijken. Kunnen wij ook inschrijven als lichte vrachtwagen, zodat de jaarlijkse wegenbelasting gaat meevallen. Nu nog ergens een goede tweedehands kettingzaag van Stihl kopen en wij kunnen weer enkele jaren verder.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: minitractor

Bericht door deleted »

Vermits je in België woont zou je dan nog beter een exemplaar van 25 jaar oud zoeken, gezien de nieuwe oldtimer-regeling.


Nu ja 'beter'... paard-en-kar of fietskar vind ik sympathieker.
G
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: minitractor

Bericht door eddy1 »

Heb deze wetgeving eens nagekeken, maar daar staat wel degelijk in vermeld dat je met de auto geen activiteiten mag doen, zodus een aanhangwagen er achter hangen en hout vervoeren is dan verboden. Spijtig genoeg,anders had het me wel wat geld uitgespaard.
Voor mij is het in het bos werken meer een hobby geworden, waarbij ik dan nog wat hout voor de winter kan ophalen. Is een win-winoperatie. En elke hobby kost geld, mijn huidige auto zijnde PT cruiser heeft al veel diensten bewezen, want heb ik tot op heden steeds gebruikt om hout te gaan halen, maar goed is het wel niet om daar steeds mee door het bos te crossen, daarom nu een kleine vermoedelijk suzuky samurai,die ik gaan aanschaffen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: minitractor

Bericht door deleted »

Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Zie wat je bedoelt. De laatste beperking: "gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten".

Het blijft natuurlijk de vraag of 'vervoer' ook tot deze laatste beperking behoort.
Eigenlijk kan die interpretatie niet.

In de wet (http://www.oldtimerweb.be/informatieve- ... t-2013.pdf) wordt de laatste beperking ook niet nader bepaald. De eerste 3 wel.

G
Plaats reactie