Kim chi als bewaarmethode

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Anne2 »

Heeft er iemand al ervaring met Kim chi hier?

Iemand hield een workshop bij een cursus (maar ik had andere gelijktijdige workshop) en nu kom ik het weer tegen in The Permaculture book of Ferment and human nutrition/Bill Mollison.

Wordt vergeleken met zuurkool en dat je zoiets de hele winter kan bewaren. Ben ooit in Korea geweest, hele andere keuken, vond het wel lekker en denk nu dat het Kim chi was. Maar ik vraag mij nog af waarom het lang houdbaar is. Je zet het weg met veel zout, maar spoelt dat ook weer af...

Wil graag meer weten over deze bewaarmethode.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Anne2 »

Ja natuurlijk kan ik het googelen. Maar iemands persoonlijke ervaring hiermee vind ik toch interessanter.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Jan. »

Wil graag meer weten over deze bewaarmethode.
Maar iemands persoonlijke ervaring hiermee vind ik toch interessanter.

Misschien moet je toch nog us terug naar Korea, Anne.


Ben er zelf ook eens geweest en vond het eetbaar maar niet lekker, schijnt wel erg gezond te zijn.
de mensen die ik er mee bezig zag bewaarden de kool onder een laag rode [tomaten?] saus.
Het zag er ongeveer uit zoals dat van de afhaalsjinees met sambal bij
Chinese en Indische mensen weten er meer van....
Als we dezelfde soort bedoelen :?:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Anne2 »

Ik mag niet meer vliegen van DJ.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Jan. »

Ook niet als tie 1 hectare bos aanplant? Voor één keer?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Tim »

Anne2 schreef:Ik mag niet meer vliegen van DJ.
Daar zou je toch poep aan moeten hebben. Er zou een moment moeten komen dat je zelf niet weer wilt vliegen.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door David86 »

Even terugpakkend op de vraag van Anne,

De meeste micro organismen gedijen bijzonder slecht in zout en in zuur , als men kool " fermenteert" word er rijkelijk melkzuur gevormd (door de melkzuur bacterie die een zout biotoop wel verdraagt). Als voedsel zuur genoeg is dan is het voor bacteriën die je eten bederven bijzonder slecht vertoeven in het potje. Geen slechte bacteriën = geen bederf, het blijft dus langer goed omdat het erg zout en erg zuur is in het potje.

Voor melkzuur fermentatie zijn startculturen te koop bij b.v. brouwwinkels, je kunt zo'n cultuur ook " jumpstarten" met een beetje karnemelk.
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Jan. »

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Anne2 »

David86 schreef:het blijft dus langer goed omdat het erg zout en erg zuur is in het potje.
Verschillende recepten bekeken.
Je zet het eerst in zout om vocht te onttrekken maar daarna spoel je dit weer af. De groente wordt voor zover ik kan nagaan in een potje gestopt, maar staat niet onder, er zit dus ook zuurstof in.

Heb nu een Chinese kool met zout staan.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kim chi als bewaarmethode

Bericht door Anne2 »

Weggegooid, was niet lekker. Bleef wel "goed" zat in ieder geval geen schimmel op.
Plaats reactie