Werken met de sappan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Werken met de sappan

Bericht door Blijfhopen »

Goed idee van DJ om de flessen in de wasbak te zetten.
Ik was ooit aan het vullen en toen viel de bodem van een pot er spontaan uit. Spanning, scheurtje ?
Hete massa op je voeten is dan niet prettig.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Werken met de sappan

Bericht door Anne2 »

Ik zet het te vullen potje in een steelpan die ik dan onder het slangetje hou. Je knoeit n.l. ook vrij gemakkelijk als je tot de rand wil vullen.

Hoe lang is een "tijdje" in de oven? Deksels en pot, en daarna afkoelen, deksels van pot af. Dat is n.l. altijd wel puzzelen welke deksel hoort bij welk potje, ook al probeer ik zoveel mogelijk dezelfde potjes voor het zelfde goedje te gebruiken. Ik heb dan weer geen oven vol.

DJ, ik snap niet wat je bedoeld met het stuk binddraad, wil je eens een foto maken?

Wat is de verhouding sulfiet/citroenzuur?

Waar koop je dit? Ik weet dat DA drogist citroenzuur verkoopt. En bij de Hekserij http://www.hekserij.nl/Citroenzuur.aspx Hij schrijft erbij dat het geen levensmiddel is, maar ik weet dat hij dat zelf ook zo gebruikt, het moet er volgens de wet bij staan en dat heeft met manier van opslag te maken of zo. Misschien heb jij nog een ander adresje? Brouwland heeft het waarschijnlijk ook. Het mooiste zijn adresjes zonder verzendkosten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Werken met de sappan

Bericht door Dutch John »

Anne,

Gewoon een binddraadje van bijvoorbeeld een broodzak. Of een dun ijzerdraadje. Je buigt het 180 graden, hangt één poot in de fles en één er buiten. Het draadje houdt ruimte tussen de flessenopening en de trechter. Rustig schenken verhindert dat het sap overloopt. Met rustig blijven kun je veel tijd winnen......

Van citroenzuur en sulfiet beide een half theelepeltje op een halve liter water is meer dan sterk genoeg. Bewaren in een afgesloten beugelfles of een fles met kurk. Een metalen schroefdop roest weg. Ook het citroenzuur en de sulfiet bewaren in beugelpotten.

Het goedkoopst inkopen bij de bekende brouwwinkels. Toko's en drogisterijen verkopen alleen kleine hoeveelheden en zijn daardoor duur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie