Monilia

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

@Paul,

Als je de vruchten vers gaat eten zou afspoelen voldoende moeten zijn, want de schimmel zal niet direct schadelijk zijn voor mensen. Als je ze conserveerd d.m.v. verhitten, dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Het gaat voornamelijk om het bewaren van vers fruit dat dan weer kan gaan schimmelen en sporen kan verspreiden en conserveren door bv. drogen. Hierbij zullen eventuele sporen niet worden vernietigd en in een geval van vochtig worden en niet snel consumeren, ook weer actief worden en zich kunnen voortplanten.

Wat Pietje zegt is helemaal waar. Ga ook niet als een gek tekeer met anti-schimmel gifjes, maar probeer een balans te laten doorslaan naar de positive micro-organismen. Een mulch van snippers en blad, zoals Pietje voorstelde, is een hele goede stap. Om de balans wat sneller te laten overslaan zou je de boom een keer (preventief) kunnen behandelen tegen schimmels, en daarna zuinig zijn op alle paddestoelen op goede plekken, zoals je gazon, in de border waar een dikke laag mulch ligt enz.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Monilia

Bericht door Paul Joosten »

Klinkt als prima advies Brit, bedankt. Twee vragen: bij drogen om er chips van te maken worden geen hoge temperaturen bereikt. Dit jaar maar niet doen kennelijk? Bij die preventieve behandeling: welk middel is daarvoor het beste?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

Paul Joosten schreef:Klinkt als prima advies Brit, bedankt. Twee vragen: bij drogen om er chips van te maken worden geen hoge temperaturen bereikt. Dit jaar maar niet doen kennelijk? Bij die preventieve behandeling: welk middel is daarvoor het beste?
Vraag 1; misschien maar even een jaartje niet, of alleen een kleine hoeveelheid om uit te proberen voor een beter resultaat en dan gelijk alles opeten.
Vraag 2; ga maar even in een tuincentrum kijken. Misschien hebben ze zelfs wel een biologisch middel, maar ik ben niet meer op de hoogte wat er op dit moment allemaal voor hande is.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Monilia

Bericht door Lycopoda »

Ik denk niet dat Monilia van gedroogd fruit houdt. Het is een 'vers-fruit-schimmel'. Het is sowieso voor de meeste schimmels moeilijk leven op gedroogd fruit (daarom drogen we ze ook).

We hebben ook last van Monilia in de kersen. Daarnaast ook sinds dit jaar hagelschot (ook een schimmel). Wat we nu doen is al het afgevallen blad en aangetast fruit verwijderen. In de lente aangetaste bloesem en takken verwijderen, en dan kijken of het beter gaat. Daarnaast flink wat compost strooien om de bomen een duwtje in de rug te geven. Spuiten doe ik liever niet, want dat is of met een fungicide of met een koperoplossing (Bordeauxse pap). Het laatste is dan wel goedgekeurd in ecologische wijn- en boomgaarden, en voor een jaar niet erg. Maar als je dat structureel doet, accumuleer je koper (toxisch) in je bodem. Niet echt bevorderlijk voor het bodemleven.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

Lycopoda schreef:Ik denk niet dat Monilia van gedroogd fruit houdt. Het is een 'vers-fruit-schimmel'. Het is sowieso voor de meeste schimmels moeilijk leven op gedroogd fruit (daarom drogen we ze ook).
Het ging mij ook niet om de levende schimmel zelf, maar om de sporen die zich weer prima kunnen gaan ontwikkelen als de chips weer vochtig worden en daarna vergeten....
Lycopoda schreef:We hebben ook last van Monilia in de kersen. Daarnaast ook sinds dit jaar hagelschot (ook een schimmel). Wat we nu doen is al het afgevallen blad en aangetast fruit verwijderen. In de lente aangetaste bloesem en takken verwijderen, en dan kijken of het beter gaat. Daarnaast flink wat compost strooien om de bomen een duwtje in de rug te geven. Spuiten doe ik liever niet, want dat is of met een fungicide of met een koperoplossing (Bordeauxse pap). Het laatste is dan wel goedgekeurd in ecologische wijn- en boomgaarden, en voor een jaar niet erg. Maar als je dat structureel doet, accumuleer je koper (toxisch) in je bodem. Niet echt bevorderlijk voor het bodemleven.
Helemaal mee eens, daarom adviseerde ik ook om het één keer te doen om de balans naar goede organismen door te laten slaan.
De ziekteverwekkers zijn eigenlijk altijd wel aanwezig, de meesten zijn alleen niet actief, als het goed is. Vandaar dat mensen vaak een bacterie probleem krijgen nadat ze een schimmel probleem hebben doodgespoten. Als deze dan weer is bestreden, zijn het vaak weer virussen of insecten die opeens de kop op steken.
Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat jouw methode mijn voorkeur geniet, maar de meeste mensen hebben niet zoveel geduld......
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie