Monilia

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Monilia

Bericht door Blijfhopen »

Ik zag laatst een volkstuinder die de met Monilia besmette pruimen in de sloot gooide.
De vruchten zonken direct.
Vraag: Is het slootwater besmet en draagt het bij tot verspreiding ? Gaan de Moniliasporen dood onder water of hebben ze een overlevingsstrategie ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

Het lijkt erop dat dit de verspreiding niet voorkomt, maar normaal zal het gewoon door de wind gebeuren. Maar verbranden of heet composteren lijkt me beter.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monilia-rot
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Monilia

Bericht door Albert van WdJ »

Beste kun je voor degelijke informatie rondom ziekte en aantasting de professionele sites raadplegen.
Ik heb in dit soort gevallen enig gegrond wantrouwen t.o.v. wikipedia.
Wikipedia hoeft op zich geen foute info te geven, maar voor echt betrouwbare info ga ik toch ergens anders zoeken.

Zie bijv. deze link: http://databank.groenkennisnet.nl/monilia_vruchtrot.htm

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Monilia

Bericht door Paul Joosten »

Deze aantasting van diverse soorten fruit heb ik wel eens eerder gezien maar ik wist niet hoe dat heette. In mijn tuin heb ik er waarschijnlijk ook last van. Toen ik daarnet een foto wilde gaan maken kwam ik tot een vervelende ontdekking; een van de bomen is kennelijk onder de fruitlast (deels) bezweken:
Te veel is ook niet goed...
Te veel is ook niet goed...
Zo te zien is de tak nog in staat om enige sapstroom door te laten, ik laat hem dus nog maar even zitten om te zien of het fruit nog rijp zal worden. Sommige vruchten zijn aangetast met iets dat wel op Monilia lijkt. In de beschrijvingen op bovengenoemde sites lees ik echter niets over 'bloeden', wat hier toch duidelijk wel zichtbaar is. Is deze aantasting mogelijk toch wat anders? Zo ja, wat dan?
Aangetaste pruimen 'bloeden'.
Aangetaste pruimen 'bloeden'.
Niet alle pruimen lijken aangetast maar om problemen voor te zijn zal er toch wel wat aan gedaan moeten worden. Het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik kan oogsten. Moet ik voordien al wat doen? Hoe zorg ik er voor dat na de oogst geen bederf optreedt? Volstaat goed wassen? Wat zouden jullie doen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Monilia

Bericht door holtere »

@ Paul,

Wil je fruit bewaren moet je het zeker niet wassen! De natuurlijke beschermlaag verdwijnt dan.
Plukken op het goede moment is het toverwoord! Rijp maar niet te rijp :?

Waarschijnlijk is je pruimboom een zelfbestuiver, klopt dat?
Die dragen meestal veel te zwaar als je ze niet volgens telersvoorschriften snoeit (kort houden dus) en scheuren dan helemaal open.
Voor alle aantastingen geldt eigenlijk: aangetast fruit oprapen en verwijderen van je erf! Het een infecteert het andere. Volgens mij moet je fruitbomen zien als melkkoeien in Nederland. Alleen bij verzorging die bij een topatleet hoort krijg je goede oogsten en blijft de boel gezond.
Wij hebben in onze tuin al jaren van alles en nog wat gepoot en bijna alles gaat binnen enkele jaren weer dood. Nu geleerd om verder te gaan met wat het wel goed doet onder "onze" omstandigheden. Eerlijk gezegd is dat niet zo veel als je zou wensen :(

Grz,
Holtere
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Monilia

Bericht door Anne2 »

@Holtere, woon je op zandgrond?

Ik doe vrijwel niets aan de fruitbomen hier, geen bemesting, spuiten en geen kale boomspiegel. Appels en peren snoei ik, maar pruim deed ik meestal niets aan, dit jaar voor het eerst gedund, Opal. En ik heb altijd een mooie oogst, kleigrond.

Mijn vader, zandgrond heeft altijd zieke bomen.

Koop in dat geval rassen die op jouw grond kunnen bij een kweker op diezelfde grond.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Monilia

Bericht door holtere »

@ Anne,

Yep, zand, bietje zavelig maar te weinig wellicht :?
Opal (ook zelfbestuiver) heeft het hier wel redelijk gedaan maar droeg zo zwaar dat de boom door de vele beschadigingen er toch aanging. Dunnen is dus heel verstandig! Snoeien na de pluk, in juli / sept. dacht ik, i.v.m. loodglans.
Mijn opa groef een gat van meer dan een meter in de rondte en diepte. Dan compost en goede losse grond erin en dan pas de fruitbomen (was op klei). Ondertussen geloof ik wel dat dat de manier is!

Grz,
Holtere
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Monilia

Bericht door Blijfhopen »

@Paul.
Jouw aantasting van de pruim is zeker te weten Monilia. Zoek maar op Google naar de plaatjes.
Erg besmettelijk.
Ik wilde alleen weten of het slootwater als besmettingbron kon gaan fungeren. Maar het draadje gaat een ander leven leiden. Prima.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Monilia

Bericht door Blijfhopen »

Je kunt de gave pruimen als je ze nog even wilt bewaren even wassen in een soda oplossing. Dan afspoelen.
Naar mijn ervaring dood je zo veel sporen en kun je de vruchten enkele dagen langer bewaren.
Aangezien je de gave vruchten afspoelt zal er weinig residu achter blijven.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Monilia

Bericht door Albert van WdJ »

@Gerard,

Ik zie bij "maatregelen" in de door mij aangegeven link van de beeldenbank dat het schoonhouden van het perceel belangrijk is.
Sporen van schimmels dood je niet 123 met water. Lijkt me dan ook onverstandig om besmet fruit in de sloot te gooien.
Wat als verderop de buurman juist sproeit/beregend met dat slootwater?

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

Yep, zandgrond is veel lastiger. Problemen zijn vaker droogte gerelateerd en je moet ze vaker voeren. Dus niet méér voeren, maar vaker kleine hoeveelheden, anders spoeld het meeste zo weg.

Met de meeste (jonge)fruitbomen is het belangrijk om het teveel aan jonge vruchten te verwijderen, zodat de volgroeide vruchten niet te zwaar zullen zijn voor de tak die ze moet dragen. Eigenlijk beginnen de fruitbomen al te jong vrucht te dragen, waardoor er al snel een paar kilo vrucht kan groeien op een takje van 1 á 2 duimen dik.
Bij appels en peren hoor je dan ook de jonge vruchten te dunnen door deze eruit te knippen, of als de tak toch al te lang wordt, deze in te korten. Een combinatie van de voorgaande is natuurlijk ook goed.
Bij steenvruchten (kers, pruim, perzik,enz.) is het verstandig om de jonge vruchten zo te dunnen dat ze elkaar net niet zullen raken als ze hun volle potentie hebben bereikt en dan éénderde tot een kwart van de top helemaal verwijderen. Dit haald vaak voldoende gewicht weg én voorkomt beurtjaren doordat er op de top van de tak gelijk al nieuwe schuiten gaan groeien die volgend jaar weer vruchten kunnen dragen.

@Gerard,

Als je dat water niet gebruikt om te sproeien, is de kans klein dat je het daardoor verspreid. De sporen zullen wel even blijven drijven, maar verder nergens terechtkomen waar ze weer wat kunnen infecteren. Het grootste gevaar op infectie is wanneer ze door de wind kunnen worden verspreid. Het beste is het om de vruchten te verwijderen en te verbranden voordat de schimmel zichtbaar is op de schil.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Monilia

Bericht door Paul Joosten »

Geen idee wat voor pruimen het zijn, ik heb er twee in de tuin. Daarnaast nog verschillende appelbomen, twee perelaars en van geen ervan weet ik (precies) wat het is. Ze stonden er al toen ik het huis vorig jaar kocht en de vorige eigenaar kon het me niet zeggen. Dit voorjaar heb ik er een (zelfbestuivende) Saint Remy perelaar en een idem amandelboompje bij gezet.

De pruimen wil ik niet lang bewaren meer zoveel mogelijk direct verwerken. Een deel wordt jam, compôte, en/of moes en ik ga er een aantal in plakjes snijden en drogen. Dat laatste is vorig jaar ook al aardig gelukt hoewel ik de resulterende chips minder lang kon bewaren dan de appelchips. Misschien waren ze nog niet droog genoeg, dat wordt dus wat experimenteren.

Alle aangetaste pruimen gaan de kliko in die het eerst geleegd zal worden maar de rest zal ongetwijfeld wel wat sporen hebben die ik zoveel mogelijk kwijt wil voordat ik ze ga verwerken. Wassen lijkt me wel het minste, eerst in een soda-oplossing dus?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Monilia

Bericht door Brit »

Alle aangetaste pruimen gaan de kliko in die het eerst geleegd zal worden maar de rest zal ongetwijfeld wel wat sporen hebben die ik zoveel mogelijk kwijt wil voordat ik ze ga verwerken.
Dit zal ervoor zorgen dat er nog maanden lang sporen uit je bak komen waaien iedere keer dat je hem gebruikt. Als je ze niet wil/kan verbranden, doe ze dan in een oude pan en kook ze dan tot prut. Dan is al het gevaar geweken en kan je het veilig op je composthoop gooien om deze jekker te activeren.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Monilia

Bericht door Paul Joosten »

Fikkie stoken lukt ook wel, is het zo erg dan? Reden temeer om te willen weten hoe ik de rest moet voorbehandelen alvorens die tot voornoemde etenswaren om te bouwen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Monilia

Bericht door Pietje »

Die schimmel zit zowiezo in de lucht. Maar het helpt zeker de infectiedruk te verlagen. Wat zeker ook helpt is de conditie van de bomen te verbeteren: zwakkere bomen zijn gevoeliger voor aantastingen dan gezonde. En 1 van de dingen die je daarvoor kan doen is gras weg onder de boom, en daar houtsnippers + blad mulchen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie