mislukte wortels

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

mislukte wortels

Bericht door kockie »

Net als vorig jaar zijn m'n wortels van het misvormde soort. Ze gaan een stukje de grond in, om vervolgens te splitsen en alle kanten op te groeien. Zou dit liggen aan de toestand van de grond (te vast?). Deze is ca 30 cm diep geploegd,of kan het liggen aan de bemestingstoestand van de grond. Wat kan ik doen om volgend jaar herhaling te voorkomen?

Met deze wortels is nauwelijks iets aan te vangen. Te schillen zijn ze eigenlijk niet :(. Nu staan ze alleen maar om de uienvlieg tegen te houden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mislukte wortels

Bericht door Dutch John »

Ligt waarschijnlijk aan (plaatselijke) verdichtingen in de grond. Kluiten of boomwortels.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: mislukte wortels

Bericht door kockie »

Het is over een stuk van 5 meter en 1.5 meter breed. Vorig jaar was het een totaal ander stuk (dat gespit was). Ik ga volgend jaar maar eens een verhoogd bed proberen. De kids willen worteltaart van eigen bodem :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: mislukte wortels

Bericht door kockie »

Ik kreeg vanuit een andere bron nog een opmerking dat het kon liggen aan de pH van de grond. Die zal ik ook eens checken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: mislukte wortels

Bericht door Blijfhopen »

Je zou ook eens Parijse ronde kunnen proberen. Wel meer werk met schrappen, maar verder wel een smakelijk worteltje wat ik vroeger wel geteeld heb.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: mislukte wortels

Bericht door jwardenier »

Ik zou deze even laten schrappen bij de groente boer ,kost een paar euro .Je hoef je alleen de aangetaste stukjes weg te snijden ,wortels er bij en eet je toch van eigen grond .
gr JOHN
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: mislukte wortels

Bericht door Albert van WdJ »

Een beproefde methode welke ik ook altijd toepas op zware grond.(jaren geleden van een oude volkstuinder geleerd)

Zaai de wortels voortaan in een 5 cm dikke zandlaag.
Eerst een geul maken, die diep genoeg is. Hierin 5 cm zand aanbrengen, wortelzaad erop strooien en licht afdekken met aarde.
Dan groeien ze meestal wel mooi goed en recht uit.

En natuurlijk geen wortels zaaien in bemeste grond.
Want dan heb je wel veel loof, maar weinig of slechte wortels.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie