Wat te doen met kaaswei?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Het kaas maken zal een blijvertje zijn. Maar dan hebben we regelmatig 30 liter wei over. De kippen houden er niet van. Een paar liter kun je verwerken in gerechten en heel af en toe als toevoeging in leemfinish, maar het overgrote deel heeft geen bestemming en je kunt het maar zeer beperkt bewaren. De weiboter is er dan al af.

Toch doet het pijn om de wei weg te gooien. Inkoken zou kunnen, maar wat kun je er dan mee en is het energetisch verantwoord? Een soort Rivella maken zou kunnen, maar het recept is kennelijk geheim.

Ideeën, iemand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door jwardenier »

ik wou niet meer reageren naar de laatste domper maar kon het toch niet laten , hiervoor heb ik varkens ,gevoerd met gersten en roggemeel wei of onder melk en niet te vergeten de keuken emmer .In de winter gekookte aardappelen en voerbieten .
Door de jaren heen ben ik op het Bonte Bentheimer landvarken uitgekomen ,sterk sober en rustig en uitzonderlijk mooi en goed bevleesd.
Zou u wat meer over uw bedrijf kunnen vertellen ,b.v. welk diersoort u melkt en welke diersoorten u heeft hoe groot is uw bedrijf en wat u verbouwd hoe u het landwerk doet ,ik werk op 4,5 ha en 3,5 echt hooiland, melk 2 geiten heb 3 mest varkens 1 fokzeug en een dek beer wat schapen kippen en eenden ,het landwerk doe ik of met paard en als het te zwaar of te veel , met tractor.
K, verkoop wat producten aan huis en biggen en vlees veder zorgt onze beer ook voor wat inkomsten ook doe ik af en toe een demonstratie met door paard aangedreven dorsmachine,dit aangevuld met eten en drinken van eigen land kunnen we ons aardig redden .
Energie komt uit het net warmte van hout stook,bij gelegenheid maak ik het filter klaar en k, heb ook een zonnecollector op het lijstje staan in combinatie met houtfornuis
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Jan. »

Voor de wei weet ik zo geen andere oplossing.
Ruilen met de plaatselijke karbonadekweker?


jwardenier,
Je hebt je zaakjes mooi voor elkaar lijkt me.

Met hoeveel mensen werken jullie hieraan? en leven jullie / je hiervan?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Jwardenier,

Och, het gaat er bij tijd en wijle inderdaad wat minder vriendelijk aan toe op het forum. Combinatie van communiceren op afstand, maatschappelijke verharding en grote ego's. Gewoon negeren en je eigen ding doen.

We hebben geen bedrijf, maar trachten op 1 ha zo zelfvoorzienend mogelijk te leven. De levende have bestaat hier uit een 40-tal kippen. Misschien volgen op termijn nog konijnen. Waarschijnlijk een keer aangevuld met een paar geiten, reeën en schapen en wat minder kippen, want voer van eigen terrein heeft toch de voorkeur. Voor de hoeveelheid kippen die we nu hebben is dat wat lastig; het huidige voer is weliswaar gratis, maar fossiel gerelateerd. De voerconversie van kip en konijn ligt wat beter dan voor een varken. Geiten en schapen zijn volledig van eigen terrein te voeren. Dus aan varkens denk ik vooraleerst nog niet. Anders was het wei-probleem inderdaad al opgelost.

Met bijna 1.000 stuks melkvee in de straat heeft het ook weinig zin om zelf een koe te houden. We betrekken de melk dus van een welwillende buurman. Ik ben geen fan van geitenmelk.
Over zelfbouw van een houtfornuis kan ik je wel wat ideeën aandragen. Kant en klaar kopen is natuurlijk het eenvoudigste, maar zeker niet de schoonste manier. Maar daarover openen we beter een nieuw topic.

Alle groenten en het meeste fruit oogsten we van eigen terrein. Voor tarwe hebben we te weinig oppervlak en teveel mussen en duiven. Aan suikerbieten denk ik wel, maar wil eerst eens experimenteren met de suikerbereiding. Alle drank bereiden we tegenwoordig zelf. Een Rivella-achtige zou er dus goed bij passen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door jwardenier »

mocht je wat recepten met wei willen ,het boekje kaas je kaasje van Joop Rademaker staan ere een aantal in ,weidrank, kaas vondue weicake soezen pannenkoeken en nog veel meer , in veel recepten vervang je dan de boter voor wei ,waar ik nogal gek op ben is weicake ,500 gr zelfrijzend bakmeel 350 gr bastaard suiker 2 p vanille suiker 4 dl wei 2 eieren in cakeblik op ong 150 gr anderhalf uur .deze is ook lekker 2,5 l doorgezeurde wei met een lepel siroop.
Ik was eerst ook niet zo gek op geitenmelk ,maar we hebben nu de ned witte geit en die heeft net als de ned bonte geen nare bijsmaak aan de melk ,boter maken gaat ook je hebt natuurlijk wel een beetje van die paar l per dag ,een roomcetrevuge zou dan een goede oplossing zijn maar voor het geld wat zon ding kost kun je bijna de hele boter voor raat van de e u kopen. Een varkentje op 1 ha zou geen probleem moeten zijn ,ik teel ook al hun voer zelf en heb dan ook nog vaak gastvarkens die mee te eten[voor bij de beer] ,de plaatselijke bakker wil ook graag van zijn oude brood af dus dat voer ik er ook bij , nu gaat even alle melk naar een toom biggen ,de zeug heeft er 12 .dus nu de bereiding,s kamer maar eens opknappen ,nieuw plafond en muren betegelen ,zodat ik daar ook kan slachten .
ook de biggen voer ik meel bij gerst of haver ,malen kunnen we zelf met paardenkracht maar omdat de molenaar geen werk had brengen we het nu daar heen, Het land is verdeeld in stukjes van ong. 35 are en ook de varkens lopen op zon stukje wroeten het om verwijderen al het onkruid en bodem insecten,we hebben nogal last van de engerling , zo heb ik schoon land voor een volgende teelt het eerste jaar voerbieten, aardappels daarna granen ,gerst verbouw ik samen met voeder erwten zo komt het eiwit in het voer .
we leven van het land ,kopen soms wat bij maar grotendeels reden we ons,.
Een melk koe hebben we ook gehad ,maar die gaf een 30 l per dag [zonder krachtvoer bij te voeren ] de kaas groeide ons de kast uit dus dit was voor ons echt te veel ,we zijn met zen tweeën wel met gastkinderen uit gezinsvervangend tehuis zo af en toe .
als je het zo leest heb ik het aardig voor elkaar ,helaas is de dagelijkse werkelijkheid wel wat anders ,nu even verbouwen straks komt de graanoogst de rogge is bijna rijp ,gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Ja inderdaad, de praktijk is vaak weerbarstiger dan het romantische beeld dat velen voor ogen hebben, als ze dromen over zelfvoorziening. Zo hadden we onlangs een kaas die "laat los" ging. Stremsel niet goed? Geen risico, nieuw gekocht. Melk vervuild? Ik heb er geen zicht op. Vroeger molken we 20 jaar aaneen eerste klas; wat de gemiddelde boer nu levert, weet ik niet. We werken zeer hygiënisch, maar dan nog heb je dus niet alles in de hand. Joop Rademaker ontraadt het gebruik van salpeter, maar we ontkomen er niet aan, zeker als we de kaas wat ouder laten worden. Hoe doe jij dat?

De recepten van Rademaker vragen te geringe hoeveelheden wei. Vandaar mijn idee om er frisdrank van te maken. Rivella is weliswaar "een beetje vreemd", maar dat is gewone weidrank helemaal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door jwardenier »

lysosime 10 ml per 100 l melk ,dan stremsel dan zuursel,zo deed ik het althans toen ik nog zulke grote partijen verkaasde, ik had een koeltank je waar de bereiding ook in kon ,helaas zonder verwarming , nu werk ik zo schoon mogelijk ,melkhandschoentjes aan tijdens melken maar ook met de bereiding.
Ik heb nogal wat kloven enz. in mijn handen daar blijft vuil in zitten ,bij laval hebben ze wel eens een aangebroken doos die anders weggegooid moet worden ,ik verwerk nu Ong 7,5 tot 10 l melk per keer zonder andere toevoegingen dan stremsel en zuursel , en ja .ook dan wil het nog wel eens fout gaan .dit is ook de mee de reden dat ik mijn bereiding-s ruimte onderhanden neem .
het is inderdaad zo dat zelfvoorzienend zijn geromanticheert wordt, in het voorjaar sta ik voor dag en douw op dan moet er geschoffeld worden pech als het daarna gaat regenen ,mijn paard weegt een ton als hij maar even gaat hangen met bekappen en ik reageer niet op tijd kan ik een week niets en moet pilletjes tegen de rugpijn slikken ,dit jaar ben ik met schapen scheren ook behoorlijk door mijn rug gegaan,en ook met de voedsel bereiding wekken of zuurkool maken of wat dan ook, het is vaak vallen en opstaan ,geldgebrek mooie plannen die je niet uit kunt voeren , en ook heeft het zijn mooie kanten .k zou niet anders meer willen
Helaas Rivella heb ik geen recept van maar zit daar werkelijk wel zoveel wei in ,of is het meeste koolzuurhoudend water en wat e nummers . mocht ik nog een recept tegen komen dan krijt u hem ,John
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Jan. »

Ik denk maar weet het niet zeker, dat de rivella van nu toch iets anders is dan de rivella van pakweg 30 jaar terug. Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik vanmiddag een fles aangeschaft en het was niet de smaak zoals het me bijlag, of zoals ik dacht dat het zou moeten smaken.

En ja de dagelijkse beslommeringen van het zo goed als het gaat zelfvoorzienend, zelfreddend zijn, maakt de mens. Het is net hoe druk je je eigen maakt. Te veel willen of volgens je eigen"moeten"sloopt je op de duur. Op tijd de tijd voor je eigen nemen. Genoeg is genoeg.
Zo heb ik vloeken in onmacht afgeleerd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door jwardenier »

Hoe het 30 jaar geleden smaakte ,ja dat ben ik vergeten .k heb wel een vage herinnering dat het wel Ong. de zelfde smaak heeft .k heb nog gezocht voor een frisdrank met wei , maar kom niets anders tegen dan wat J Rademaker beschrijft en een wie drank maar dit lijkt hier verdacht veel op
Bent u ook met zelfvoorziening bezig ,Jan , hoe doet u het dan en met welke diersoorten ,trekkracht en energiebron .
Ik vraag dit om voor mij zelf eens te kijken of we hier ook het een en ander kunnen wijzigen ,ik werk naar het voorbeeld van J Seymour ,maar nu wel erg veel werk en loop soms achter de feiten aan ,nu is het wel zo dat ik ook nog aan het bouwen ben ,onlangs een serre aangebouwd ,koele bewaarkamer gemaakt ,varkens stal ben ik mee bezig,maar nu eerst de bereiding ,s ruimte opknappen. Dit was voorheen een tanklokaal ,de vorige bewoners hadden hier een melkvee bedrijf .Ook ben ik benieuwd naar jullie oplossing voor het koelen en opwarmen van de melk . eerder had ik een koeltank je, 100 l Hij vrat stroom ,opwarmen deed ik door iedere keer wat melk te verwarmen totdat de begintemperatuur bereikt was zo kon ik om de 3 dagen kaas maken . of Prut voor de varkens , ik melk nu 2 geiten ,dit worden er nog wat meer de, rvs kuip staat nog op zolder .Er zit geen verwarming in is wel dubbelwandig met 1 cm isolatie ,k had al eens gekeken of dit er uit te peuteren was zodat in de tussenruimte water kan ,deze aansluiten op de w w van de boiler met thermostaatkraan en om te koelen grondwater te gebruiken .
Erg leuk om eens van gedachten te wisselen met andere zelf makers ,ik zit hier tussen grootschalige bedrijven en stedelingen ,plattelanders zijn er bijna niet meer .mijn gedachten gaan wel uit naar iets wat ik zelf kan maken en dat weinig energie kost .Dag melk is ook geen optie ik ben al een 16 uur per dag bezig ,1 x per week kaas maken ,veder wat kwark boter enz. onder melk, wei en restmelk gaat voorlopig naar de andere dieren . Groeten John .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Ben ook nog aan het rikraaien hoe het kaas maken wat te optimaliseren zonder meteen grootschalig te moeten gaan. Stoom maken met een rocket zou veel oplossen. Met een dubbelwandige ketel wordt het kaas maken en bier brouwen eenvoudiger en zonder stroom. Zonder elektra werken is niet de makkelijkste oplossing, maar wel duurzaam. Ik zie het bereiden van elementaire zaken als voedsel en drank net als een houtkachel: moet ook zonder elektrische protheses werken. Maar dat ben ik.

Om het interessante deel over zelfvoorziening niet te verstoppen in dit wei-topic, zal ik een nieuw topic openen: Zelfvoorziening, de (on-)mogelijkheden: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=3589

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Tim »

John,

Deze had je wellicht zelf al te pakken:
http://www.receptenhuis.nl/recepten/met/wei.html

Wat gebeurt ermee als je het kookt?

Mijn moeder zei dat ze het vroeger gewoon opdronken, verdunt met water.

Het recept van Rivella schijnt van een bioloog te komen, dus misschien is het wel gefermenteerde wei met sodawater en suiker. Munt of Citroenmelisse erbij? Ik zou gewoon wat experimenteren.

Misschien met of zonder suiker fermenteren :wink:

Tim
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door jwardenier »

D J de OVERIGE FRISDRANKEN , bedoel je daar sappen me of echt sprankelend fris drinken , ik heb deze middag morellen geplukt , wijn heb ik nog genoeg staan en jam ook dus mocht u een recept hebben of een boekje met recepten hoor ik het graag .
De morellen worden anders sap samen met 250 gr suiker per kg ,en dit wordt later weer met water aangelengd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

John,

Met drank bedoelde ik de fruitsappen, maar ook de alcoholische dranken als bier, wijn, likeur en snevel. Bedankt voor het aanbod, maar daarvoor heb ik inmiddels de nodige recepten, inclusief de Horix. Heel af en toe gunnen we onszelf cola uit de winkel. Tsja, en koffie drinken we natuurlijk ook van gekochte bonen.

Tim,

We zullen het eens proberen te vergisten. Zit kennelijk nogal wat (melk)suiker in. Of misschien kan een kefircultuur er wat mee? We gaan inderdaad eens experimenteren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Jan. »

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... astinggoed





Verbruiksbelasting moet u betalen over limonade. Voorbeelden:

met water aangelengde vruchten- en groentesap
gezoete en aromatische dranken (zoals alcoholvrije likeuren)
alcoholvrij bier
alcoholarm bier met 0,5% of minder alcohol
andere dranken met maximaal 1,2% alcohol
alcoholvrije dranken waaraan geur- en smaakstoffen zijn toegevoegd en die bestemd zijn om onverwarmd te worden gedronken (zoals ijsthee)
weidranken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Jan,

Wat heeft verbruiksbelasting voor bedrijven te maken met aanmaak en gebruik door een particulier?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie