Vis kweken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pgovaere
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2010, 10:22

Vis kweken

Bericht door pgovaere »

Ik zag gisteren een reportage over een man die middels een aquaphonics systeem tot 90 kg vis per jaar kweekte. Niet gering.... hij had er wel 30 jaar aan gewerkt om zijn systeem op punt te krijgen.

Zelf zat ik te denken of het niet mogelijk zou zijn om op kleine schaal eetbare vis te kweken ? Bijvoorbeeld in een 2-tal IBC containers. Filter installatie "aangedreven" met zonnepanelen. Dieren gevoerd met zelfgekweekt groenvoer.

Zou dat mogelijk zijn ?

Welke vissoorten lenen zich hier voor ?

Hoe kweek aan te pakken ?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vis kweken

Bericht door Paul Joosten »

Technisch misschien wel maar daarover kan ik je helaas niets zinnigs melden. Wel borrelt bij mij de vraag op of zoiets economisch haalbaar is. 90 kilo op jaarbasis is kennelijk al heel wat maar welke investeringen zijn daarvoor allemaal wel niet nodig? Wat wordt dan je kiloprijs in het gunstigste geval? Hoe groot is je risico op 'schade', bijvoorbeeld a.g.v. ziekten, technische problemen etc? Wanneer het je meer om de hobby dan om het rendement gaat hoeft dat natuurlijk niet zo'n bezwaar te zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vis kweken

Bericht door kockie »

Ik ben er zelf ook al eens naar aan het kijken geweest. Het ziet er op het eerste gezicht super uit, maar ja; wat is het 2e gezicht?

Lees ook hier: viewtopic.php?f=7&t=2537&hilit=aquaponics

Ik ben door mijn vraag daar aan het denken (en uitstellen) geweest. Ik wil het nog wel een keer gaan proberen trouwens, maar staat onderaan m'n veel te lange lijst van projecten, net iets boven luieren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vis kweken

Bericht door David86 »

Vis kweken is leuk, in een vijver.

Als je een dagje naar de efteling bent en je pomp valt 's morgens uit kun je bij thuiskomst al slachtoffers aantreffen. Opzich niet erg maar het kan zomaar zijn dat je al een hele poos met die lichting vis bezig bent. Intensief kweken is in de regel ook energie intensief.

Tilapia is een uitzondering , die gedijt nog in de smerigste vijvers en pikt een dagje blauwbekken door zuurstof gebrek ook nog wel, maarja die pikt een Nederlands klimaat niet en een bak water 24/7 365 dagen per jaar op temperatuur houden is ecologisch en economisch niet echt te verantwoorden.

Ik zou als ik aan vis kweken zou beginnen een vijver graven en daar een combinatie van in Nederland van nature voorkomende vis in uitzetten. Een beetje van alles en dan kijken wat er gedijt.

Qua makkelijke zoetwatervis die het leuk doet in Nederlands (stil staand) water verdiend de baars een speciale vermelding. Je moet dan wel een aasvis gebruiken voor de tussenstap van plantaardig voer naar dierlijk voer (voor de baars).

Karpers zijn ook eetbaar, vroeger was het kweken van karpers door monniken heel gebruikelijk.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vis kweken

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, aquaponics kent twee nadelen. Allereerst alle protheses zoals pompen, verwarming en bakken. Ten tweede het voer dat van elders moet komen. Dus het is een methode voor de kweker die daar geen bezwaar in ziet. Niettemin dient ook de kweker een keer aan de EROEI te rekenen. Ik vrees dat het alleen uit kan met sloopmaterialen en op de fiets gehaald visvoer.

De zelfvoorziener zal er niet aan gaan beginnen, die heeft het te druk met andere zaken en zal kiezen voor een natuurlijke oplossing: een hele grote vijver, liefst aangesloten op een stromende sloot of beek. In onze jonge vijver met stilstaand water begint de vis zich nu te ontwikkelen. Ik weet niet welke soorten. Ze zijn vrij lang en oranje of zwart van kleur. En zeer schuw en snel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: Vis kweken

Bericht door creon »

ik ga als het goed is komend weekend wat kreefjes in mijn bak zetten
kijken hoe die zich houden, schijnen goede vuilruimers te zijn

ps. ik heb maar een heeeeeeele kleine test opstelling
vasch
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014, 08:43

Re: Vis kweken

Bericht door vasch »

Net ingeschreven op dit forum en ik zie al meteen interessante zaken :-)
Zelf eetbare vis kweken lukt wel degelijk.
Ik ben zelf al jaren met aquaponics bezig (link verwijderd ivm commercie) en kweekte vorig jaar 14 kg forel en 15kg Omegabaars.
Bovendien krijg je er in een aquaponics systeem veel lekkere groenten bij.
Voor de kweek van forel heb je echt geen hoge kost: het enige wat je nodig hebt is een goede vistank en een plantengroeibed (of degelijke filter als je geen aqauponics wil), een degelijke pomp en luchtpomp. Ik kweek bvb de forel in een 800l tank, met 10W luchtpomp en 2500l/u waterpomp.
Uiteraard is het zo dat de voeding belangrijk is: je kan met professioneel voer aan de slag, maar ook voeden met bvb meelwormen werkt perfect.

gr
V
Laatst gewijzigd door kockie op 19 feb 2014, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciele link verwijderd
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: Vis kweken

Bericht door creon »

mijn kreeftjes zijn door de warmte helaas om het leven gekomen
de bak stond lekker in de zon (goed voor de plantjes)
maar de zon zorgde er ook voor dat de water temp te hoog werdt
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Vis kweken

Bericht door fikkie stoken »

vasch schreef: Ik kweek bvb de forel in een 800l tank, met 10W luchtpomp en 2500l/u waterpomp.
Hallo, Ik neem aan dat je als waterpomp de airlift versie neemt ipv een gewone pomp ?

Afbeelding


Met weinig energie veel water verpompen en eiwitten afschuimen.
De opvoerhoogte is wel niet iets fantastisch maar kan in meerder stappen met 10 tot 20 watt.




Groeten
vasch
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014, 08:43

Re: Vis kweken

Bericht door vasch »

Ik deed samen met andere gebruikers van mijn aquaponics forum al een hele hoop testen met een air lift. Jammer genoeg werkt dit niet goed met aquaponics.
Je moet namelijk een min opvoerhoogte van 40 cm hebben en het waterdebiet is zeer moeilijk te regelen, wat noodzakelijk is door gebruik van een bell-siphon.
Zelf pomp ik nog een stukje hoger naar een vertikale tuin en buizensysteem, dus dan lukt het al helemaal niet.
Maar dit jaar doe ik hier nog wat verdere testen op, wie weet vind ik er wel iets op :-)
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Vis kweken

Bericht door ebkef »

>Niet gering....
Wat bedoel je, je vindt 90Kg veel of denk je er veel aan te verdienen.

"De vis wordt duur betaald" dat gaat in NL 100% op want inkoop is vele malen lager dan wat je uit de winkel trekt.
Aan wie denk je die vis te verkopen, geen inkoper zal veel geld geven voor je vis.

Ik ging er maar vanuit dat je wilde verkopen, wellicht heb ik je post niet begrepen :)
Plaats reactie