Gele grassprieten en plekjes

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Foobs
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:50

Gele grassprieten en plekjes

Bericht door Foobs »

Hallo allemaal,

Ik heb een (speel)gazon aangelegd met graszoden. Netjes twee weken gewacht met betreden, ruim voldoende water gegeven en niet te veel. Ik heb een tuin op het zuiden, dus veel zon.
Maar nu een maand of twee later zie ik wat gele grassprieten verschijnen en als ik ertussen kijk ontstaan er wat gaten omdat er gras is doodgegaan. (Bijlage)
Ik heb het maaien niet structureel gedaan (wel op 4 cm) en misschien is dat de reden, maar kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit nu moet aanpakken? Mochten er nog meer tips zijn dan zijn deze van harte welkom, ik wil het beste voor m'n gazon.
Heel erg bedankt!
Bijlagen
foto.JPG
Laatst gewijzigd door Foobs op 18 jun 2013, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gele grassprieten en plekjes

Bericht door David86 »

je bijlage kan ik niet vinden.

Waarschijnlijk heb je wat "slechte worteling", netjes blijven maaien en evt. de kale plekken opnieuw inzaaien moet je probleem wel oplossen
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Gele grassprieten en plekjes

Bericht door Pieke »

Engerlingen of emelten. De urine van huisdieren kan ook wel ns de oorzaak zijn. Ik heb er ook wel mee te maken, maar het stoort me niet en ze verdwijnen hier ook weer net zo goed.Om engerlingen en emelten te constateren, daar is een eenvoudig trucje voor.Ecologische bestrijding is eenvoudig, maar dat moet je ff opzoeken....iets met zwart zeil. klok en klepel-modus
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Foobs
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:50

Re: Gele grassprieten en plekjes

Bericht door Foobs »

D
David86 schreef:je bijlage kan ik niet vinden.
Waarschijnlijk heb je wat "slechte worteling", netjes blijven maaien en evt. de kale plekken opnieuw inzaaien moet je probleem wel oplossen
e bijlage kan ik niet vinden.

Ondertussen heb ik de bijlage geregeld. Als ik het inzaai, kan gewoon elk moment van het jaar, dus morgen of het weekend? Moet ik het dode gras dan verwijderen, gaatje prikken?
Pieke schreef:Engerlingen of emelten. De urine van huisdieren kan ook wel ns de oorzaak zijn. Ik heb er ook wel mee te maken, maar het stoort me niet en ze verdwijnen hier ook weer net zo goed.Om engerlingen en emelten te constateren, daar is een eenvoudig trucje voor.Ecologische bestrijding is eenvoudig, maar dat moet je ff opzoeken....iets met zwart zeil. klok en klepel-modus
Ok Pieke, ik zal er eens inkijken, dank je wel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gele grassprieten en plekjes

Bericht door Pietje »

In graszoden zitten verschillende soorten gras. Het is heel normaal dat de grassoorten verdrogen die niet geschikt zijn voor het microklimaat op de plek waar de zoden neergelegd zijn (zon/schaduw).
Remedie: goed uitharken zodat de dorre sprietjes geen verstikkende viltlaag kunnen vormen en verder normaal onderhoud plegen. De grassoorten die het hier prettig vinden nemen de ruimte snel genoeg in.

Overigens valt het me op dat een jaar na het leggen van graszoden het gras er vaak niet meer uit ziet... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Foobs
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:50

Re: Gele grassprieten en plekjes

Bericht door Foobs »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de hulp en tips, ik ga ermee aan de slag!
Ik hoop dat het de komende tijd zal verbeteren.

Groet!
Plaats reactie