compost: het verschil tussen gisten en composteren?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door vergilius »

Ik lees dat het goed wanneer er in de composthoop warmte aanwezig is. Zaden worden onkiembaar gemaakt, enz.

In de tuin waar ik werk zijn er hopen gazonmaaisel die in het bos worden gedumpt. In die hopen is er ook een hoge temperatuur. Ik kan mijn hand er niet in houden, zo warm is het. Het gras slaat grijs uit. Is dit gisten?

Wanneer is er sprake van gisting? En wanneer van compostering?

Momenteel haal ik van die grote hopen grasmaaisel kleine hoeveelheden af om dunne laagjes te maken met ander compostmateriaal (eikenbladeren vooral) in de compostbakken.

Als het gras gist op de grashopen, is dat gras dan nog wel goed om het te mengen in de composthoop?

Zou het een oplossing zijn als ik die grote hopen grasmaaisel uitspreidt in het bos en laat drogen? En na het drogen opnieuw ophoop?

Per maaibeurt zijn er toch wel een zestal kruiwagens vol. En in dat gras zit veel mos en wilde planten die groeien op ijzerhoudende zandgrond. Hoe moet ik omgaan met die grote hoeveelheden als het gras altijd gist?

Vele vragen maar ik zou er graag het fijne van weten.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Brit »

Het is geen gisting, maar een schimmel. Als de hoop verslijmt is het de schuld van bacteriën, en als het grijs wordt in de hoop, dan is het schimmelrotting. Vergisten gebeurd zonder zuurstof.
Het beste kan je het grasmaaisel gelijk mixen met bruin materiaal om het composteren in de composthoop op gang te houden.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door vergilius »

Brit schreef:Het is geen gisting, maar een schimmel. Als de hoop verslijmt is het de schuld van bacteriën, en als het grijs wordt in de hoop, dan is het schimmelrotting. Vergisten gebeurd zonder zuurstof.
Het beste kan je het grasmaaisel gelijk mixen met bruin materiaal om het composteren in de composthoop op gang te houden.
Kan ik dat geschimmeld maaisel nog verwerken in de compost in dunne laagjes? Of heeft het totaal geen waarde meer in de compostbakken?

Het plan is er sowieso om veel meer compostbakken hier en daar te plaatsen in alle vormen en maten, zodat een maaibeurt volledig verspreid kan worden over de compostbakken, maar zover ben ik nog niet.

Misschien kan ik voorlopig het volgende maaisel op een zo groot mogelijke oppervlakte uitspreiden zodat het droogt en de schimmel niet optreedt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Paul Joosten »

Schimmels die hitte ontwikkelen? Lijkt me veeleer broei met misschien wel tegen zelfontbranding aan oplopende temperatuur. Heb dat (tot mijn verbazing) onlangs ook gehad toen ik mijn gras heb geverticuteerd en de losse resten op de hoop heb gegooid. Er komt zelfs wat rook van af wanneer ik het uit elkaar trek. Het witte poeder ertussen lijkt mij gewoon as en het is werkelijk gortdroog. Lijkt me allemaal niet op schimmel te wijzen. Maaien doe ik met een verhakselhulpstuk op de zitmaaier, die maakt het zo klein dat je het vrijwel niet eens meer ziet liggen. Zo hoef ik het niet op te ruimen maar helpt het om het gras rechtstreeks van nieuwe voedingsstoffen te voorzien.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door David86 »

Broei word veroorzaakt door microbiologisch leven, waaronder schimmels.
..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Paul Joosten »

Weer wat geleerd David. Verklaart dat trouwens ook het zelfontbrandingsproces van in olie gedrenkte lappen? Die willen ook wel eens spontaan in vlammen opgaan.

Mijn broeiende grasresten heb ik overigens aan de vuurton gevoerd, samen met een hoeveelheid snoeiafval van mijn coniferenheg. Nu nog een methode bedenken om al die fijne 'schone' as over de tuin te verspreiden zonder al teveel stofboel. Ideeën?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door David86 »

nat maken

De oliedoeken vraag is er 1 voor CP, lijkt me een scheikundig verhaal. Mijn kennis daarin is beperkt
..
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Lycopoda »

Zelf gebruiken wij het gras (dat we in het najaar van onze wei afhalen) om onze groentebedden af te dekken. Daarmee voorkom je een hoop onkruidgroei. In de lente gaat al het hooi naar het pompoenen/courgettebed. Langzaamaan verdwijnt het hooi als humus in de bodem. Daarmee verplaats ik ook de nutriënten van de wei naar de groentebedden zodat ik (a) langzaamaan een bloemrijk schraalgrasland krijg en (b) extra voedingsstoffen bij mijn groentes.
Mocht je een hoop houtsnippers of zaagsel hebben, kan je die ook mengen met het gras, en krijg je snel goede compost. Wel vochtig houden, anders kan je inderdaad rookwolkjes krijgen.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Anne2 »

Misschien heb je wat aan deze link. Hij gaat over een snelle compostering, de Berkeley methode. Gras heeft een hoog stikstof gehalte, maak in eerste instantie laagjes met koolstof. Na 4 dagen rust, om de dag omzetten dan mengt het weer. Het is een snelle warme methode waardoor je ook meer compost krijgt. Er staat een berekening van hoeveel stikstof of koolstof in welk materiaal zit en welke verhouding je aan moet houden (voor deze methode).

http://deepgreenpermaculture.com/diy-in ... n-18-days/

Ik heb zelf meerdere composthopen. Een waarvan ik de compost wil gebruiken, bladeren, keukenafval en gras. En een waar de dikke takken heen gaan en het overige gras en planten waarvan ik het zaad niet in de tuin wil. Dat heeft mijn tuin al een stukje verlengd in de jaren, ik gooi het in een diepte waar ik verder niets mee doe. Het gras, ook aardig wat kruiwagens vol vind ik al niet meer in mijn composthoop nr 1 terug.

Ik ben van plan om deze week een hooiruiter te gaan maken. Goed voor de beestjes en ik ben dat vele gras ook kwijt. Ik vind het wel leuk staan, wie weet komt er nog een dier dat hooi kan gebruiken. Misschien is dat ook nog een idee?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Chicken Power »

Paul Joosten schreef:Verklaart dat trouwens ook het zelfontbrandingsproces van in olie gedrenkte lappen? Die willen ook wel eens spontaan in vlammen opgaan.
Dag Paul,

Het fenomeen dat jij beschrijft komt voor bij natuurlijke oliën zoals lijn- en koolzaadolie, ook wel "drogende oliën" genoemd.

Oorzaak zijn de dubbele bindingen in de oliemoleculen. Die breken open door de zuurstof uit de lucht en reageren daar mee. Dat is dus eigenlijk een heel traag verbrandingsproces waarbij warmte vrij komt. Op een plat vlak zoals in olieverf merk je die temperatuurverhoging niet.

Maar bij lappen met die olie op een dot, blijft die warmte hangen terwijl er ook plenty zuurstof voorhanden is.

Dat wordt dus warmer en warmer, totdat...


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Paul Joosten »

Weer wat bijgeleerd vandaag. Tnx CP!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door vergilius »

Ik probeer hier foto's te plaatsen om te laten zien wat ik gedaan heb met dat 'verbrand' maaisel maar ik moet wachten op wat hulp. Tot later.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Brit »

Ik ben benieuwd. Het kan namelijk ook schimmeldraden zijn die alles wit kleuren, net as.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door vergilius »

Brit schreef:Ik ben benieuwd. Het kan namelijk ook schimmeldraden zijn die alles wit kleuren, net as.....

Het leek op as, maar het is nu allemaal weg. En ik vraag me af of die materie tot iets kan dienen. Ik ben in elk geval niet bij de pakken blijven zitten en heb de helft van dat 'asmaaisel' verwerkt in eigenzinnige compostconstructies om windluwte, warmte te scheppen. Die foto wilde ik laten zien.

Het maaisel dat daarop volgde heb ik uitgespreid en zo ga ik het verder doen.

En verder verwerk ik nu meer 'hout' in de reeds bestaande composthopen.

Die foto's komen nog.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: compost: het verschil tussen gisten en composteren?

Bericht door Pietje »

Misschien wat laat...

Broei is niet fijn in je compost te hebben. De hoge temperatuur doodt een aantal nuttige/wenselijke organismen, terwijl een aantal schadelijk soorten dit nog wel overleeft. Composteerderbedijven gooien de boel dan ook vaak om: koelen en zuurstof er bij om de vorming van anaerobe organismen tegen te gaan.

Hout (lignine/cellulose) kan alleen door schimmels verteerd worden, en dat gaat langzaam. Ik weet dus niet hoe dat in de composthoop gaat werken.

Zuurstof en temperatuur zijn de bepalende factoren voor een goed composteerproces.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie