Goedkope alternatieven voor kaasvormen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Kant en klare kaasvormen zijn erg duur. Zeker voor de thuiskazer die af en toe een kaasje maakt. Ik heb nu een pvc filterbuis (voor grondwater) geprobeerd. Met redelijk succes. De kaas is er wat lastig uit te krijgen. "Walsen" van de buis help lossen. En er blijft wat lastig te verwijderen wrongel in de spleten achter. Maar het kan een werkend alternatief zijn.

Iemand nog andere ideeën?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Tim »

Hey,

http://www.vanderkooyjubbega.nl/

Deze winkel, vlak bij Frans in de buurt, heeft diverse nieuwe en gebruikte artikelen.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door David86 »

Bij die winkel koop ik mijn weck benodigdheden, erg fijne zaak.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Tsja, een vorm van 2,5 kg kost daar ook 100 euro. Niet bepaald een koopje. Ben daarom op zoek naar praktische alternatieven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door hotglass »

DJ,

Een vorm KAN daar ook 32 euro kosten als je er voor 1,40 een losse kaasdoek bij koopt!



Groet,

Ed
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door David86 »

Is het binnenwerk van een spaghetti pan een optie ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Ed,

Van de kaasdoeken wil ik eigenlijk af.

David,

Ligt aan de grootte van de gaatjes. De spleten van filterpijp zijn nauw genoeg, er wurmt zich wat wrongel in, maar niet erdoor. Bovendien is een lichte tapsheid vereist om te lossen. Tenzij de vorm elastisch genoeg is om de geperste wrongel los te bewegen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door hotglass »

DJ,

Van kaas weet ik eigenlijk alleen redelijk wat als het om het eten gaat, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het productieproces.
Dus........waarom wil je van de kaasdoeken af? :?:

Groet,

Ed
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Ed,

Het productieproces is relatief eenvoudig. Wel secuur werken qua hygiëne en temperaturen. We zijn nog maar net begonnen, maar het lijkt een blijvertje. Net als zoveel eigen voedsel kun je er niets mee verdienen, maar daar gaat het niet om. Wat betreft die kaasdoeken, dat zit tussen mijn oren. Er is best mee te werken, maar als een simpele filterbuis ook werkt, dan zoek ik het liever die richting uit. En ik weiger een vermogen uit te geven voor een plastic kaasvorm die eigenlijk niet veel meer is als een heel degelijke wegwerpemmer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door 12much »

Ik heb vroeger best wel veel kaas gemaakt, kaasdoek in combinatie met originele kaasvormen. Het uitkoken daarvan om schoon te maken was een onmisbaar onderdeel, doeken kurkdroog in zipbags of vacuum verpakt, de vormen op de verwarming om het hout door en door droog te krijgen, daarna ook in plastic huishoudfolie verpakt met een zakje rijstkorrels. Dat had minder gekund, maar kaasmaken was bij mij geen continue proces. Nu maak ik eigenlijk alleen nog kwark en panir (tweede stap na kwark, weet effies de originele naam niet meer) Ik heb ook de pvc bronbemalingspijpen geprobeerd maar het schoonmaken daarvan is een crime. En als er dan na 3 maanden schimmel op zit, is het toch niet goed genoeg geweest. PVC is trouwens niet foodaproved en kan niet tegen veelvuldig uitkoken. Dan verval je al gauw in ontsmettingsmiddelen.

Mijn kaasdoek is 10 jaar oud en nog steeds bruikbaar, één keer vergeten = gelijk aan weggooien, dat dan weer wél.
Never burn faster than your Wocket.
raf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jan 2012, 10:57
Locatie: Zelzate (B)

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door raf »

Boy,

Op het forumweekend had ik een zelfgemaakte keramische kaasvorm bij die best wel kan gebruikt worden voor de bereiding van harde kazen.
Mvg

Raf
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Lamoer »

how about; springvorm waar je appeltaart in maakt?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Ben gezwicht voor een 4 kg vorm met kaasdoek. De buisfilter houden we ook in ere, want dat werkt perfect. Zou een metalen vorm geen smaak afgeven aan de wrongel? Vroeger waren ze van hout of steen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door deleted »

Zouden jullie zo goed willen zijn om hier een basisrecept/werkwijze neer te planten ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Goedkope alternatieven voor kaasvormen

Bericht door Dutch John »

Tuurlijk; een samenvatting:

Melk - 10 liter
Aanzuren - Zuursel 1% of karnemelk 2% dus 100 ml of 200 ml
Melk op temperatuur brengen - 29 graden
Stremsel toevoegen - 4 druppels per liter dus 40 druppels
Stremtijd - 30 minuten
Wrongel snijden en laten bezinken - 10 minuten
Wei afscheppen - Ongeveer 3 ltr
Warm water toevoegen tot 33 graden - 33 graden
Rustig roeren - 10 minuten
Wei afscheppen - Ongeveer 3 ltr
Warm water toevoegen tot 36 graden - 36 graden
Rustig roeren - 10 minuten
Afdekken en laten rijpen - 30 minuten
Hierna eventueel kruiden toevoegen
Vormen vullen zonder kaasdoek
Doek aanbrengen op lege vorm
Kaasmassa van volger (deksel)afpakken en omgekeerd in
Vorm doen zodat doek mee zakt
Volger weer aanbrengen
Kaas op zijn kop in vorm zetten - 10 minuten
Op zijn kop laten staan en half persgewicht er op de kaas - 30 minuten
Kaas omkeren en met vol gewicht (3 x het gewicht v/d kaas - 3.5 uur
Kaas zonder doek laten rijpen - 8 tot 10 uur
Kaas pekelen in pekelbad - 6 -8 -10 of 12 uur
Kaas laten drogen - 24 uur
Kaas in coating zetten
Denk aan regelmatig keren, anders wordt kaas plat aan 1 kant.
Bron: http://www.zelfkaasmaken.nl/recept-bere ... oudse-kaas

Het is verstandig je eerst uitgebreid in te lezen om de achtergronden te begrijpen. Timing, temperatuur en hygiëne zijn belangrijk, maar de bereiding zelf is eenvoudig. Het best een klein starterspakket te kopen, of minstens een boek (bijvoorbeeld Kaas je kaasje van Joop Rademaker), stremsel en een nauwkeurige thermometer. Verder heb je grote emmers of een weckketel nodig. Kaaspers moet niet, gewicht er direct op kan ook. De vormpjes (350 gr) die bij een startpakket geleverd worden, zijn al snel te klein. Een stuk PVC buis met kaasdoek of filterbuis zonder kaasdoek doet het ook en past altijd, mits lang genoeg. Los passend begin- en einddekseltje snijden uit stijf plastic. Gewicht direct op zo'n dekseltje in de buis zetten. Heel kleine hoeveelheden melk verwerken is niet raadzaam. Je gaat al snel naar iets grotere hoeveelheden, omdat het evenveel werk is. Bovendien heb je bij kleine vormpjes relatief veel schil en drogen ze sneller uit.
Bijna alle brouwwinkels verkopen ook kaasspullen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie