Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïden!

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Broer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:45

Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïden!

Bericht door Broer »

Naast de Bijen welke via de weg van de totaal vergiftigende moderne bestrijdingsmiddelen - de neonicitinoïden - al bij miljoenen hun leven zijn verloren, is dit nu ook bemerkelijk de Regenworm overkomen.
Waar drie jaren geleden nog maar enige meeuwen achter de boerenploeg vlogen om 'n Regenworm te kunnen verschalken bij het omwentelen van de bouwvore, was dit in het voorjaar van 2012 geen enkele meeuw meer; ook het voorjaar van 2013 vertoont evenzo deze volkomen stilte... de boer ploegt nu alleen, zonder gezelschap van meeuwen.
De meeuw achter de ploeg is van alle tijd. In mijn jeugd, toen er nog geploegd werd met een paardenspan van drie paarden voor de melotteploeg op de klei langs de Limburgse Maas, zag het wit van de meeuwen... een vreugdevol "levensteken" van harmonische NatuurOrde.
Wie aandachtig leest, weet nu, dat Voedsel intussen is geworden tot 'maagvulling' dat het leven niet meer volgens de Orde van onze Grote Natuur ondersteunen kan; hiermee gezegd, dat het steeds duidelijker wordt waarom er zovele geboorteklachten ontstaan en, het leven zo opvallend degenereert.
Kunstmest en bestrijdingsmiddelen behoren niet bij leven! (al denkt men, dat dit wèl kan)
... dit moet al zeker niet worden ingenomen... hoe dan ook verwerkt en 'verpakt'.
Jaar na jaar is via commerciële bedoeningen de voedende aardkorst uitgebuit en verkeerd bejegend en zijn de negatieve gevolgen niet uitgebleven terwijl, de mens het niet bemerkt. Hij beschouwt ziekten en afwijkingen als, behorend bij het leven... dat is dus niet zo!

Met het verlies van Bijen en Regenwormen... verliezen wij meer dan wij ons ooit zullen kunnen voorstellen; in dat opzicht is de hele financiële verduistering van het moment maar een nietige gebeurtenis.

Ik heb dit voor iedereen geschreven, neem het in Liefde ter harte.
Broer.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Paul Joosten »

Dan zijn die meeuwen van jou zeker naar Zuidwending verhuisd want vanmorgen zag ik er letterlijk honderden, van diverse soorten, achter de ploegende boeren op de velden tegenover mijn huis. Met de telescoop zag ik er menigeen een vette worm of ander 'smakelijk' hapje verschalken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door ritsaert snijder »

Uit Portengen kan ik ook melden dan dat meeuwen nog steeds talrijk op jacht zijn naar de wormen en dat ook de grond vol zit met regenwormen! De boer ploegt hier niet meer maar voor de rest blijft alles nog even hetzelfde....
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Het is zonde dat een gezond bodemleven in de reguliere landbouw geen aandacht krijgt.

Akkers zijn omgetoverd tot substraat waarin men voor de gewenste balans chemische mest gebruikt. Daarom gaan wormen dood, de worm en zijn collega's zijn in een gezonde bodem de arbeiders die van dode vegetatie opneembare voedingstoffen voor de plant maken. De worm en zijn collega's zijn echter geen fan van een chemisch beheerde bodem en hebben eten nodig. Wormen eten helaas geen kunstmest..

De bijensterfte is een onvoorstelbaar verdrietig verhaal, de economische en ecologische waarde van de bij is onbevattelijk groot. Geen bij=geen bestuiving=geen vruchtzetting= geen eten en een enorm verlies aan niet eetbare planten die ook een belangrijke rol spelen in de kringlopen die ons leven op aarde mogelijk maken.

Red de wereld, houd een bijenvolk en gooi mest of compost op je landje..

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Anne2 »

David86 schreef:Geen bij=geen bestuiving=geen vruchtzetting= geen eten en een enorm verlies aan niet eetbare planten die ook een belangrijke rol spelen in de kringlopen die ons leven op aarde mogelijk maken.
Red de wereld, houd een bijenvolk en gooi mest of compost op je landje..
Er zijn gelukkig ook andere beesten voor de bestuiving. En eten die geen bijenbestuiving nodig hebben. En je kan ook met de hand bestuiven... Dat Einstein een uitspraak heeft gedaan die overal wordt over genomen is ook nergens terug te vinden.

Ook hier vliegen de meeuwen achter de ploeg aan. Dat verhaal is ook oud, en dan i.v.m. vernietigingen bodemleven met kunstmest en besproeiingen.

Ik ben tegen gebruik van neonicotinoïde, en gelukkig wordt er ook in NL al aan een verbod gewerkt. Ik vind ook dat er meer aandacht en onderzoek zou moeten zijn voor het bodemleven. En of het verplichte injecteren, ploegen, enz wel zo'n goed idee is.

Maar alles klakkeloos overnemen van het internet staat mij tegen. Dat verhaal van meeuwen bijv.

En bijenhouden om de wereld te redden lijkt mij niet zo'n goed idee. Je houdt bijen uit liefde voor insecten en anders beter niet. De meeste imkers houden het geen 3 jaar vol (zoals ikzelf) het is veel (niet leuk) werk, je bent gebonden en vind maar eens een oppas voor bijen. Het idyllische plaatje wat ik voor ogen had van een kast tussen bloemetjes die zichzelf bedruipt bestaat niet.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Anne2 schreef: Er zijn gelukkig ook andere beesten voor de bestuiving. En eten die geen bijenbestuiving nodig hebben. En je kan ook met de hand bestuiven... Dat Einstein een uitspraak heeft gedaan die overal wordt over genomen is ook nergens terug te vinden.
Anne, een lokale boer heeft 15 hectare erwten staan, misschien is het met de hand bestuiven een leuk klusje voor deze zomer ? De wereldwijde bijensterfte vind ik wel verontrustend, bestuivers "genoeg" maar wie zegt dat zij het nog lang uithouden onder deze omstandigheden, die bijen gaan niet zomaar dood..
Ook hier vliegen de meeuwen achter de ploeg aan. Dat verhaal is ook oud, en dan i.v.m. vernietigingen bodemleven met kunstmest en besproeiingen.
Een oud verhaal waar nog steeds niets aan veranderd, als de olie stopt met vloeien heeft het land zo'n 3 tot 5 jaar nodig om zijn natuurlijke balans weer enigzins te vinden, dat is dan indien voldoende mest en compost beschikbaar zijn. (zie Cuba). Ik vraag me af wat we in die 3 tot 5 jaar dan gaan eten.

Toegegeven dat hier de meeuwen ook achter de ploeg aan werken gaat er wel iets vreselijk mis in het management van de teeltgronden in Nederland. Niemand telt hoeveel wormen de meeuwen daadwerkelijk vinden op een hectare..
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Tim »

Hey,

Meeuwen of geen meeuwen, bijen of geen bijen, het gebruik van steeds complexer werkende bestrijdingsmiddelen moet echt stoppen.

Ik vind het ook vreemd dat zelfs op dit forum, zie bovenstaande reacties, nog zo "het valt hier mee" wordt gereageerd. Het valt niet mee en de schade is echt niet te overzien als dit doorzet.

Toen ik jong was hebben wij een paar keer studenten in huis gehad die bodemleven onderzochten. Keukentafel vol met potjes formaline :oops:. Dit past nu op een omgekeerde emmer en veel verschillende potjes hoef je niet meer. Triest.

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Anne2 »

Ik zeg niet dat het meevalt hoor. Ik vind dat er veel te laks wordt omgegaan met vergunningen. Die neonicotinoiden was in andere landen al lang verboden en onderzoeken naar gedaan. Round up is ook nog steeds bij de Welkoop te koop, en GEN eten niet verboden.

In lage lonen landen wordt al met de hand bestoven...ook op grote plantages.
In de kassen in NL zitten hommels of bijen die niet naar buiten kunnen.

Dat bijen dood gaan heeft meerdere oorzaken:
Minder drachtplanten (kan je zelf ook wat aan doen). Juist in de buitengebieden.
Varroamijt, die de bijen verzwakt. En of de noodzakelijke bestrijding nou zo goed voor ze is?
En pesticiden zoals neonicotinoiden.

Echt heel duidelijk is niet een oorzaak aan te wijzen, waarschijnlijk een combinatie, of nog iets onbekends.
De verdwijnziekte is vooral in de VS.

Maar ik ben ook kritisch naar internetberichten. Was het niet in de film Farm for the future dat ze al zeiden dat meeuwen niet achter ploegen meer aan vlogen? Ik nam dat klakkeloos over en kreeg meteen te horen dat het niet zo was. En let sindsdien erop. Nieuws verspreiden wat niet zo is, werkt averechts. Dan denk ik al snel dan zal de rest van de informatie ook wel niet zo nauw komen.
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Tilia »

Ik weet dat er bij de honingbijen sprake is van deze bijensterfte, maar is dit ook bij de wilde bijen het geval?

Naar mijn idee is het risico op te weinig bestuivers (van zandbijen tot kevers tot vlinders tot...) op te lossen door de natuur in haar element te herstellen. Zorg dat er door het jaar heen voldoende nectar, stuifmeel, beschutting en nestelplaats is, en je bouwt een populatie van natuurlijke bestuivers op. Verschillende onderzoeken geven aan dat gehouden honingbijen een negatief effect hebben op de wilde bijen (en daarmee op andere stuifmeel-etende soorten), vanaf een bijenkast is de concurrentie van honingbijen tot 750m te meten. Verschillende natuurorganisaties zijn hierom ook terughoudend in het toestaan van bijenkasten.

Tuurlijk, het opbouwen van een natuurlijke populatie, dat kost geld, tijd en ruimte. Maar dat lijkt mij uiteindelijk de enige goede weg.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Tilia,

Een bekende naam, er gaat een bushcraft belletje bij me rinkelen.

Welkom :)
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Anne,

De meeste problemen waar wij mee kampen importeren we uit de VS. Over het algemeen is de VS een glazen bol waarin de west Europeaan zijn eigen toekomst kan zien.

Ik zie hem en het bevalt mij niet.
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Anne2 »

Tilia schreef:vanaf een bijenkast is de concurrentie van honingbijen tot 750m te meten. Verschillende natuurorganisaties zijn hierom ook terughoudend in het toestaan van bijenkasten.
Klinkt logisch, als de bloem leeg is is hij op. Toch zijn er imkers die bijenhotels maken voor wilde bijen. Ik had metselbijen in de raamkozijnen zitten en zag veel hommels bij mij. En ik had drie kasten. Mijn eigen ervaring bevestigen dat niet. Maar ik heb hier te weinig verstand van.


Afbeelding
Sindsdien laat ik de zolderramen dicht...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Pietje »

Ik kan het regenwormen verhaal niet ontkrachten, maar ook niet bevestigen.

Een paar jaar geleden heb ik een bezoekje gebracht bij een wormenteler ergens boven Breda, en zijn verhaal was dat de meeste boeren (en kaskwekers) toch wel in de gaten krijgen dat lukraak mesten en ploegen voor de lange termijn niet "verdient". Er komt (heel langzaam) steeds meer interesse in wat meer organisch boeren. (Bijvoorbeeld 1x te laat op de dag ploegen en je bent je volledige bevolking aan regenwormen kwijt :roll: Als je dat niet weet...? ) Om dat nu direct "biologisch" te noemen gaat me dan weer wat ver, maar het gaat in mijn beleving langzaam wel de goede kant op.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Ik ben geen imker, ik zou graag bijen houden maar wil de tijd op het moment niet vrij maken om het vak te leren. Ik zou wel graag zo veel mogelijk bestuivende insecten aantrekken en onderdak bieden. Om die reden ben ik ook aardig wat drachtplanten aan het verzamelen en uitzaaien op het perceel waar ik boer. Het is natuurlijk makkelijker als die bijen mijn planten nalopen dan zelf met een kwastje de kas door te werken om elk bloempje te bestuiven.

Hoe bied je op een makkelijker manier onderdak aan wilde bijen en hoe verleid je een hommelvolk zich te vestigen in je tuin ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Dutch John »

Bijen hoeven zich niet per sé in je tuin te vestigen. De tuin aantrekkelijk voor hen maken door veel variatie en bloemen is veel belangrijker.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie