Vegetarische recepten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Vegetarische recepten

Bericht door kockie »

Zonet zat ik met een ander forumlid (Zoete inval) op de bank (dat doen we wel vaker...) en hadden we het over eten. Al snel waren we het er over eens dat onze vleesconsumptie best wat minder mag. We willen vaker (doen we nu nauwelijks) vegetarisch gaan eten. Wie heeft lekkere vegetarische recepten die bereid kunnen worden zonder een horde aan spullen aan te schaffen. Eenvoudige recepten hebben de voorkeur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Albert van WdJ »

Onderstaand gerecht maak je in ca. 45 minuten tot een klein uurtje

Hartige taart met prei, ei en kaas en kerrie!

Nodig:
-kleine springvorm (bijv. 18 cm)
-6 plakjes bladerdeeg
-pond gesneden prei
-blokje groentebouillon
-2 eieren
-theelepeltje kerriepoeder
-ca 200 gram grof geschaafde (belegen) kaas

Hoe?:
Oven op ca 200 graden C
Prei 10 minuten voorkoken in beetje groentebouillon
springvorm invetten (of laagje bakpapier onderin) en onder en zijkanten bekleden met bladerdeeg.
Eieren mixen met kerriepoeder

Gekookte prei goed uit laten lekken in een zeef/vergiet, in de springvorm doen.
Eimengsel er doorgieten en wat mengen met een vork
Kaas er boven op
Overhangende bladerdeeg naar binnen vouwen en op de kaas leggen.(zal niet helemaal afsluiten)
ca. half uurtje bakken en klaar.

Variatie: Wat champignons er doorheen (of wat paprika, courgette) is ook lekker.

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 09 apr 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vegetarische recepten

Bericht door David86 »

Kockie,

Helemaal vegetarisch of met weinig vlees ?

Wij eten nog zo'n 500 gram met zijn 3en in de week. Dat kleine beetje vlees geeft sommige gerechten net het zetje dat ze nodig hebben.

http://vollerleven.wordpress.com/catego ... d-voedsel/

Ik ben op bovenstaand adres goedkope eenvoudige gerechten aan het verzamelen die geen of heel weinig vlees gebruiken (zo eten wij nu eenmaal) De eerste 2 staan er al, de rest volgt nog. Voor de recepten moet ik bij de vrouw in de keuken komen neuzen..

Maak je al pizza ? dat is super makkelijk en lekker zonder vlees, makkelijk te verkopen aan je nageslacht ook..
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vegetarische recepten

Bericht door kockie »

We willen het totaal aan vlees minderen. We hadden bedacht om dat met een aantal vleesloze maaltijden te gaan doen. Met vleesarme komen we al aardig in de richting. Gewoon proberen en kijken waar we uitkomen... We bakken wel eens zelfgemaakte pizza, maar moet het nog eens "from scratch" doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vegetarische recepten

Bericht door David86 »

Pasta's, soepen en nasi/bami gerechten zijn redelijk makkelijk lekker zonder of met heel weinig vlees.

Een portie garnalen, een goedkoop visje of wat paddenstoelen en kaas kunnen goed toevoegen wat vlees normaal toe voegt.

Ik zal een verzoek bij onze chef de cuisine neerleggen om haar recepten op te schrijven :)

Haar vlees arme pasta had ik hier al eens gepost, ook zeker een aanrader als je van pasta houd..

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 35&p=34623
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vegetarische recepten

Bericht door David86 »

het recept voor pizza from scratch staat op pagina 1 van die draad zie ik.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vegetarische recepten

Bericht door kockie »

Gezien.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Jimmeuh »

Een handige tip, die bij ons in huis vaak wordt gebruikt:

http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... Itemid=396
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Tim »

Kockie,

Wij doen in de spagetti geen ham of gehakt meer, maar wat gebakken spekjes. De smaak is wat sterker en samen met wat pesto heerlijk simpel.

Groet,
Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Anne2 »

Ik dacht dat het merk vitera of iets wat er op lijkt, spekjes had die zo precies als dierspekjes smaakt dat ik ze niet lekker vond. 60% van de mensen eet een paar dagen geen vlees dus waarom niet vlees weglaten i.p.v. vlees minderen, nog beter beide :fff

Denk aan de eiwitvervangers, als noten, vegetarische producten (probeer verschillende merken uit, die van de AH, vind ik bijv niet lekker er is nu zoveel, elke supermarkt heeft eigen dingen), bonengerechten, een bonencurry bijv is heerlijk met een salade erbij, eieren, champignons (in mindere maten dacht ik). Ik zie regelmatig het boek Koken met curry's in de kringloop staan, daar staat dacht ik een bonencurry in.

Of gooi eens een handje linzen door de rijst en eet er een andere groente met sausje bij.

In het begin vond ik vleesvervangers het gemakkelijkste.

http://www.devegetarier.nl/recepten hier staan vaak hele leuke recepten op.

Witte bonensoep
Vier grote kommen soep.
Lekker, makkelijk en snel klaar.

olijfolie
1 grote ui, fijn gesnipperd
2 teentjes knoflook
evt 2 stengels bleekselderij
1/2 theel. gemberpoeder, of 1 bolletje fijn gesneden
1/2 theel. komijnpoeder
1/2 theel. kurkuma (koenjit)
1/3 theel. (mespunt) kaneel
pot witte bonen op tomatensaus (700 gr.)
750 ml water
2 bouillonblokjes
evt. zout en peper
evt. peterselie en/of koriander, fijngehakt

Fruit de ui glazig in de olijfolie. Knoflook toevoegen. (evt bleekselderij, had ik niet) en nog 2 minuten fruiten. Voeg alle specerijen toe en de pot bonen met tomatensaus, koken en goed op temperatuur brengen. Evt zout, peper, peterselie en koriander toevoegen.

Burgers van kidneybonen en champignons
1 kleine ui
1 teentje knoflook, geperst
1 th djinten
1 th ketoembar
1/2 th koenjit
1/2 bakje champignons. fijngehakt
400 gr rode kidneybonen uit blik afgespoeld en uitgelekt
2 eetl verse koriander (had ik niet)
volkorenbloem
zout en peper

Bak ui, knoflook en kruiden.
Daarna champignons mee.
Bonen prakken en erdoor mengen.
Burgers kneden, onder gril bakken

Ook wel gemaakt van 1 liter witte bonen met 1 bakje champignons en de rest en hier balletjes van gemaakt. Vallen wel snel uit elkaar, voorzichtig scheppen lukt wel. Anders misschien paneren.

Googel eens op recept seitan maken (kan je ook in potje kopen, of glutenmeel kopen), en deze in bijv ko lu yuk saus, of een ander sausje. Als je seitan net vers gemaakt hebt is dat erg lekker. Wel erg bewerkelijk.
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Tilia »

Mijn lievelingsrecept:

Tagliatelli (om een of andere reden toch echt lekkerder dan de rest)

Saus:
uitje
knoflook
grote stukken champignons
eventueel courgette
spinazie (verse!)
creme fraiche


Verder ben ik nogal fan van gedroogde bonen! Voornamelijk mungbonen, gekookt in (bio)boullion.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Anne2 »

Emté heeft alle Vivera vegetarische producten in de aanbieding. Ik kwam er toevallig en heb van elke schaal er een gekocht, gaan thuis dan de vriezer in. Misschien leuk om ze nu uit te proberen?

http://www.wakkerdier.nl/winkelaar
Hier kan je trouwens zien, welke diervriendelijke aanbiedingen er zijn.
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Tilia »

Goeie tip, Anne!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Ik dacht dat het merk vitera of iets wat er op lijkt, spekjes had die zo precies als dierspekjes smaakt dat ik ze niet lekker vond. 60% van de mensen eet een paar dagen geen vlees dus waarom niet vlees weglaten i.p.v. vlees minderen, nog beter beide :fff

.
Vegetarische slager? Uitdeelactie bij Jumbo -ook 'Heerenberg (kockie)
Hele goede "spekjes" en "tonijn" op basis van soja en lupine. Verder gehacktbal (kamervragen cda of dat wel mag :D ), kroketten (top), bitterballen, "kip" etc.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vegetarische recepten

Bericht door Krelis »

https://www.etenenzo.nl/blog/2013/04/la ... -mislukken
http://www.kokenmetkarin.nl/recepten/index.html

400gr. Droge bonen.
Geweekte witte bonen soep. Weekwater wegspoelen! Drukpan uurtje koken. Helft van de bonen met blender, passeerzeef of keukenmachine pureren.
Teentje knoflook, 4 salieblaadjes fruiten in schepje zonnebloemolie. Tomaten gezeefd of passata, 1.5 liter water erbij, zout peper, bouillon en gepureerde bonen kwartiertje pruttelen dan hele bonen er ook bij plus nog pasta naar keuze. Doorpruttelen tot beetgaar (10min.)
Plaats reactie