Groenten uit de winkel laten hergroeien

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Anne2 »

Ik vind op internet diverse tips om groente uit de winkel (prei, bleekselderij, gember, sla, citroengras, enz) te laten hergroeien. Heb het nu een paar keer geprobeerd met bleekselderij, nog geen succes. Is dit al iemand gelukt? Ik snij het kontje eraf en zet dat dan in water.

De knoflookteentjes leven nog steeds. Maar ik las pas dat je niet het hele teentje hoeft te planten, maar het onderste stukje al genoeg is. Nog niet geprobeerd.

Dit gaat dus niet over van je zelf geplante/gezaaide plant steeds iets oogsten, dat doe ik n.l. bijna altijd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door David86 »

Ik probeer het ook maar tot op heden nog geen succes. Knoflook uit de winkel gedijt bij mij niet, volgens mij komen die uit een ander klimaat.

De planten komen in shock en sterven, het lijkt wel of ze niet kunnen gedijen onder "normale" omstandigheden.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door kockie »

Ik heb de eerste knoflookjes boven de staan. Ik heb ze eind november gepoot. Ik wacht verder vol spanning!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Dutch John »

Vorig jaar een zoete aardappel gepoot. Kwam erg traag op gang, maar bracht een stuk of 6 nieuwe. Daar gaan we nu mee verder. Ik vermoed dat de eerste met kiemremmende middelen was behandeld. De zaailingen van een gele paprika staan er sterk op. Vraag blijft of het een hybride is. Tijd zal leren of er iets aan komt. Heb dat zaad trouwens eerst een paar weken in de koelkast gelegd om een winterperiode te simuleren. Dan kiemt het beter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Anne2 »

Wat links:

http://www.learn2grow.com/gardeningguid ... inger.aspx

http://www.hgtv.com/gardening/how-to-gr ... index.html
Ik heb trouwens 2 plantjes citroengras van Vreeken. Doen het ook niet geweldig, hoop dat ze het overleven tot het goed weer wordt.


http://threepsandq.wordpress.com/2011/1 ... e-lettuce/

http://www.instructables.com/id/Grow-On ... on-Bottom/

http://themicrogardener.com/5-step-guid ... us-garlic/

Knoflookplant overleeft bij mij de winter, weet natuurlijk niet of er oogst komt.
Je moet ze paar weken in de koelkast bewaren voor je ze plant. Dat heb ik denk ik wel gedaan. Ik heb veel aan zo'n netje die overbleven, misschien zelfs al wat uitliepen heb ik geplant. Zet ze niet in de buurt van erwten en bonen.

Paprikazaad heeft het bij mij in het verleden goed gedaan, in de kas van mijn vader.
Pompoen heb ik ook een keer met succes van zaden eruit halen gedaan.

Ik denk dat je voor bleekselderij enz hele verse plantjes moet hebben, misschien biologisch.
Ik ga wel eens bij een biologische tuinder groente halen die hij dan soms ter plekke uit de grond haal. Die ga ik nog eens proberen, vraag ik de wortels erbij.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door David86 »

Paprika zaad heb ik vorig jaar ook uit winkel paprika's gehaald. Ze groeien wel, maar de vruchten hadden heel snel "beurse" plekken. Daarnaast groeiden ze maar kort, alleen onder de ideale omstandigheden functioneerden ze goed, en die omstandigheden zijn zeldzaam in een koude kas van een hobby tuinder.

Knoflook pootgoed koop ik bij zaadhandelaren, het is niet veel duurder dan supermarkt knoflook maar wel afgestemd op Nederlandse omstandigheden.

Pompoen zie ik ook geen problemen in, de biologische pompoen van AH is volgens mij een uchiki kuri, die groeien bij mij ook al jaren prima, steeds weer uit het zaad van de vorige lichting. Zo'n pompoen kost dan wel 5 tot7 euro en een zakje zaad 1,50.. met genoeg zaad voor een leven lang pompoenen :)

Groenten en fruit dat je in de supermarkt komt is afkomstig vanuit heel de wereld, slechts een select groepje zal gedijen onder Nederlandse omstandigheden. Ik kies er inmiddels voor om het mezelf gewoon makkelijk te maken en rassen te verzamelen die floreren onder deze omstandigheden, dat maakt het tuinen een stuk plezieriger, zonder de teleurstellingen van falende planten. Nu is het wel zo dat wij het hobby stadium een beetje voorbij zijn, een slechte oogst betekend voor ons al snel slecht te vreten, dan ga je toch minder risico's nemen :)
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Anne2 »

David86 schreef:
Pompoen zie ik ook geen problemen in, de biologische pompoen van AH is volgens mij een uchiki kuri, die groeien bij mij ook al jaren prima, steeds weer uit het zaad van de vorige lichting. Zo'n pompoen kost dan wel 5 tot7 euro en een zakje zaad 1,50.. met genoeg zaad voor een leven lang pompoenen :)

Ik kies er inmiddels voor om het mezelf gewoon makkelijk te maken en rassen te verzamelen die floreren onder deze omstandigheden, dat maakt het tuinen een stuk plezieriger, zonder de teleurstellingen van falende planten.

Maar die pompoen had je misschien toch wel gekocht, het zaad is dan extra. Ik heb een biologische pompoen van de Lidl, veel goedkoper en ben benieuwd wat het zaad gaat doen. Overigens had ik ook eens een pompoen van de Turk, niets ons klimaat, daarvan deed het zaad het prima, veel opbrengst.

Ben het met je eens dat je ons klimaat groente beste kan verbouwen.

De groente die je toch al koopt om te eten (in jouw geval vrijwel niets begrijp ik) zou leuk zijn die te hergebruiken.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Mees* »

M'n dochter vond het leuk om eens wat aardappels in de grond te stoppen. Gewoon de goedkoopste uit een Aldiconsumptiezak. 5 aardappels waren toch goed voor een halve emmer.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door kockie »

Heb ik vorig jaar ook gedaan. Dat waren aardappels die uit de kelder probeerden te ontsnappen door uitlopers te volgen. Gewoon onder een laag mulch gelegd. Ook tijdje lekker van gegeten....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door David86 »

kocht je de pompoen bij een turk of kwam hij uit Turkije ? dat maakt nogal een verschil :)

Veel arabieren zijn moslim maar weinig moslims zijn arabier als je snapt wat ik bedoel
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Anne2 »

Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik kocht hem in een Turkse winkel en het was een soort dat ze veel in Turkije gebruiken en ik nog nooit in de supermarkt had gezien.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Albert van WdJ »

Bij onze lokale groentenwinkel heeft de bladselderij meestal nog wat wortelresten.
Nadat de bovenste selderijdelen in de soep zijn gegaan, zet ik de onderste stukken in de grond (6-7 plantjes).
Daar slaan er meestal wel een aantal van aan. Pluk ik het hele jaar selderij van.

Knoflook doe ik ook altijd. In dit jaargetijde gaan de meeste teentjes uitlopen en daar poot ik er dan een 30-tal van. Geeft nooit erg grote knoflookbollen, maar wel lekkere en sterk kruidige.

Een uitlopende uienbol is ook mooi om te planten. Liefst een paar meer. Kun je er 2 of 3 in bloei laten komen, en van de andere het look regelmatig snijden voor soepen, sauzen ed.

Albert
Change, before you have to.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Anne2 »

Bladselderij is gemakkelijker, die plant ik ook, gebruik dan niet alle takjes, maar zelfs dan doet hij het nog. Die staan toch gewoon in potje? Overwinterd de winter ook, is geloof ik 2-jarig.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Albert van WdJ »

Anne2 schreef:Die staan toch gewoon in potje? Overwinterd de winter ook, is geloof ik 2-jarig.
Bij onze groenteboer komen ze waarschijnlijk van lokale kwekers, dus los, zonder potje. (mijn woongebied is van oudsher een gigantische groententuin met als centrum de veiling Greenery in Barendrecht)

De laatste keer dat ik selderij had stond deze inderdaad 2 jaar. Dacht eerst dat het zich plaatselijk uitgezaaid had.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Groenten uit de winkel laten hergroeien

Bericht door Pieke »

David86 schreef:
Pompoen zie ik ook geen problemen in, de biologische pompoen van AH is volgens mij een uchiki kuri, die groeien bij mij ook al jaren prima, steeds weer uit het zaad van de vorige lichting. Zo'n pompoen kost dan wel 5 tot7 euro en een zakje zaad 1,50.. met genoeg zaad voor een leven lang pompoenen :)
Vorige lente uit een grote bak met vogelzaden enkele witte,vrij platte zaden gevist.In een potje op de vensterbank en vervolgens de tuin in.Op dat moment geen enkel idee wat het zou worden.Uiteindelijk langdurig prachtige bloemen en een flinke pompoen op de koop toe.Echt een leuke verrassing!! Dus dit jaar ietsie grootschaliger aanpakken.15 zaadjes zitten al weer klaar onder de grond in potjes.Die gaan bij de juiste temperatuur naar de plek waar ik de kippenren ga afbreken ( en vervolgens verplaatsen ).Ik had vorig jaar ook 40 zonnebloemen staan, dit worden er dit jaar zeker enkele honderden.Ik heb de vogeltjes er deze winter veel plezier mee gedaan.Ook wil ik ns kijken of ik mais kan zaaien.Dit alles voor de kippen bij te voeren.

In de toekomst lijkt het me best leuk om de tuin aan te wenden voor een beetje meer zelfvoorzienend te worden.De kipjes zijn me te liev om daar in bij te dragen overgens.Wél dol op de eitjes hoor!!

Leuk om te volgen, Anne!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie