Gazon bemesting ?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vakantieman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2013, 11:30

Gazon bemesting ?

Bericht door Vakantieman »

Hallo,

Nadat ik mijn gazon geverticuteerd heb, wil ik gaan bemesten.
Ik heb 2 soorten mest gekocht.
Gedroogde koemestkorrels en kunstmest.
Wat is nu verstandig om als eerste op het gazon te strooien.

Gr.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Pietje »

Vaak zit er in de gedroogde koemestkorrels al NPK toegevoegd, en heb je de kunstmest helemaal niet meer nodig. Maar alles is afhankelijk welke kunstmest je precies hebt gekocht: lees de gebruikshandleiding. Gazon heeft extra Magnesium nodig, dit zit niet standaard in kunstmest en koemest...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Anne2 »

Als je maait en het maaisel laten liggen, bemest het zichzelf. Nog beter de grond laten verschralen, krijg je meer bloemetjes en diversiteit.

En google eens op: Grow food not lawns
Niet alleen veel mooier, ook veel ecologischer.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij aan bij Anne2. Ons gazon krijgt al 25 jaar geen bemesting meer. Het maaisel gaat eraf en naar de kippen. En nog moet er bijna wekelijks gemaaid worden. Oké, er groeit behalve gras inmiddels een keur aan andere soorten. Maar die zijn ook groen... En als ik heel eerlijk ben, dan denk ik inmiddels de langste tijd een gazon gehad te hebben. Een hoop werk en je benut maar een klein stukje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Lycopoda »

Helemaal met Anne2 en DJ eens. Er valt genoeg stikstof uit de lucht in Nederland (in Zuidoost Brabant tegenwoordig meer dan de boeren vroeger op hun land brachten). Wat op zandgrond beperkend kan worden is inderdaad magnesium, maar ook bijv. kalium. Plus dat door regelmatig strooisel afvoeren je grond wat zuurder kan worden. Geen probleem allemaal, maar je krijgt een verandering naar grassoorten die daar tegen kunnen. Zelf laten we (na de eerste maaibeurt in de lente) het gemaaide gras gewoon liggen, en in de nawinter strooi ik houtas (vooral vanwege de fruit- en notenbomen die graag wat extra Mg en K willen). Gras in de boomgaard krijgt dan ook nog een flinke compostgift in de lente vanwege de fruitbomen.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door David86 »

lycopoda,
Er valt genoeg stikstof uit de lucht in Nederland
Hoe werkt dit ?

En hoeveel hout as breng jij op per fruitboom (ongeveer) ?


Groeten,
..
Vakantieman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2013, 11:30

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Vakantieman »

Mijn vraag had betrekking op een gazon.
Niet op een grasveld of wei.
Ik hou er niet van als er allerlei onkruiden in het gazon staan,
Dat gebeurt toch wel als je niets aan je gazon doet !
Ik vindt het mooier als het gras egaal qua hoogte en kleur is,
en netjes aan de kanten gemaaid.
Gr.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Dutch John »

Euhhh.... dit is een ecologieforum. Wij houden van natuurlijke variëteit, zeker als die vanzelf ontstaat....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door David86 »

Ik zit te denken over een voorbeeld uit de natuur dat egaal van kleur is en op gelijke hoogte groeit zonder verstoring van "onkruiden"... zonder toepassing van herbiciden en chemische mest... Ik puzzel nog even verder, er schiet me niets te binnen.

Wist je dat de meeste grondwater vervuiling bij ons in de regio gevolg is van "amateurs" die teveel kustmest en herbiciden gebruiken? Men probeert de schuld bij de boeren neer te leggen maar een onderzoek van het lokale waterschap wijst uit dat hun waarschijnlijk weinig blaam treft, meststoffen en herbiciden zijn duur en boeren zijn geboren krentenkakkers..



Groeten,

David, die geen fan is van strakke gifgroene gemaaide gazonnetjes. en denkt aan de Beatles: Let it be, let it be, let it be, let it be... Speaking words of wisdom, let it be..
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Anne2 »

Vakantieman schreef: Ik vindt het mooier als het gras egaal qua hoogte en kleur is, en netjes aan de kanten gemaaid.
Smaken verschillen, persoonlijk hou ik niet van een strak, saai, rechthoekig, gemilimeterd stuk grond met monocultuur beplanting. Heeft niets meer met natuur te maken.
Het is ook veel werk, bijmesten, mos eruit halen, ander "onkruid" verwijderen, elke week maaien, water geven, enz, alles om de natuur tegen te werken.

Ik vind dat ik in een paradijsje woon, kan niet wachten tot de paardenbloemen gaan bloeien, ga ik thee van blaadjes maken, jam van de bloemetjes, enz. Het wilde look eet ik nu al op knackerbrod, mmm.

Goed om te weten, volgende keer na kampvuurtje ga ik de as onder de fruitbomen strooien, wist ik niet. Ben ook wel benieuwd naar hoeveelheid. Een hand per boom of zo? En maakt het nog uit hoe groot de bomen zijn? 'k Heb hoogstam, halfstam en laagstamfruit bijv. Hoogstam heeft een groter wortelstelsel en misschien meer nodig?
Laatst gewijzigd door Anne2 op 03 apr 2013, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Anne2 »

Dit is hoe een paradijsje eruit ziet waar ongeveer 5x per jaar met de zeis gemaaid wordt, maaisel laat ik liggen.

Afbeelding

AfbeeldingKan niet wachten tot het fluitekruid weer gaat bloeien, die groeit boven mij en de laagstamboompjes uit. en wordt pas gemaaid als hij uitgebloeid is.

Afbeelding
Daar kan toch geen gras tegenop?

Afbeelding
Tot nog toe laat ik mos ook groeien zoals het groeit. Dit is een asfaltweg. De blaadjes haal ik alleen op de weg weg, de rest laat ik liggen, ook op gras, merk niets van verstikking en dood gras.

Afbeelding
Varens zijn spontaan gekomen. Achter de picknick tafel groeit zevenblad voor de soep.

Afbeelding
Klimop, groeit hier ook vanzelf.

Afbeelding
Wanneer wordt het voorjaar?
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Gazon bemesting ?

Bericht door Lycopoda »

Hoe werkt dit ?

En hoeveel hout as breng jij op per fruitboom (ongeveer) ?
Door veeteelt en verkeer (vooral diesels) komt er ammonium en stikstofoxides in de lucht. Dit komt weer op de grond terecht ('stikstofdepositie'). Rond grote wegen, maar vooral in de intensieve veeteeltgebieden kan dat een aanzienlijke hoeveelheid zijn.
Houtas: geen idee hoeveel. We verstoken, in twee huishoudens, tezamen ongeveer 15 kuub hout, en het merendeel wordt verspreid over 11 fruitbomen, 2 notenbomen en 8 bessenstruiken, plus de groentetuin en aardappelakkertje (250+150m2). Daarnaast hebben we een voormalige paardenwei die we 1 keer per jaar maaien om te verschralen (zodat er leuke plantjes gaan groeien). Daar heb ik nu bij wijze van experiment op een deel ook houtas gestrooid.

Voor een groen gazonnetje: koop een grasmaaier die het maaisel gelijk verhakselt. Als je op zand woont, in de nawinter bekalken (dan hou je wormen, die het grasmaaisel snel de bodem inwerken). En af en toe onkruid uitsteken met wortel en al. Wanneer de groei er een beetje uit is, kan je in het voorjaar koemestkorrels strooien.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Plaats reactie