Bewaar tips

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Ik heb reactie gekregen van de Universiteit van Wageningen:

Beste mevrouw,

Ik ben verantwoordelijk voor de botulismediagnostiek binnen het CVI en kreeg uw vraag doorgestuurd van mijn collega ....
Als antwoord op uw vraag is het inderdaad waar dat een temperatuur van 100C niet voldoende is om alle sporen van Clostridium botulinum af te doden (al is het afdodend effect ook afhankelijk van andere factoren als bijvoorbeeld zuurtegraad en zoutgehalte).

Hoewel Clostridium botulinum gas kan produceren waardoor de weckpot niet ‘vacuum’ is of het voedsel bedorven kan ruiken, is dit geen betrouwbare manier om de afwezigheid van eventueel geproduceerde toxines uit te sluiten. Er zijn slechts zeer lage hoeveelheden toxine nodig om ziekte te veroorzaken. Het is dan ook aan te raden om te wecken bij een temperatuur van 120C.

Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Met vriendelijke groet,


Dus ja, voor mij duidelijk.
Wat voor snelkookpan gebruik je, David? Hoe groot? Verder nog bijzonderheden? Heb er helemaal geen ervaring mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaar tips

Bericht door David86 »

Ik gebruik deze : http://www.bk-by-fonq.nl/product/bk-sne ... ans/27979/ kostte 74 euro bij de blokker. Er zijn grotere types maar die lopen hard op in prijs.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=2577 is een draadje waarin ik eerder uitgelegd heb hoe ik bonen weck. Bonen bevatten van nature weinig zuur, daarom weck ik ze onder verhoogde druk. In principe word je wecktijd korter, je hebt er net zoveel werk aan als normaal wecken omdat je moet wachten met de pan openen tot hij afgekoeld is, dan is de druk er ook af en kan de volgende "batch" geweckt worden.
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Bewaar tips

Bericht door Tilia »

Okee, 6 liter dus. Kun je daar wel wat potten in kwijt?
Ik dacht er gewoon een op marktplaats te zoeken, er staan er heel wat op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaar tips

Bericht door David86 »

De tulpglazen van Weck passen niet zo lekker. Ik gebruik vaak mayonaise potjes, olijf potjes, gezuurde knoflook potjes, zulk gerommel. smalle gebruikte fabriekspotjes dus. Daar kun je er best aardig wat van in de ketel zetten.
formaar aangepast voor forum.jpg

Een all american pressure canner van enig formaat zou veel mooier zijn, maar die over laten komen uit de states is nogal prijzig.. ooit, als ik rijk ben doe ik dan nog wel eens :)

De temperatuur in de ketel word bepaald door de druk, als je op marktplaats gaat shoppen kijk dan wel even naar de druk waar de ketel op werkt. Te lage druk staat gelijk aan te lage temperatuur, als je dat treft is het een hoop moeite voor niks.

Groeten,
..
Plaats reactie