verloederde wei terug in ere herstellen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Om van rust en ruimte te genieten ga ik regelmatig naar de ouders van mijn vriend. Ik heb er al de verwaarloosde moestuin vorig jaar terug functioneel gemaakt en vorig najaar heb ik een stuk gazon ingenomen om er pruimelaars en bessenstruiken te planten (frambozen, rode bessen, stekelbessen en zwarte bessen) en nog meer moestuin.

Er is ook bos (stervende berken, eik) en een wei bezaaid met droge bladeren van het bos en veel mos.


De grond is sterke ijzerhoudende grond: vol roestbruine stenen en zavelgrond.

Ik ben daar dus met van alles bezig en de wei verdient ook aandacht. Er staat een geit op die niet veel heeft aan die wei qua voeding.

Ik had gedacht om beetje bij beetje de wei nieuw leven in te blazen.

1° Te beginnen met ongeveer een opp van 5m op 5m af te spannen voor de geit. Dat is niet veel maar ik gebruik geen motorische hulpmiddelen; alles gebeurt met mijn handen en ik heb dit nog nooit eerder gedaan.

2° ik zou de bovenlaag afschrapen: het mos zeer zeker.

3° het teveel aan stenen verwijderen (nu verzamel ik ze met plezier om met die stenen iets te doen)

4° te bemesten met ... ik vrees dat het koeienmestkorrels zullen worden. Die zak staat er al. Maar het kan ook anders, alleen weet ik niet wat het best zou zijn voor die oergrond. Compost is er te weinig (nog in een beginfase) en grote acties zijn uitgesloten. Ik doe dit op mijn eentje.

5° na regen en wat tijd inzaaien. Maar inzaaien met welk weidezaad? Enerzijds zou het gras voldoende voedingsstoffen moeten bevatten voor een graasdier (de geit), anderszijds moet de zaak haalbaar zijn gezien die ijzerhoudende zandgrond (Limburg).


Alle tips zijn welkom. Heeft iemand een voorstel in verband met de keuze van weidezaad? Zou bloemenweidezaad een kans maken?

Dank bij voorbaat.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door David86 »

Vergilius,

Wat gebeurt er met de weide als je de geit er een jaartje af houd ? De geit staat in veel landen bekend als een "desert maker"(dus naast toetjes maker ook woestijn maker :) ), ze vreten alles kaal en breiden zo de woestijn steeds verder uit. Als je begrazing voorkomt zullen de grassen en kruiden die van naturen goed gedijen op zulke "arme zavel" terug komen/floreren..

Ik heb wel eens gelezen dat het erg goed is voor je weide om een gras klaver mengsel te zaaien. De klaver heeft voor zowel de dieren als de bodem een positief effect.

Als je voor een complete renovatie gaat zou ik niet de toplaag afschrapen maar het geheel even luchtig (laten?) frezen. De toplaag vervult een essentiële functie in het geheel.

Een andere optie is om het land luchtig "open te trekken" en dan over de oude begroeiing heen te zaaien. Als je de stenen kan gebruiken zou ik ze er ook zeker uitrapen.

Als deze klus geklaard is zou ik overigens direct beginnen met het verzamelen van blad uit het bos. Bladcompost is een mooie meststof voor je tuintje.

Ik heb vorig jaar een aantal weides aangelegd op kleigrond. Ik heb de oude begroeiing gemaaid, de weides gefreesd en opnieuw ingezaaid. 1 lapje heb ik alleen gemaaid, wat bemest met compost en "bij gezaaid" dit weitje staat er het mooist bij. Een weide van alleen gras is een voor de natuur gezien raar fenomeen. Moedertje natuur gaat dan ook haar best doen om diversiteit aan te brengen. Een "verwilderde" weide bied de grazers wat variatie. Dat bevalt mij wel.

M.b.t. gras onder fruit struiken/bomen. Ik ben hier geen fan van, een boom groeit in het bos en gras groeit op de heide. De samenstelling van "bosgrond" en "heide grond" verschilt veel op micro biologisch gebied schijnt er ook behoorlijk verschil in te zitten.(Pietje, Anne en Brit kunnen hier misschien wat meer over vertellen?) Ik heb op het moment onder de meeste bomen houtsnippers liggen, door dit aan te blijven vullen hoop ik een soort "bosgrond" ter plaatse te kunnen creëren . Een zestal fruitbomen staat in de wei, tussen het gras dus.(eigenlijk voornamelijk om op een multifunctionele manier wat schaduw aan het grazende kleinvee te bieden).

Er zijn wel "pioniers" (bomen) die goed gedijen op grasland, zij zijn de eerste die zich op de heide wagen en als ze onverstoord hun werk kunnen doen volgen steeds meer boomsoorten. Als het bos vorm begint te krijgen sterven die pioniers meestal en komen ze aan de randen weer op om hun pionierswerk voort te zetten. Fruitbomen zijn meestal geen pioniers, sommige bessenstruiken (zoals de braam) wel.

Aan de andere kant, de fruitbomen van nu zijn bij lange na niet meer te vergelijken met hun wilde voorouders, zij hebben zich toch aardig aangepast aan de omstandigheden in een boomgaard...

Ik ben er nog mee aan het experimenteren maar ik vermoed dat gras een negatief effect heeft op de groei en vruchtzetting van fruitbomen, al is het maar omdat gras behoorlijk wat water aan de bodem onttrekt en verdampt, zeker voor jonge boompjes die nog niet zo diep geworteld zijn kan dit een probleem vormen..
..
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Dank je voor je voorstellen!

De geit moet wegens practische omstandigheden op de wei blijven en eigenlijk is ze broodnodig want anders zou de wei dicht groeien met eiken, dennenbomen, berken. De wei grenst langs twee kanten aan bos en bevat een eikenboom, een notenboom en twee conifeerbomen. Dat volstaat.
De planten die er op zouden groeien zouden als ik kijk naar het gazon geen enkele voedingswaarde bezitten: mos, plantjes met blaadjes tegen de grond met één stengel waaraan een geel bloempje (ken de soort niet).

Klaver ga ik zeker weerhouden. Misschien maak ik wel een mengsel van ... waarbij een deel klaverzaad. In het verwaarloosd gazon staat er op enkele plekken klaver.

Je hebt gelijk met het behouden van die toplaag. Maar het mos moet weg al moet ik het met de hand plukken. Er is echt teveel mos en ik denk dat geen enkel zaaisel op het mos een kans zal hebben.

Blad uit het bos is er in overvloed, 99% eikenblad. Ik durf het niet al te veel op de composthopen gooien omdat ik vermoed dat het de compost te zuur zou maken. Nu dit ter sprake komt, besef ik dat ik het eigenlijk niet goed weet. Is eikenblad wel goed om vruchtbare aarde te verkrijgen?

Momenteel liggen er nog steeds eikenbladeren op de wei. Elk jaar zal die wei wel een portie eikenbladeren gehad hebben. Dat vergaat maar traag en ik vermoed dat het de groei van het gras dat er nog is tegenhoudt en wellicht de groei van het mos bevordert.

Op het afgebakende stukje wei van 5m op 5m (om uit te proberen dus) zal ik het voorlopig dan zo doen, rekening houdend met je voorstellen:

1° mos plukken

2° de grond luchtig maken en een aantal stenen bovenlaag verwijderen. De bovenlaag dus niet verwijderen.

3° Ter compensatie van de verstoring (mos weg, omwoelen, stenen weg) toch maar op zoek gaan naar een vrachtje oude stalmest. De grond is enorm arm. Ik ben al sinds vorig jaar april in die grond aan het wroeten en alle planten en zelfs de groenten in de moestuin hebben een buitengewoon uitgebreid wortelgestel(in mijn tuin heb ik gewone goede Brabantse grond) Aardwormen kom ik zelden tegen. Dat zegt genoeg. Er is veel werk aan de winkel maar dat kan alleen maar kleinschalig en zeer gericht. Het bos heeft er sowieso de bovenhand. En dat is oké.

4° Wat Moedertje Natuur op de wei zal aanbrengen zullen dus de berkenzaadjes, de eikels zijn, dat is echt teveel van het goede .... Ik verkies ook een weide met een gediversifieerde beplanting maar ik vrees dat ik dan een handje zal moeten toesteken. In mijn eigen tuin heb ik pissebloemplanten zat en dit jaar zal ik het zaad verzamelen. Smeerwortel heb ik ook en die plant bevat potassium. Ik ga die trouwens op het hele terrein introduceren omdat die zo goed is voor de compost en voor insecten.

(De pruimelaars en de bessenstruiken staan naast de wei in een oud gazon in plantgaten van respectievelijk 50cm (ook diepte) en 40cm (ook diepte) gevuld met geitenkeutels, potgrond en oude compostgrond gemixed met bosgrond. Dat moet een succesverhaal worden.)

(De vijand van die pruimelaars en bessenstruiken zijn woelmuizen. Er is een stevige kolonie aanwezig.en die eten dus fruit en klimmen tot 6m hoog in de bomen. Maar dat is een ander topic.)

Tot nu toe heb ik dus buiten voedzaam weidegraszaad: klaver, smeerwortel, pissebloemen. De lijst mag aangroeien.

Dank je.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door David86 »

Bladcompost is heel mooi spul. Als je bodem te zuur word kun je hout as of kalk gebruiken om die zuurgraad terug te brengen.

Een paar scheppen houtas op de composthoop zorgt er voor dat dit gebeurt voordat je het opbrengt op je landje.

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6584&cat=
..
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Ik heb de info met aandacht gelezen. Dank je!

In het bos zijn er oude hopen bladeren afkomstig van de grote gazons. Tot nu toe heb ik ze niet aangesproken maar dat zal nu anders zijn.

Er is ook houtas afkomstig van de houtkachel. Die wordt nu los in het bos gestrooid maar ik ga er een apart plekje voor maken zodat ik er gemakkelijker van kan nemen om spaarzaam de groentetuin en andere beplantingen en eventueel dat stukje wei mee te verzorgen.

Keukenafval werd ook los in het bos gestrooid maar vorig jaar heb ik twee compostbakken gemaakt in het bos. Die bosgrond is eigenlijk best vruchtbaar. Ik heb er dadelplantjes gevonden en eentje ervan heeft de verplanting overleefd en staat binnen.

Dat bladcompost niet zuur is, is een echte opsteker. Ook die houtas. Ik sta minstens twee stappen verder.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door David86 »

Ik bewaar de as (van schoon hout) in een ton in de schuur, eenmaal per jaar een heel dun laagje over de tuin, weides, etc. Wat over schiet van de as kan in een rocket als isolatie of cadeau gedaan worden aan een tuinende buur die geen houtkachel heeft.

Aannemende dat de geit een stal heeft, wat doe je met zijn/haar mest ? Dit is ook mooi spul om op je composthoop te gooien. Zeker als je over arme grond beschikt zou ik alles composteren van bladeren tot koffie drap en bij onvoldoende materiaal is ook een compost toilet een aanrader.

Het mooiste van dit soort kringlopen vind ik dat de commercie er geen grip op heeft, met een beetje tijd en aandacht krijg je mooiste producten en materialen cadeau van moeder natuur.. Alles gratis :)

Ik zit zelf op klei, daar is qua vruchtbaarheid weinig eer aan te behalen. Het is van zichzelf al prachtige vruchtbare water vasthoudende grond. De enige uitdaging die wij hebben is het luchtig houden van die klei.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door deleted »

Virgilius,

Hoe zit het met de oriëntatie van weide en bos ?

Ligt de weide goeddeels in de schaduw van het bos ?

G
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

David86 schreef:Ik bewaar de as (van schoon hout) in een ton in de schuur, eenmaal per jaar een heel dun laagje over de tuin, weides, etc. Wat over schiet van de as kan in een rocket als isolatie of cadeau gedaan worden aan een tuinende buur die geen houtkachel heeft.

Aannemende dat de geit een stal heeft, wat doe je met zijn/haar mest ? Dit is ook mooi spul om op je composthoop te gooien. Zeker als je over arme grond beschikt zou ik alles composteren van bladeren tot koffie drap en bij onvoldoende materiaal is ook een compost toilet een aanrader.

Het mooiste van dit soort kringlopen vind ik dat de commercie er geen grip op heeft, met een beetje tijd en aandacht krijg je mooiste producten en materialen cadeau van moeder natuur.. Alles gratis :)

Ik zit zelf op klei, daar is qua vruchtbaarheid weinig eer aan te behalen. Het is van zichzelf al prachtige vruchtbare water vasthoudende grond. De enige uitdaging die wij hebben is het luchtig houden van die klei.

De stal van de geit heb ik ook al ontdekt. Die werd heel zelden uitgemest, de geit kreeg ook niet veel stro en hooi (bejaarde mensen en ik heb wat verandering gebracht). De mest van de stal gaat op de compost en ik ben al keutels op de wei zelf gaan rapen. Ik heb zo een geitenkeuteltje opengedaan en dat is puur gemalen organisch materiaal. Een deel heb ik al gebruikt voor de plantgaten van de pruimelaars en de bessenstruiken en de moestuin.

Die arme grond vol stenen spoort me aan om alles maar dan ook alles op een positieve manier te benaderen en er een in de natuur smeltende functie voor te vinden. In den beginne (vorig jaar) heb ik gevloekt op die stenen. Met een spade kan je er niets uitrichten, een plantgat maak ik met een krabbertje en de handen. Stenen apart, wortels apart en de zand apart om nadien nog eens te zeven. Ik houd die grond omdat ik graag nog eens asperges wil proberen. Dat is traag en intensief werk maar ik vind dat niet erg.
Met die aangroeiende hoop stenen ga ik een muurtje bouwen gemixed met twijgen van gerooide boompjes (experiment) en met het overgrote deel ga ik een schanskorf vullen en daar op de lang bloeiende Gele hoornbloem (Corydalis lutea) laten groeien. Nu staan die wat verloren aan de rand van de autoparking. En ze zaaien zich altijd uit tussen de parkingkiezels die eigenlijk plantvrij moeten blijven. Dat is dus een volledige win-win-operatie. Ik ben ondertussen een beetje verliefd op die roestbruine stenen geworden en die stenenminnende plant mag er ook zijn in vol ornaat.

Nu ik die ijzerzandgrond leer kennen, besef ik ook dat grond de toon aangeeft en dat die dient gerespecteerd te worden. In mijn eigen tuin heb ik gewone klei-leemgrond. Vrij luchtig. Die ijzerhoudende zandgrond in de Limburg (B) is een totaal andere context. Het wortelgestel van planten alleen al. Het is een plezante avontuurlijke kennismaking.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Gandalf schreef:Virgilius,

Hoe zit het met de oriëntatie van weide en bos ?

Ligt de weide goeddeels in de schaduw van het bos ?

G
Ik had een ruwe schets gemaakt maar dat pakt anders uit wanneer ik mijn bericht post.

Anders dan maar: zuid-oosten bos en open weiland van de boer .

zuiden : strook bos
oosten: groot open hooiland van de boer

noord-westen ook bos maar op een of andere manier is het grootste deel van de wei goed zonbelicht zowel vanuit het noord-westen als vanuit het zuid-oosten.

Het mos op de wei ligt m.i. niet aan het gebrek aan zonlicht maar dus aan die arme ondergrond en jarenlang gebrek aan onderhoud.
Wat denk jij?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door deleted »

Mos en schaduw gaan samen.
Dat is altijd moeilijk om daar tegenop de boksen.

In de zomer staat de zon hoog en heb je misschien niet veel last van de schaduw.
IN voor- en najaar met de lage zonnestand en de korte periode daglicht zal het zeker van invloed zijn op de weide.

Ik merk hier in de weide ook dat grassen vooral voorjaars-groeiers zijn. Dus dat(bos op Z en Z-O) lijkt me wel een nadeel.
De zomerzon maakt dat niet meer goed (hier is de 'groei' ook niet hetzelfde na de maaibeurt in het begin van de zomer)

Ik weet niet in welke mate je kan ingrijpen in het bos ?

Geiten zijn daarentegen geen zuivere grazers. Eventueel kan je op zoek naar loofbomen waarvan het loof als voedsel kan dienen. Bomen halen hun voedingsstoffen dieper en 'vangen' de zon door er naartoe te groeien. Geiten eten van nature bladeren en tweigen. Is ook gezond voor ze.
Eventueeel kan je de grens tussen bos en weide laten vervagen en de geit ook in stukken bos laten 'weiden' ?

De jarenlange 'verloedering' heeft misschien wel de juiste 'taaie' grassen voor je grond geselecteerd. Misschien moet je die grassen nu wat tijd en ruimte geven. Lijkt me beter dan een 'mix' die door de industrie ontwikkeld is en die na een paar jaar weer het onderspit delft tegen de natuurlijke kruiden.
Tenzij je natuurlijk de jaarlijkse 'voedingsmix' van dezelfde industrie voor 'hun' gras wenst te kopen.

G
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Gandalf schreef:Mos en schaduw gaan samen.
Dat is altijd moeilijk om daar tegenop de boksen.

In de zomer staat de zon hoog en heb je misschien niet veel last van de schaduw.
IN voor- en najaar met de lage zonnestand en de korte periode daglicht zal het zeker van invloed zijn op de weide.

Ik merk hier in de weide ook dat grassen vooral voorjaars-groeiers zijn. Dus dat(bos op Z en Z-O) lijkt me wel een nadeel.
De zomerzon maakt dat niet meer goed (hier is de 'groei' ook niet hetzelfde na de maaibeurt in het begin van de zomer)

Ik weet niet in welke mate je kan ingrijpen in het bos ?

Geiten zijn daarentegen geen zuivere grazers. Eventueel kan je op zoek naar loofbomen waarvan het loof als voedsel kan dienen. Bomen halen hun voedingsstoffen dieper en 'vangen' de zon door er naartoe te groeien. Geiten eten van nature bladeren en tweigen. Is ook gezond voor ze.
Eventueeel kan je de grens tussen bos en weide laten vervagen en de geit ook in stukken bos laten 'weiden' ?

De jarenlange 'verloedering' heeft misschien wel de juiste 'taaie' grassen voor je grond geselecteerd. Misschien moet je die grassen nu wat tijd en ruimte geven. Lijkt me beter dan een 'mix' die door de industrie ontwikkeld is en die na een paar jaar weer het onderspit delft tegen de natuurlijke kruiden.
Tenzij je natuurlijk de jaarlijkse 'voedingsmix' van dezelfde industrie voor 'hun' gras wenst te kopen.

G

Mos en schaduw gaan inderdaad goed samen. Het mos op de wei en op de gazons verdrogen wel tijdens de zomer.

Heel veel ingrijpen kan ik helaas niet. Ik ben er te gast en ik moet bepaalde zaken respecteren. In dat bos staan berken dood en al maanden lang moet er iemand komen om die gevaarlijke bomen om te zagen maar er komt geen schot in de zaak.
Berkenbomen zijn pioniersbomen en dus zijn ze in vergelijking met eiken en beuken natuurgewijs niet verondersteld om eeuwig te leven. De berken die er zijn moeten dus weg want ze hebben hun levenscyclus gehad. De meesten zijn dood, en halve afgeknakte bovenstammen hangen op eiken en dennenbomen. Enkele millimeters verschuiven en ze storten naar beneden.

Het bos rooien is out of the question. Het bos is multifunctioneler dan de wei. En de geit staat op de wei om de begroeiing kort te houden. Gaat deze geit weg dan groeit de wei dicht en dat is de bedoeling niet want er is voldoende bos. In de gazons kiemen eik en berk aan de lopende band. De geit in het bos loslaten kan niet omdat er geen omheining is naar de straatkant. Ze krijgt trouwens in de lente en in de zomer gesnoeide takken van eetbare bomen en struiken (berk, hazelaar, els).

Ik ga experimenteren met 5m op 5m van de wei om te kijken wat er gebeurt als ik ingrijp. De taaie grassen hoeven niet te verdwijnen als ik het mos alleen wegpluk en de grond wat luchtig maak. Ik zal uitkijken naar die taaie grassen en eventuele andere planten die ik momenteel niet zie. Goed dat je dat zegt.

De mix van bezaaiing voor dat klein stukje wei ga ik zelf samenstellen en de zaden zullen komen uit verschillende richtingen : van eigen tuin (weegbree, paardebloemenzaad) plantenruildag en van aankopen hier en daar en ik heb me lid gemaakt deze week van 't Velt, een organisatie in Vlaanderen die zich inspant om mensen meer natuurbewust te laten handelen. Dat is meer regio gericht en wellicht kan ik daar zaden ruilen of aankopen. Het gaat een grote mix worden gewoon om te zien welke zaden goesting hebben om te kiemen. Wat kiemt, blijft, veronderstel ik.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door deleted »

wat ik zou doen is inderdaad de geit minstens een jaar van de weide afhouden.

Eventueel een verplaatsbare afspanning in het bos en de geit daar wat 'ruim'werk voor je laten opknappen.

Houtas strooien is ook goed tegen mos. Maar gewoon de grassen laten groeien help ook al om alles terug mooi volgroeid te krijgen.
Eén jaar laten groeien en in de vroege zomer de weide maaien.
Dan heb je ook een voorraad hooi voor de geit deze winter.
Een dichte grassen- en kruidenlaag wordt bevorderd door het maaien en gaat op zijn beurt met het mos concurreren.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door David86 »

Als het weiland dicht bij "hooiland" ligt, zoals je beschrijft, is de kans heel groot dat daar vandaan heel wat graszaad zijn weg naar jouw weide weet te vinden.

Om te voorkomen dat de bomen uitzaaien kun je "gewoon" gras maaien. De boom zaailingen houden er niet zo van om gemaaid te worden. Het gras gaat, zoals Gandalf al aangaf, alleen maar harder groeien.

De geit in een kleine "pen" is een prima plan, de intensiteit van de begrazing kun je dan zelf bepalen (door de pen op tijd te verslepen) Je zou haar wel een enorm plezier doen met wat ruwe vegetatie, zoals bos. G zei het ook al een geit houd van vezelig groen voer. Een geit is nauw verwant aan het hert, zij floreert dan ook in bosrijk gebied. (moderne "super" geiten die gefokt zijn voor productie overigens niet)

Mocht je de geit verplaatsen naar het bos geef haar maag darm kanaal dan even de tijd om aan te passen, er zijn andere bacteriën nodig om die overdaad aan ruw groenvoer te verteren. Die komen vanzelf als je steeds meer ruw bij voert, van mals naar ruw van de een op andere dag geeft waarschijnlijk koliek. (en dus een dooie of erg dure geit)

Die geit maakt het verhaal even wat lastiger, je wil toch ook dat zo'n beestje het naar zijn zin heeft.. Je plan is overigens prima, dat komt wel goed zo.

Bomen die niemand op komt ruimen is voor mij als houtstokende polderbewoner onbegrijpelijk, ik zou er vrij voor nemen om ze op te komen halen als ik in de buurt woonde :)

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door Dutch John »

Ik weet niet of het een optie is, maar een paar varkens kunnen aardig wat "voorwerk" verrichten. Met name stenen loswroeten en wortels uitgraven. Het is dat je het best strooksgewijs werkt en daar stripafrastering met schrikdraad voor nodig hebt. En natuurlijk een paar varkens.

Aan de andere kant: als je tevreden bent over de samenstelling van de grassen, dan kan de bodem opknappen door deze een jaar met rust te laten, zoals G al aangeeft. Vroeger was dé manier van onderhoud: braak laten liggen. Mos verdwijnt vanzelf als het evenwicht weer terug is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

Gandalf schreef:wat ik zou doen is inderdaad de geit minstens een jaar van de weide afhouden.

Eventueel een verplaatsbare afspanning in het bos en de geit daar wat 'ruim'werk voor je laten opknappen.

Houtas strooien is ook goed tegen mos. Maar gewoon de grassen laten groeien help ook al om alles terug mooi volgroeid te krijgen.
Eén jaar laten groeien en in de vroege zomer de weide maaien.
Dan heb je ook een voorraad hooi voor de geit deze winter.
Een dichte grassen- en kruidenlaag wordt bevorderd door het maaien en gaat op zijn beurt met het mos concurreren.

G
Ik zou dat allemaal kunnen doen als ik er woonde, maar dat is niet het geval. Ik bezit de grond ook niet. Ik ben er regelmatig voor een week. En daar is zoveel ander werk ... Daarom kan ik die wei alleen maar in kleine stukjes 'doen'. Als er een klein vakje volstaat met grassen, kruiden, enz, kan de wind (n-w zou ideaal zijn) het zaad ervan verspreiden over de hele oppervlakte.
Dat stukje zou ik nadien wel kunnen maaien en dat aan de geit geven.
Het is ook de moeite niet om die wei te maaien want het mos heeft de bovenhand. Hier en daar wat sprieten dun gezaaid. Het mos moet in elk geval weg.
Plaats reactie