verloederde wei terug in ere herstellen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door Jan. »

Ik had zo mijn bedenkingen.

Steeds meer trouwens!






Edit tekst gewijzigd van tt in vt
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: verloederde wei terug in ere herstellen

Bericht door vergilius »

David86 schreef:Als het weiland dicht bij "hooiland" ligt, zoals je beschrijft, is de kans heel groot dat daar vandaan heel wat graszaad zijn weg naar jouw weide weet te vinden.

Om te voorkomen dat de bomen uitzaaien kun je "gewoon" gras maaien. De boom zaailingen houden er niet zo van om gemaaid te worden. Het gras gaat, zoals Gandalf al aangaf, alleen maar harder groeien.

De geit in een kleine "pen" is een prima plan, de intensiteit van de begrazing kun je dan zelf bepalen (door de pen op tijd te verslepen) Je zou haar wel een enorm plezier doen met wat ruwe vegetatie, zoals bos. G zei het ook al een geit houd van vezelig groen voer. Een geit is nauw verwant aan het hert, zij floreert dan ook in bosrijk gebied. (moderne "super" geiten die gefokt zijn voor productie overigens niet)

Mocht je de geit verplaatsen naar het bos geef haar maag darm kanaal dan even de tijd om aan te passen, er zijn andere bacteriën nodig om die overdaad aan ruw groenvoer te verteren. Die komen vanzelf als je steeds meer ruw bij voert, van mals naar ruw van de een op andere dag geeft waarschijnlijk koliek. (en dus een dooie of erg dure geit)

Die geit maakt het verhaal even wat lastiger, je wil toch ook dat zo'n beestje het naar zijn zin heeft.. Je plan is overigens prima, dat komt wel goed zo.

Bomen die niemand op komt ruimen is voor mij als houtstokende polderbewoner onbegrijpelijk, ik zou er vrij voor nemen om ze op te komen halen als ik in de buurt woonde :)

Groeten,

Dat stuk bos is, nu ik er over nadenk, niet veilig voor die geit: er ligt hout opgestapeld met nagels er in, er liggen dakpannen, er liggen hopen snoeisel uit de siertuin (rhododendron, taxus, ...), en ze riskeert een zware tak op haar hoofd te krijgen zolang die dode bomen niet geveld worden. Dat is echt geen optie.
Ik ben dat bos trouwens aan het 'opruimen'. Het dikke hout dat er al ligt gaat naar de houtstapel voor de houtkachel. Oude composthopen worden gezeefd en gebruikt voor de moestuin. En de snoeiselhopen van de siertuin moeten aangepakt worden en van oude, houten balken kan ik groenteperken maken. Heel veel werk dus.

Wat die dode bomen betreft. Ze hebben al twee verschillende boomvellers gecontacteerd maar die hebben blijkbaar zoveel werk ... het sleept al zes maanden aan.
Mijn vriend en ik hebben al kleinere dode bomen geveld en dat is al riskant: zo'n boomstam valt neer op de grond en breekt in stukken en elk stuk kaatst in een totaal onvoorspelbare richting (mijn hond was er bijna aan). Een levende boom valt en blijft in één stuk liggen, dat is al een stuk veiliger.
Plaats reactie