Eiwitten uit eetbaar bos

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Eiwitten uit eetbaar bos

Bericht door Jan. »

Afgesplitst van Permacultuur http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 258#p47183 (Pietje)

Krelis, Kockie, vraag het eens aan een jager, over dat eetbare bos.

Jager? Ecologisch Faunabeheerder heet dat tegenwoordig. :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door kockie »

Wat moet ik vragen dan?Voor hazen en konijnen heb ik geen bos nodig, hoogstens een buks met een kijker....In het grote groene bos is de wildstand niet echt om over naar huis te schrijven. Hier rond om huis, met een buurman die gek is op grote heggen, des te beter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

Nou probeer ik het even dan.

Hazen, konijnen, duiven, eenden, ganzen, fazanten, reeën, herten, zwijnen, moeflons, mogen allemaal onder bepaalde omstandigheden geschoten worden. Daar ben je dus eigenlijk een jager voor nodig met de benodigde papieren.
Biologischer [is dat een woord trouwens?] en ecologischer kun je het niet krijgen.
Daarnaast zijn er nog een paar soorten maar die wil in eerste instantie bijna niemand eten.
Het meeste wat deze beesten eten kan een mens ook eten.
Het is maar net wat je wilt, maar volgens de faunabeheerders is bos eetbaar.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Jan. schreef:Jager? Ecologisch Faunabeheerder heet dat tegenwoordig. :wink:
Wij benoemen dat nog altijd als: stropers....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

Is dat onwil of loop je achter op dat gebied?

Hoe men, julie, u, dat ook benoemen zal mij een zorg zijn. :roll:

Eetbaar bos dus. :mrgreen:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Jan,

Een jager met vergunning die verwilderde katten en de laatste paar hazen en fazanten afschiet, kwalificeert zich in mijn ogen eerder als een stroper dan een ecologisch faunabeheerder. Zal in andere regio's best beter geregeld zijn. Hier is het interessante wild weg en blijven we achter met konijnen, duiven, gaaien, eksters en kraaien. Dat laatste bestand moet de buurt dan zelf met beperkte en illegale middelen zien te verkleinen. Sorry, maar het enige waar de lokale jagers goed voor zijn is het hout. Zelfs de jaarlijkse haas met kerstmis als pachtgeld kan er niet meer vanaf.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

John.

Jagen is gebonden aan regels en wetten.
Deze zijn hun opgelegd door de Nederlandse overheid. Via lobby door allerlei mensen die ermee te maken menen te hebben.
Ze mogen en willen meestal ook alleen een zeer beperkt aantal aangewezen stuks wild afschieten dmv een afschotvergunning. Ook weer via adminstratieve en daadwerkelijke controle geregistreerd via het Nederlands Wild Registratie Systeem.
Een goed jager hoeft zo'n controlerend systeem niet.
Die zorgt gewoon dat er de volgende seizoenen genoeg gezond wild overblijft.
Die zorgt er gewoon voor dat er niet teveel wild is dat andere belanghebbenden schaadt.
Het is een zeer ondankbare bezigheid. Ze worden ook vaak negatief in de media weggezet, want positief nieuws is geen nieuws
Ze verplichten zichzelf om volgens bepaalde weidelijkheids principes te handelen. Dat hebben ze zelf wettelijk laten vastleggen. Daarnaast zorgen ze in overleg met de grondeigenaar cq grondgebuiker voor een gezonde flora. Goed ecologisch beheer dus. Ook weer werken tussen tegenstrijdige belangen.

Er zijn natuurlijk altijd cowboys die denken jager te zijn!!
En natuurlijk lopen er dure jongens tussen die de gewone man niet meer aankijkt.

Dat de wildstand achteruitgaat en de rovers, predatoren de overhand krijgen is ook wettelijk geregeld. Daar staan de meeste jagers ook niet achter.

Je noemt wilde katten.
Ik ben van mening dat je voor je dieren moet zorgen, of er GEEN nemen.
Katten mogen dus nooit verwilderen.

Het oostvaarderplassen en waterleidingduinenverhaal is ook zo'n domme streek waar een goed jager onpasselijk van wordt.

Natuur "creeëren" en dan maar afwachten wat er gebeurt.
Terwijl de dieren opgesloten zitten!!!! Hoe laf kun je zijn.

Een dier geveld door een geoefende jager, dus door één schot is vele malen beter af dan een dier dat op een natuurlijke wijze doodgaat.


Doordat ik leef en woon op een landgoed [ ben gewoon huurder hoor] heb ik veel met jagers, grondeigenaren/gebruikers, en hun problemen, door verschillende belangen, met de wetgeving, te maken.
Desondanks ie iedere genoemde verplicht zich aan de geldende wet te houden, hoe moeilijk en vervelend dit soms ook is.

Dat jij je jaarlijkse haas niet krijgt zal best jammer zijn.
Misschien zijn er niet voldoende.
En als ze er wel zijn, ja dan zijn er maar enkele jagers die zo'n haas mogen keuren en weggeven.
Want stel jij kaant die haas op en twee dagen later ben je ziek of ga je ergens aan dood, dan heeft de goedbedoelende jager een vet probleem. Wettelijk geregeld
De rest moet wettelijk via de poelier naar de consument.


Jagen en alles wat er bij hoort kost tijd, inspanning, geld en moeite.
Daarbij levert het weinig meer op dan misplaatste vijandschap.


Dat jij zeker weet dat er geen goed wildstand is, geeft aan dat je er oog voor hebt!
Asjeblieft een veer en steek um erin :lol:


Het eetbare bos dus.



Sjongejonge wat een uitgebreid verhaal is het nog geworden.
En dan heb ik me nog gedimd :mrgreen:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door OBL-Rien »

In de "prepper" kringen lopen er nog wel een aantal mensen rond met ideeen als "overleven van de jacht" als HET (SHTF) ooit eens gebeurt.
Daarvoor is in nederland natuurlijk veel te weinig wild. Als ooit de verzorging van de supermarkten stopt, dan is binnen korte tijd alle wild opgegeten.

Een ander aspect is dat het voor een samenleving uiterst moeilijk is om van de jacht te leven. Over het algemeen geldt dat de toestroom van calorieen uit het jagen te variabel is om van te leven. Het moet altijd ondersteunt worden door landbouw/fouraging.

Onder deze gezichtspunten is jagen dan imo ook niet meer dan een hobby. Een dure hobby. Als zelfvoorziener heb je er niets aan.

Maar wat fazanten betreft, ik hoorde gisteren een podcast waarin iemand aan het woord was die fazanten hield ipv kippen. Zowel de vlees als eieren productie was kennelijk flink hoger dan wanneer men kippen houdt. Heeft iemand hier meer over gehoord? (of zelfs ervaring?)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Permacultuur

Bericht door hotglass »

Jan. schreef:John.
Een dier geveld door een geoefende jager, dus door één schot is vele malen beter af dan een dier dat op een natuurlijke wijze doodgaat.

En dan heb ik me nog gedimd :mrgreen:
Jan........Als levenslange vegetariër ga ik me beslist buiten deze discussie houden. Dat gaat namelijk nooit goed, maar dat hoeft dus ook niet :fff

Echter je bovenstaande statement is absolute kolder.
Een dier dat een natuurlijke dood sterft doet dit op een "natuurlijk moment" in zijn eigen levens-cyclus.
De jager maakt aan die natuurlijke levens-cyclus een eind en speelt daarmee een beetje voor god. Hij ontkent met deze mening de eigen
levensbehoefte van het individuele dier. Het dier had mogelijk nog vele jaren op zijn eigen wijze willen en kunnen leven.
Ware het anders dan sprongen ze wel massaal in het schootsveld van de jager.

En dan heb ik nog flink gedimd :mrgreen:

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Permacultuur

Bericht door ritsaert snijder »

OBL-Rien,
ze zeggen konijnen (voor de beste omzetting, maar die leggen geen eieren)

en dan heb ik me nog gedimd!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Jan,

Begrijp me niet verkeerd; ik heb niets tegen jagers die zich aan de regels houden en/of het gezonde verstand laten prevaleren. Maar de egoïstische stropers onder hen mag best de vergunning afgenomen worden. Gezien de summiere wildstand (althans hier) kan ook het jagersbestand best een keer uitgedund worden...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

OBL-Rien,


Als je het plaatst in de door mij bedoelde contekst, en niet zoals hotglas die her en der wat uit het verhaal pikt en die ik op eigen verzoek maar even buiten de discussie houd dan :wink: Zoals ik eerder in de draad aangaf -het eetbare bos-
Daar waar ik schreef wat dieren eten, hernivoren in dit geval, kunnen mensen ook eten.
Daarnaast blijf ik een voorstander van dieren in hun natuurlijke habitaat te laten leven.
Dat met een schot doden van een dier is altijd beter dan wanneer het anders zou doodhongeren zoals nu gebeurt in de genoemde streken.

Dat fazantenverhaal kan goed zijn. De fazant is hier door de Romeinen geïntroduceerd -heb ik me laten vertellen-
Deze werden hier gehouden zoals we nu op kleine schaal kippen houden.
Ik zou ze liever de vrijheid gunnen.
Tegenwoordig kunnen de vele ondersoorten die hieruit voorgekomen zijn zich behoorlijk zelfstandig redden.
Totdat ze een plaag gaan vormen, wie is er dan weer de klos?

Wat vind je trouwens van ganzen?
Daar kunnen die preppers nog wel even achter aanvangen.
Heb laatst eens wat video's over die mensen bekeken.
De meesten lijken me minimaal een beetje gestoord.
Laatst gewijzigd door Jan. op 12 mar 2013, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

John, ik pik er ook maar even iets uit dan :?
Maar de egoïstische stropers onder hen mag best de vergunning afgenomen worden.
Absoluut.

Probleem blijf dan weer, wie bepaald dat?

Maar er schijnen ook bij jou in de buurt BOA's rond te lopen.
Die zijn hierop aan te spreken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Wat vind je trouwens van ganzen?
Hmm, nog nooit gehad, moet ik eens proberen :wink:
Wat dat aangaat, ook fazant zou ik eens moeten proberen.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat ganzen nogal wat schade (kunnen?) veroorzaken aan de vegetatie?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Permacultuur

Bericht door Jan. »

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat ganzen nogal wat schade (kunnen?) veroorzaken aan de vegetatie?
Laat daar nou de mening ook weer over verdeeld zijn.

Een akker of landbouwer, tuinder, veehouder, zal ze schadelijk vinden. :?
Maar er zijn zoveel mensen die dat absoluut niet vinden.
En die willen toch zo goedkoop mogelijk in de supermarkt winkelen. :?

Je hebt stiekem de vraag weer omgedraaid hé :lol: :lol:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie