Eiwitten uit eetbaar bos

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Contacteer:

Eiwitten uit eetbaar bos

Bericht door OBL-Rien » 12 mar 2013, 15:51

Jan. schreef:Je hebt stiekem de vraag weer omgedraaid hé :lol: :lol:
:fff

IK wacht nog met smart tot ik een huis vind. Pas daarna ga ik me zorgen maken over welke beesten (als al) we kunnen gaan houden.
Eieren zijn een duidelijk voordeel van kippen en fazanten. Van ganzen weet ik niets.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

David86

Re: Permacultuur

Bericht door David86 » 12 mar 2013, 16:24

Fazanten die beter produceren dan kippen klinkt me al een broodje aap verhaal.

Een fazant is erg druk en schrikkerig van aard, het is een wild(er) dier. Met al dat drukke gedoe verbruiken de dames en heren behoorlijk wat energie, die energie gebruikt een rustiger dier (zoals een kip) om te groeien en eieren te leggen.

Een fazant legt een broedsel in een jaar als ik me niet vergis, als je je kippen een beetje vertroetelt leggen ze zo 150 tot 250 eieren per hen per jaar...

Ik ben zelf fan van de ouderwetse kippen, de midden maat konijnen en Japanse (gedomesticeerde) kwartels. Dit zijn dieren waar je op een leuke manier een lekker stukje vlees van af kan halen.

Een net schot van een jager is zeer zeldzaam, in de vlucht een bladschot geven maakt al snel een rommeltje. Dit eindigt meestal met een schotwond van een zwaar kaliber ergens in de longen, maag, milt of zelfs darmen, hetzelfde gaat ongeveer op voor een hagelschot op klein wild. Het lijden dat je een dier op deze manier aandoet moet niet onderschat worden. Veel oude jachtculturen halen een vorm van eer uit een "clean kill" dat heeft met respect, betrokkenheid en het besef van afhankelijkheid te maken. Daar kan menig met jenever beschonken "sport jager" nog een voorbeeld aan nemen. En dan heb je nog die lui die het karkas laten rotten en alleen de kop meenemen voor aan de muur, daar heb ik zo'n uitgesproken mening over dat ik hem hier maar niet ventileer :)

In de 10 jaar die ik inmiddels "dingen" dood maak heb ik ondervonden dat een nette dood zich richt op het hart of de hersenen, elke andere manier van doden resulteert al snel in een lijdensweg.

O, en gans is snel droog en heeft een behoorlijke wild (lever) smaak, mocht je voor water wild gaan neem dan eend die zijn vetter van vlees en milder van smaak.

O2, we dwalen af van de startpost, dat vind ik zelf zonde, misschien is er een mod die ergens (naar believen) deze draad kan splitsen ?

Groeten,
..

Jan.

Bericht door Jan. » 13 mar 2013, 01:46

Een net schot van een jager is zeer zeldzaam, in de vlucht een bladschot geven maakt al snel een rommeltje.
Zo echt zeldzaam is dat niet hoor met de hedendaagse technologie en eisen die gesteld zijn.

Ik zie een bladschot als een perfect schot dat een stuk bot door de inslag tegen de hartstreek jaagt. Waardoor het beest door de shock kikdood is.
Dat het daarna door reflexen soms wegloopt is niet te voorkomen.
Hiervoor heeft men zweethonden die het dier vrijwel altijd morsdood aantreffen.

Hagel.
De hagelpatroonvulling en het kaliber is/zijn/ behoren afgestemd op het afschot.
Men spreekt af waar men op gaat/ moet jagen of wat men moet bestrijden, past daar de patroon en de buks op aan.
Een dier wordt binnen schootsafstand, max 30 m1, geschoten en valt door de massale klap in shock, dood neer. Niet door in of doorslag van de hagel.
Geen enkel lijden van het dier wordt geaccepteerd. Wel voorkomen op deze manier.

Een weidelijk jager die volgens de wettelijke regels jaagt of bestrijd zal altijd voor een bladschot [moeten] kiezen omdat de kop, de geweren of het gewei als [weer] wettelijk bewijs moet dienen.
Bewijs voor het afschot van het juiste dier op de juiste plaats. Dit is controleerbaar. De rest van het dier moet weer [wettelijk] naar de poelier. Als je iets van dieren slachten en voedselveiligheid weet, kun je dus geen enkele afwijking veroorloven omdat je zomaar de slokdarm en luchtpijp raakt, waarna het vlees [weer wettelijk] niet als voedsel mag dienen. Ook heb je bij een kopschot het risico dat het hersenweefsel in de bloedbaan terecht komt.
Een enkele jager heeft maar de wettelijke bevoegdheid om zelf het afschot te keuren om voor consumptie geschikt te verklaren.

Eigenlijk is het woord jager niet juist. Men denkt dan al gauw aan opjagen of verjagen.
Het is echt anders.
Deze mannen en vrouwen zijn eigenlijk bestrijders [ geregeld naar de wet] en in elk geval fauna en zelfs flora beheerders in een brede zin.
Ze weten in ieder geval dat onbekend onbemind maakt.

David86

Bericht door David86 » 13 mar 2013, 17:25

Jan,

Ik ben het hier niet met je eens. Je beschrijft de manier waarop het zou moeten gebeuren, moeten op dezelfde manier als dat je niet te hard mag rijden en de wet moet respecteren.

Er word nog steeds veel op de vlucht geschoten, als een ree of damhertje met een krappe 40km per uur voorbij komt op een redelijke afstand is het niet eenvoudig om een orgaan te raken dat de grote heeft van een tennisbal. Dit is ook de reden dat men een zwaar kaliber moet gebruiken, men hoopt daarmee dat er bij het inschot voldoende puin gemaakt word dat dan hopelijk het hart raakt. Dat het dier dood is als de hond hem vind is geen garantie dat het hart geraakt is. Als je een dier (of mens) recht op het hart raakt zakt hij/zij in elkaar als een kaarten huis, die zet geen stap meer, mocht je hem/ haar naast het hart of in de longen raken dan loopt hij zo een paar honderd meter door. Uiteindelijk bezwijkt hij wel, of dat door het niet meer functioneren van de longen komt of het leegbloeden vanwege trauma op grote aderen/organen maakt dan niet meer uit, het is zeer onprettig.

Ik ben me er van bewust dat een kopschot zijn ongemakkelijkheden heeft voor de schutter, volgens mij mag het zelfs niet op groot wild . Maar hersenweefsel in de bloedbaan word lastig, op het moment dat je de hersenen uitschakelt stopt het impuls dat de hersenen afgeven aan het hart om hem te laten kloppen direct, dit stopt de bloedsomloop dan ook direct. Daarnaast doet hersenweefsel niets negatiefs, niet zo lang geleden werd dat ook nog gewoon gegeten door mensen.(ja ja gekke koeien ziekte ik weet het) Een minuutje stuipen vanwege de kortsluitingen in het aanstuur systeem van het dier is onvermijdelijk maar het bewustzijn schiet je er in een klap uit.

Ik heb niets tegen de jacht, als ik de gelegenheid heb doe ik zelf ook mee, ik heb wat tegen het onzorgvuldige hobbymatige doden van dieren met een bewustzijn. Jagers willen vooral het dier dood hebben het liefst netjes maar als dat even niet lukt dan maar slordig. Ze zouden moeten leren (nogal generaliserend, je snapt dat ik doel op de talloze onzorgvuldige collega's en niet op de serieuze jagers) niet te schieten als een schoon schot niet mogelijk is, dan maar met lege handen naar huis.

Qua hagel ben ik van mening dat als je je doel niet netjes kan raken met een kogel, je niet vals moet gaan spelen met hagel. Met zijn alle op een rijtje en een paar posters aan het eind vegen ze hectares tegelijk schoon. Dat heeft niets meer met jagen te maken, dat is zuiveren. Ik denk wel dat je gelijk hebt als je zegt dat je het dier in shock schiet met een hagelschot, maar dan moet je hem wel vol raken, na 5 jenevers is dat zelfs met hagel niet meer eenvoudig, ik denk dat ze daarom met zo veel zijn, als je er met tien man op richt schiet er vast wel eentje raak. Met een beetje pech eindigt het dier met wat loden (staal tegenwoordig toch?) balletjes in zijn maag-darmkanaal op een landje net buiten de gepachte jachtgrond om daar op zijn gemakje een pijnlijke dood te sterven.

Mijn defensie verleden hebben mij toch wat andere inzichten gegeven qua schieten en doodschieten, een hert vraagt niet om zijn moeder en een fazant instrueert je niet zijn kinderen te vertellen wat er gebeurt is als ze "verkeerd" geraakt zijn. Omdat ze dat niet doen kun je zelf een invulling geven over hoe ze zich voelen op het moment dat ze sterven, mensen doen dat wel. Die vertellen hoe zeer het doet, dat ze al gorgelend in roze slijmig schuim geen lucht meer krijgen en in blinde paniek dat ze nog niet dood willen. De mens is net zoveel dier als het wild waar we op jagen, met evenveel emoties. Ik ben er van overtuigd dat slordig schieten(of steken) een dier door een hel jaagt in de laatste minuten van zijn leven. Zorgvuldigheid is een kwestie van respect.

Jagers moeten jagen, maar ga dan ook jagen met een beetje respect voor de levens beheert.
..

Anne2

Re: Eiwitten uit eetbaar bos

Bericht door Anne2 » 16 mar 2013, 17:11

http://www.youtube.com/watch?v=b_fhAch5 ... ults_video
Eetbaar bos van Martin Crawford.

Eiwitten zitten in paddenstoelen. En de eieren van kippen (kan het dier gewoon los blijven lopen). En je kan notenbomen planten, en (droog)bonen/erwten verbouwen aan de rand.

David gaat geitenkaas maken en -melk en -boter misschien. Geiten zou ik dan niet los in je bos laten lopen :)

Tilia

Bericht door Tilia » 13 apr 2013, 00:05

Ik werk bij een natuurbeherende organisatie, daar verhuren we de jacht in onze gebieden. Over het algemeen hebben we contact met de jagers en onze doelen wat betreft wildbeheer, maar daar is nog winst te behalen. Wat voor ons daarnaast handig is, is dat een faunabeheerder (=jager) altijd BOA is, en die gebruikt voor het houden van toezicht en geven van bekeuringen in onze gebieden. Iets waar wij ze zeker dankbaar voor zijn.

Eigenlijk ben ik alleen voorstander van het jagen op vossen in weidevogelgebieden, voor de rest zie ik geen voordelen voor natuurbeheer. Sinds kort zitten alle grotere natuurbeherende organisaties ook vast aan het ganzenakkoord, waardoor het aantal overzomerende ganzen terug gebracht moet worden naar het niveau van 2009(?) en alle exoten uitgeroeid moeten worden.

Maar, dat was even een beetje info van mijn kant, zo werkt het met faunabeheerders bij mijn organisatie. Hebben jullie een idee van de achtergrond van de 'losgeslagen jager'? Jaagt die in natuurgebieden? of in zijn eigen gebieden?

Tim

Bericht door Tim » 13 apr 2013, 12:30

Tilia schreef:Eigenlijk ben ik alleen voorstander van het jagen op vossen in weidevogelgebieden, voor de rest zie ik geen voordelen voor natuurbeheer.
Ik kan je de naam geven van een vossen onderzoeker die dit heeft onderzocht. Helpt niet. Natuurlijk evenwicht helpt wel. Er was geloof ik maar 1 moment per jaar waarop het hielp de vossenpopulatie te remmen. Echter door die rem heb je het jaar erop weer een hogere migratie. Probleem zit waarschijnlijk niet bij de vos, maar bij de mens die de weidevogel geen ruimte en diversiteit geeft.
Tilia schreef:Sinds kort zitten alle grotere natuurbeherende organisaties ook vast aan het ganzenakkoord, waardoor het aantal overzomerende ganzen terug gebracht moet worden naar het niveau van 2009(?) en alle exoten uitgeroeid moeten worden.
Ik moest even aan Wilders denken, zou die an toch met Thieme aan tafel gezeten hebben :mrgreen:

Tim

Tilia

Bericht door Tilia » 13 apr 2013, 12:55

Tim schreef:Ik kan je de naam geven van een vossen onderzoeker die dit heeft onderzocht. Helpt niet. Natuurlijk evenwicht helpt wel. Er was geloof ik maar 1 moment per jaar waarop het hielp de vossenpopulatie te remmen. Echter door die rem heb je het jaar erop weer een hogere migratie. Probleem zit waarschijnlijk niet bij de vos, maar bij de mens die de weidevogel geen ruimte en diversiteit geeft.

Tim
Klopt, de intensivering van de landbouw (verlagen grondwaterstand, vroeg en vaak maaien, kunstmest) is de grootste reden voor de achteruitgang van de weidevogels. De vos (en minstens net zo schadelijke meeuwen en kraaien) waren er toen ook (al waren ze toen ook bejaagd). Het precieze effect van vossenbestrijding weet ik inderdaad niet, ook van jagers wel de verhalen gehoord dat inderdaad met migratie, maar ook meer overlevende jongen, jagen eigenlijk weinig zin heeft.
Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek, kun je me iets van een naam geven?

Verder is er trouwens ook nog de jacht op wilde zwijnen, om verkeersongevallen te verminderen. Kunnen ze beter alle wegen afzetten en ecoducten maken? Al krijg je bij een hoge dichtheid wilde zwijnen (die geen natuurlijke vijand heeft) een lagere biodiversiteit in je gebied, omdat ze alles om gaan woelen en je uiteindelijk alleen 'modder' overhoudt.

David86

Bericht door David86 » 13 apr 2013, 13:26

Die zwijnen schieten is toch een prima manier om ze onder controle te houden ? Anders moeten we beren uit gaan zetten, een beer op je auto is nog vervelender dan een zwijn..

Lekker stukje vlees ook, een wild zwijn.. Nu die jongens die ze moeten bejagen nog een beetje leren jagen, ze halen hun afschot quota's bij lange na niet heb ik me laten vertellen. Dat brengt weer een hoop gevaar voor het verkeer en een hoop onrust en vernieling in de dorpen in het zwijnen gebied.

Een beetje rustiger rijden zou ook al een hoop schade schelen, het is nog goed voor milieu en portemonnee ook.

Groeten,
..

Tim

Bericht door Tim » 13 apr 2013, 13:34

Tilia schreef:Verder is er trouwens ook nog de jacht op wilde zwijnen, om verkeersongevallen te verminderen. Kunnen ze beter alle wegen afzetten en ecoducten maken?
Zo bedoel ik het niet, maar daar zit wel het probleem.

Omdat de mens in grote getale wil rijden, hebben we die verkeersongevallen. Niet omdat het zwijn daar toevallig loopt. Vroeger was de natuurlijke vijand de mens, op zich niets mis mee. Wild zijn is best lekker. Maar met zoveel mensen en meningen wordt het er niet makkelijker op.

Ik zal vanavond even voor je vragen wie die lezing over vossenbeheer toen deed.

Tim

Tilia

Bericht door Tilia » 13 apr 2013, 13:45

@David86 - mee eens, misschien een rare vergelijking, maar je maait ook het gras om een bepaald doel te behalen. Ik denk dat dat voor mij wel het punt is, jacht een middel laten zijn om een doel te behalen. Ik heb overigens nog een half zwijn in mijn vriezer, inderdaad heerlijk :mrgreen:

@Tim - het klonk sarcastisch, zo bedoelde ik het niet :) ik vind inderdaad dat ze dat moeten doen, als de mens daar zo nodig wil rijden. Was het in het kader van die film over vossenjacht? Bedankt iig.

Plaats reactie