zuivel enzo

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

zuivel enzo

Bericht door David86 »

De kogel is bijna door de kerk, ondanks de praktische bezwaren wil ik nog steeds erg graag een melkgeit houden. Het idee speelt al een hele tijd door mijn hoofd en recente ontwikkelingen hebben het houden van een melkgeit nu ook mogelijk gemaakt. Tot op heden kocht ik mijn melk bij de geitenmelker op het dorp, in principe gebruik ik het alleen om te drinken en om incidenteel vanille ijs van te maken (franse stijl) in de toekomst zal kaas maken ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

Wie heeft er ervaring met de verschillende rassen en het geiten houden op zich ? Waar let men op bij het aanschaffen van een goeie geit en welk ruwvoer is het best te gebruiken voor een geit die goed in productie is ?

Het plan nu is om een Nederlandse melkgeit aan te schaffen en daar een dwerggeit ter gezelschap bij te zetten, ik wil haar melken in een klein overdekt melkstalletje dat bij de stal gebouwd word. In het voorjaar en de zomer wil ik begrazen in bermen e.d. en 's winters in de uitloop bij de stal, bijgevoerd met hooi en luzerne.

Ik heb het grootste deel van mij leven paarden gehouden, de zorg voor vee is mij niet vreemd, de geit zelf echter wel. Tips zijn daarom van harte welkom.

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zuivel enzo

Bericht door Jan. »

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/5/5/6/8/1001004001998655.jpg


Dit boek hadden we aangeschaft toen we zelf weer geiten gingen houden.
Ik moet zeggen dat er wel grote lijnen in aangegeven worden, maar dat we de echte kennis opdeden bij de geitenboer waar we voortijds de producten en later de jonge geitjes kochten.

Denk ook aan wettelijke voorschriften zoals oormerk registratie, wat te doen bij landelijke uitbraak dierziekten en het laten grazen in bermen. Verzekering ed.

http://www.levendehave.nl/home

http://www.hetlnvloket.nl/onderwerpen/r ... n/runderen

Daarnaast wens ik je veel sterkte want geiten zijn zeer eigenzinnig.
Soort zoekt soort zeg ik maar :mrgreen:

Wil je dit allemaal niet dan kun je overwegen om herten te gaan houden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: zuivel enzo

Bericht door Anne2 »

Als je wilt kan ik je in contact brengen met mensen die een aantal melkgeiten hebben gehouden en zelf kaas maakten, als hobby. Stuur mij dan je mailadres dan geef ik dat aan hen door.

Mijn vader had ook regelmatig dwerggeitjes, geiten zijn een ster in uitbreken.

En in Den Bosch woont een man in een woongemeenschap die altijd met zijn twee geiten wandelt aan een riem. Hij melkt ze waarschijnlijk niet. Die twee zijn onafscheidelijk, de een gaat niet mee zonder de ander. Om ze niet te laten janken voert hij ze 1x per dag op vaste tijd, en wandelt hij juist op onregelmatige tijden, als ik mij goed herinner.

http://www.dierenforum.nl/forum/viewfor ... ebc32c7471
Laatst gewijzigd door Anne2 op 26 feb 2013, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zuivel enzo

Bericht door David86 »

David86 schreef: Het plan nu is om een Nederlandse melkgeit aan te schaffen en daar een dwerggeit ter gezelschap bij te zetten
Bokken geven een bokkenlucht af, daar word je niet vrolijk van.

Mail komt per PB ervaringsdeskundigen zijn zeker welkom

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zuivel enzo

Bericht door David86 »

Jan schreef:
Wil je dit allemaal niet dan kun je overwegen om herten te gaan houden.
Die laten zich zo lastig melken.. :)
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: zuivel enzo

Bericht door Jan. »

Die laten zich zo lastig melken..

Wou maar zeggen "ik heb ut niet zo met al die opgelegde verplichtingen" :twisted: :twisted: die heb je met die herten net niet. :fff


We hebben de geiten de pot in gedaan en doen nu wat ruilhandel met de boer die ons de eerste geiten leverde. :P


En ik weet wat jij je aan gaat halen :D :D :D

Op Hyves hebben ze van die rollende smilies, die over de grond rollen van het lachen, die wilde ik hier graag bij plaatsen.
Kun je dat regelen Kockie?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: zuivel enzo

Bericht door Anne2 »

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zuivel enzo

Bericht door kockie »

Jan. schreef:Op Hyves
Ik ken hyves niet en dat wil ik graag zo houden.... :gandalf:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zuivel enzo

Bericht door Tim »

David,

Ik heb van vroeger een beetje geit ervaring. Leer eerst afrastering maken. Laat niets in de weide staan wat je lief is. Doe je de eerste niet, dan is je groentetuin naar de kl#ten.

Bij ons thuis hebben ze hun leven niet uitgezeten. Lief, eigenzinnig, uitbrekerig en allesvraten.

Is er geen boer in de buurt die je kan helpen tegen wat melk ed?

Groet,
Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zuivel enzo

Bericht door David86 »

Tim,

Die boer is er wel, het is alleen een beetje een dubbel "ding". Ik heb altijd met veel plezier met dieren gewerkt, sinds ik gestopt ben met mijn "neven activiteiten" (hoefsmeden) begin ik die dieren te missen. Mensen die zelf ook graag of veel met grote dieren werken zullen ook kunnen beamen dat het naast (al dan niet) veel werk ook een zeker vorm van innerlijke rust brengt.

De afrastering is een meter hoog hoogwaardig harmonicagaas op hardhouten palen, ondersteund door 3 strengen schrikdraad, 2 boven het gaas en 1 streng 20cm van de grond. Het weitje is op de stal na verder helemaal leeg. Het uitbreken is ook mijn grootste zorg, ik ga nog even verder verzinnen over extra maatregelen.

Hebben jullie ze ook gemolken ?

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: zuivel enzo

Bericht door Anne2 »

Als je een degelijke afrastering hebt en geen buren die een hekel hebben aan geitengejank dan zijn ze ook hartstikke leuk! Net als de meeste andere dieren.

Ik zou geen leeg weitje maken maar in het midden een solide klimgevaarte waar ze op en af kunnen springen tegen aan kunnen bokken enz. Anders gaan zij zich vervelen, het is ook veel leuker om zelf na te kijken.

En je andere dieren (kippen, of lopen die los?) kunnen er toch ook bij lopen.

Bokken stinken inderdaad, en raak je aan de straatstenen niet kwijt, tenzij suikerfeest of ramadan er aan komt. Maar als je toch geiten wilt fokken is een eigen ram dan niet beter dan een dwerggeit erbij?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zuivel enzo

Bericht door David86 »

Anne,

Dan doe ik de lokale geitenhouder liever een krat bier cadeau als er wat gedekt moet worden, die bokkenlucht vind ik vies, hij trekt in je kleren en gaat mee naar huis.

Alle dieren hebben aparte weides waar in hun behoeften word voldaan, ik hou van orde :) (iets wat je waarschijnlijk niet zou denken als je mijn chaotische posts leest :) )

Het is een goed idee om wat klim voorzieningen te treffen, die kan ik wel bij het stalletje maken, blije dieren zijn immers productieve en gezonde dieren.

Mijn grond ligt buiten het dorp, gemekker en gekraai is geen probleem daar.

Ik heb vandaag bij het melk halen ook even geïnformeerd naar de kostprijs van een melkgevende geit, viel wat tegen.

Als de rust weder gekeerd is in huize 86 ga ik mijn vingers er maar aan branden denk ik..

Groeten,
..
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: zuivel enzo

Bericht door hein uut mooi drente »

Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik ook geiten op het hoogtepunt waren het er 20 :roll: , dit waren wel dwerggeiten en alleen maar voor de fun.
Ze liepen dan ook voor de boerderij in de hof zodat we er mooi zicht op hadden vanuit keuken en woonkamer, de afrastering was gelijkwaardig aan wat David omschrijft en er is er bij ons nooit 1 uitgebroken tenzij we zelf het hek loslieten staan :fff
Wat wel belangrijk is een goed functionerende stroomdraad want een geit heeft het meeste hekel aan stroomdraad en regen, (ik ook trouwens :wink:)

Zorg wel voor een afdak die ze ten alletijde kunnen benutten want een natte geit is snel een dooie geit
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zuivel enzo

Bericht door Tim »

David86 schreef:Hebben jullie ze ook gemolken ?
Nope, jong gekocht, waren kerels. Toen ze teveel "ruimte" nodig hadden zijn ze naar de wei gegaan van aan familielid, of zo'n hof waar Hein het over heeft.

Tim
Plaats reactie