EM, bokashi, Terra Preta

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Anne2 »

Dank je wel Krelis, erg interessant om te lezen. Heb je deel 2 misschien ook?
Op de Reclaims the seed markt stond Velt ook met een heel boek over EM.

Die schimmels in de grond door Terra Preta gebruik, is dat eigenlijk wel gunstig?
Ze gebruikte 3 to 5 kilo per m2.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Pietje »

Leuke test! Eigenlijk is het resultaat heel logisch: als je zorgt dat er voldoende eten is voor de aanwezige "goede" micro-organismen, dan zullen die zich vermeerderen en daarna beter hun werk doen. Als je nieuwe soorten gaat toevoegen, dan weet je niet hoe de bestaande organismen daar op reageren, en het effect zou zomaar averechts kunnen zijn.

Wat ik ook heel grappig vond was dat het niet lukte zelf de EM op te starten...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Anne2 »

Pietje schreef: als je zorgt dat er voldoende eten is voor de aanwezige "goede" micro-organismen.

Wat ik ook heel grappig vond was dat het niet lukte zelf de EM op te starten...
Wat voor soort eten denk je dan aan? Dierlijke mest, compost, gier, ...?

Die zogeheten oerbacterie maken ze toch ook zelf? http://www.heidevlinder.nl/drentseoerbacterie.html
(die kan je ook wel kopen, maar als zij het zelf maken kan iemand anders dat ook). Vond dat ook opvallen, want dan denk je dat je iets gemaakt hebt, en je weet niet of dat dan goed is. Bovendien heb ik nog steeds zo mijn gedachten dat EM een commercieel verzinsel is, dat je dan ook (als het bewezen werkt)zelf kan maken. Of wat als je eenmalig dit koopt en het zelf laat vermenigvuldigen waar je steeds wat vanaf haalt.

In Velt heb ik alle vertrouwen, wat betreft WUR, er zit toch geen Bayer of Basf achter EM wel? (na het neonicotinoiden onderzoek is mijn vertrouwen in de wetenschap (met name WUR) wat ondermijnd). Bovendien diegene die ik heb geschreven die zei dat er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan was, werkte ook voor WUR.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Pietje »

Anne2 schreef:Wat voor soort eten denk je dan aan? Dierlijke mest, compost, gier, ...?
Geen idee wat de schimmels die je nodig hebt eten. Maar ga er van uit dat de schimmels/bacterien die je nodig hebt, al in de grond aanwezig zijn. En dat die niet zitten te wachten op grote veranderingen, waarvan vreemde mest ook als verandering gezien mag worden. :wink:

Relax, meid. Die bodem komt vanzelf goed, als je het maar rust en tijd geeft. En als de bodem niet voldoende humus heeft, dan kun je 1-malig een keer uitgewerkte humus doorwerken om het proces te versnellen. Maar ga er van uit dat er vanzelf genoeg humus de grond in spoelt als je lekker gaat mulchen. Want hou de bodem bedekt: kale grond = dode grond.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fred
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2013, 00:38

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door fred »

pietje,

is kale grond dode gront
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Lunch »

Lunch schreef:
Krelis schreef:
Lunch schreef:Ik ken EM en Bokashi alleen van keukenkastjescompost.
Betekenis afkorting EM? Waar komt het vandaan? Japan, EU, USA? NL importeur?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terra_preta

In de "velt" hebben 2 jaar geleden tests gestaan.
Kun je gewoon zelf maken: http://newspaperbokashi.wordpress.com/m ... i-starter/
Even ter toevoeging;

Zulke setjes zijn vrij populair tegenwoordig:

Afbeelding

Ik heb ze zelf in actie gezien en het werkt vrij goed. Zo'n prefab emmer is vrij duur maar je kan vrij eenvoudig zelf wat in elkaar klussen.
Plaats reactie