Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

jadebree schreef:omdat er kiem en schimmelremmers op zitten lijkt het mij niet verstandig om op de composthoop te leggen
Laat ze je dan in ieder geval smaken :)
..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

David86 schreef:Dat zal wel meevallen, alles wat de beesten niet lusten maar wel plantaardig is verdwijnt hier op de grote hoop, daar komt prima compost uit.
Niets waar mensen zo onderuitgaan als met aannames. Kan prima compost lijken, maar ondertussen vergeven zijn van de zware metalen…
David86 schreef: Het is een leuke gedachte om je composthoop zo puur te houden maar mijn inziens sla je dan een beetje door, als je schillen gaat verbranden omdat ze toxisch zijn ook.
Nogmaals, deze stoffen zijn bij verbranding niet schadelijker dan het verbranden van hout.
David86 schreef:Als je zo met dat gif in je maag zit zit zou ik eens overwegen om die rommel niet meer te kopen, je eet van diezelfde knol/vrucht, daar zou ik me een stuk drukker om maken.
Meneer de Bree zit er niet mee in zijn maag, die schillen eet ie immers zelf ook niet!

Meneer de Bree beseft wel heel goed dat dergelijke middelen een impact op de micro- flora van zijn composthoop kunnen hebben.
David86 schreef:Meneer de Bree gaf zelf al aan geprobeerd te hebben de schillen aan zijn kippen te voeren,
Dat kan ik werkelijk niet expliciet teruglezen, zo als het er staat is het niet meer dan een algemeen erkend gegeven dat kippen dat nu net niet eten.
David86 schreef:voor dergelijke chemicaliën is de weg naar het lichaam korter via de kip en haar ei dan via compost naar plant naar vrucht naar mens.
Ik zou me eerst is echt in de chemie van de meest bekende stof in deze te verdiepen voor je onzin gaat debiteren.

Dat goedje heet Thiabendazol. Wordt als schimmelremmer gebruikt, o.a. in de waxcoating op citrusfruit ter beperking van schimmelvorming na de pluk.

Het goedje werd ook als humaan geneesmiddel ter bestrijding van schimmelinfecties en trichine besmetting gebruikt, zonder dat dit doden opleverde. Thans schijnen er voor humane toepassingen beter middelen te zijn, in de diergeneeskunde schijnt het nog wel toegepast te worden. Mogelijk dat iemand daar nader uitsluitsel over geeft.
David86 schreef:Zoals bovenstaand vermeld, en dus na "even wat verder denken" het eten van dergelijk voedsel zou mij meer zorgen geven dan de resten ervan op de composthoop.
Niet onbelangrijke misser in het toedieningsconcept: Deze middelen worden uitsluitend aan de oppervlakte van de schil na de pluk gebruikt.
Nu mag het bekend zijn, dat bij aardappelen het vrij ongebruikelijk is om deze met schil, en zonder te wassen te eten. Hierdoor is migratie van de stof naar het eetbare deel van de vrucht praktisch uitgesloten.

Evenzeer voor de sinaasappelen, worden zeker zonder de schil gegeten.
David86 schreef: M.b.t. naar de verwijzing naar het ecologieforum, waarom koop je zulk gifbespoten voer dan, als ik vragen mag ?
Dat mag je uiteraard vragen, maar je gaat voorbij aan het feit dat het om voornoemde redenen voor mensen geen ‘gifvoer’ is.
David86 schreef: Misschien kun je zelf beter even "wat verder denken" ;)

CP, in je toon bemerk ik dat je weer op oorlogspad ben, is hier een reden voor ?
David86 schreef:
jadebree schreef:omdat er kiem en schimmelremmers op zitten lijkt het mij niet verstandig om op de composthoop te leggen
Laat ze je dan in ieder geval smaken :)
Gezien de intentie/het niveau van dit soort teksten sterkt dit mij ten grote spijt, in de gedachte dat het omgekeerde helaas eerder het geval is. Daar wordt elders op andere titel wel over doorgeschreven.


Groet, Cp
Verwijderd.
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Zoete inval »

Shit volgende keer met latex handschoenen aan mijn sinaasappels gaan scoren in de supermarkt. In een afgesloten zak buiten het huis bewaren en al zeker niet op mijn fruitschaal naast de appels. En zorgen dat er geen kruisbesmetting plaats vind tijdens het pellen of schillen. Is het dan beter om de sinaasappel voor het pellen te desinfecteren of kan ik m beter na het pellen wassen?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

Zoete inval schreef:Shit volgende keer met latex handschoenen aan mijn sinaasappels gaan scoren in de supermarkt.
Helaas, helpt niet. Omdat de thiobendazol opgelost is in de wax, migreert dat als de hel door de latex handschoenen.
Zoete inval schreef: In een afgesloten zak buiten het huis bewaren en al zeker niet op mijn fruitschaal naast de appels.
Wordt hem ook niet, in geen van beide varianten. Of in een plastic zak of kort naast de appels; het rijpingsgas ethyleen (feitelijk een plantaardig hormoon) zal in beide gevallen de houdbaarheid negatief beïnvloeden.
Zoete inval schreef:En zorgen dat er geen kruisbesmetting plaats vind tijdens het pellen of schillen.
Kruisbesmetting is meer een term uit de microbiologie, contaminatie met stoffen vanuit de schil, geeft niet direct reden tot zorg van een 1 op 1 ‘contaminatie’. Zelfs bij de meest onhandige vorm van ‘processing’, zal er een zware verdunningsreeks optreden.
Zoete inval schreef:Is het dan beter om de sinaasappel voor het pellen te desinfecteren of kan ik m beter na het pellen wassen?
Voor consumptie even afspoelen onder stromend heet water gaat het meeste 'theoretische effect' opleveren.


Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Dutch John »

We gebruiken sinasappelschilrasp in gerechten en dranken. Uiteraard schrobben we alvorens te raspen de schil met een schuursponsje. Maar is dit afdoende?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door jadebree »

helaas heb ik tot nu toe nog geen bestemming voor dit afval gezien op dit forum, behalve
verbranden ( waarvoor ik ze eerst moet drogen, en dit veel plaats kost, en mogelijk stankoverlast geeft) ,
op de composthoop gooien (waarmee ik schadelijke stoffen in mijn compost krijg)
of er eten en drank van maken ( maar zo veel heb je daar voor niet nodig.

ik geloof dat ik ze maar gewoon in de groene bak blijf gooien.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Dutch John »

Of samen met de lege batterijen en kapotte spaarlampen in de klein chemisch afvalbak. Eigenlijk best de moeite waard om de gezichtsuitdrukking van de inzamelman op de milieustraat te zien, als je met een blauwe bak vol schillen aankomt....
Zoete inval schreef:Shit volgende keer met latex handschoenen aan mijn sinaasappels gaan scoren in de supermarkt. In een afgesloten zak buiten het huis bewaren en al zeker niet op mijn fruitschaal naast de appels.
Hey. Ik dacht dat cynische opmerkingen alleen voorbehouden waren aan murwgeslagen, oudgediende mannelijke forumleden?! Je leert wel snel...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Zoete inval »

Ach ja , geen menselijke eigenschap is ons vrouwen vreemd.
Maar mijn tip zou zijn; koop je aardappels zo, dat je de schil kunt eten, scheelt je met schillen en het is bijzonder smaakvol.
Scheelt je een bult afvalverwerking.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Dutch John »

Nog beter: zelf telen. Niks zo makkelijk als piepers. Kan zelfs in een siertuin. Het best kiezen voor een redelijk phytoftora-resistent vroeg ras. Oogsten op het moment dat je de schimmelziekte gewaar wordt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Blijfhopen »

Wikipedia geeft als max waarde voor inname 0,1 mg/kg lichaamsgewicht.
Vermelding hoeft niet meer op het sinaasappelkistje (met dank aan de lobbymaffia ?)
Merkwaardig vind ik de vermelding op de kisten van Harteboer.
kist Hartenboer.JPG
Gewassen met water. Nou en .....
Ik vond ook nog het volgende, naar mijn mening lezenswaardige artikel. Wel wat oud, maar sommige dingen zoals de korreligheid van de vruchtschil zijn (nog) niet veranderd.
http://www.consumentenpagina.be/article ... lementines
Overigens stond er ooit op de kistjes "Schale nicht zum Verzehr geeignet". ......
Ook hier zou kunnen gelden: Teel ze zelf.
GdeJ denkt met u mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

jadebree schreef: ik geloof dat ik ze maar gewoon in de groene bak blijf gooien.
Om gecomposteerd te worden, deze compost word veel gebruikt door boeren en verwerkt in de zakken "tuin aarde" die je in het tuincentrum koopt.

Dan is het maar hopen dat Nederlanders niet teveel sinaasappels en aardappels eten, voor je het weet zit je zware metalen te smikkelen. (aldus wel geïnformeerde bronnen)

:)
Laatst gewijzigd door David86 op 09 feb 2013, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Blijfhopen »

@David 86
David86 schreef:voor je het weet zit je zware metalen te smikkelen. (aldus wel geïnformeerde bronnen)
Hierin kan ik je bijtreden David 86.
Heel veel potgrond valt onder de noemer "mengen en roeren".
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Anne2 »

Nog een toepassing:

Citrusextract blijkt een betere werking tegen schurft te hebben dan
koperoxychloride.
Men gebruikt hiervoor een extract van de schillen van citrusvruchten

bron: http://www.tuinkrant.com/tuindokter/bio ... eksels.pdf
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Lycopoda »

Ik moet mijn mening bijstellen, na wat informatie verzamelen.
Thiabendazool blijkt flink giftig te zijn voor regenwormen (en dan neem ik aan ook voor die rode compostwormen), dosis waarbij de helft doodgaat (LD50) is ongeveer 20 ug/worm (bron: http://extoxnet.orst.edu/pips/thiabend.htm. Ter vergelijk, een studie uit 1988 vindt gemiddeld 33 ug thiabendazool per kg aardappelen (waarbij dus alles in de schil zit) (kanttekening: gehaltes zullen tegenwoordig flink lager zijn vanwege betere bewaartechnieken). Daarnaast blijft deze stof nog redelijk persistent in de grond zitten.

Zelf kweek ik m'n eigen aardappelen, maar er komen in ons huishouden nog wel af en toe niet-biologische citrusvruchten binnen. Een reden te meer om die voortaan te weren. Wel een punt van aandacht: biologisch pootgoed, anders breng je met je pootaardappelen nog steeds een flinke hoeveelheid fungicide in de bodem.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Anne2 »

Dan is een extract van die schillen en daar mee spuiten ook geen goed idee.
Ik boende de schillen ook goed schoon met borstel om ze dan te gebruiken, ga ik denk ik ook maar niet meer doen.

Mijn citrusboompje staat vol oranje vruchten die ga ik wel schillen.
Je kan ook biologisch aardappels bij AH kopen en die poten toch? Dat heb ik vorig jaar gedaan maar vergeten dat ik ze daar gepoot had, die zijn of niet opgekomen of konden niet tegen afmaaien... De uitgelopen uien daar heb ik ook niet terug gevonden.
Plaats reactie