Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

Lycopoda schreef:
Zelf kweek ik m'n eigen aardappelen, maar er komen in ons huishouden nog wel af en toe niet-biologische citrusvruchten binnen. Een reden te meer om die voortaan te weren. Wel een punt van aandacht: biologisch pootgoed, anders breng je met je pootaardappelen nog steeds een flinke hoeveelheid fungicide in de bodem.
Puur uit praktijk ervaring ben ik de mening toegedaan dat het niet veel uit maakt, in ieder geval niet op het eerste oog, wormen genoeg in de hoop. Daarnaast vermijden de wormen naar mijn idee sinaasappelschillen, in een (pure) wormcompost bak mag je zelfs geen citrus schillen gebruiken (is dat vanwege de schil of de welbesproken waslaag die zich er op bevind?). De schillen worden wel omgezet tot compost door de miljarden bacteriën en schimmels in de hoop. De besproken schillen maken maar een heel klein deel uit van de composthoop, een tiende procent misschien ? en daarmee ook hun vervuiling die misschien maar een promille van het totaalgewicht van de schil is ?.

Dat de schimmel en kiemremmers giftige rommel is hoeven we geen discussie over te voeren. Het weren van chemicaliën uit ons eten is in den beginne de reden geweest om zelf ons eten te gaan telen, incl. hormoon en antibiotica vrij vlees. (vrij ironisch, ik verdien mijn boterhammen momenteel in de chemische sector, maarja vrouw en kinderen zijn in ieder geval vrijgesteld)

Aardappels telen lukt goed, alleen voor de "winteraardappels" gebruiken we minimaal gif, deze aardappels staan langer op het land en fytoftora ligt altijd op de loer, vroege aardappels gaan geheel biologisch (worden geoogst voordat de fytoftora druk hoog word).

Citrusvruchten ben ik momenteel mee aan het experimenteren, het biologisch kweken van mandarijnen/kumquats lijkt te gaan lukken. De citroenen hebben een week of twee geleden de geest gegeven, overwinteren in een koude kas is voor hun helaas geen optie. Hier moet ik iets anders op gaan verzinnen. Een citrus is wat lastig in de teelt i.v.m. de vereiste temperatuur waaronder hij dient te overwinteren tussen de 10 en 13 graden Celsius, klinkt vrij makkelijk maar bij mij is het alleen in de gang rond die temperaturen in de winter en daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor een flinke citroenboom/struik.

Zelf biologisch gekweekt is de ideale oplossing, toch is dat allemaal makkelijker gezegd als gedaan. Een te puriteinse benadering van dit doel zal alleen maar frustratie opleveren. Jezelf een beetje slack geven en er vrede mee hebben dat het niet allemaal tegelijk kan is de enige oplossing voor diegene die puur biologisch eten en drinken ook niet kan betalen als het uit de winkel komt. Die paar milligram rommel per jaar die over je land verwerkt word valt in het niets bij de pesticiden die je weet te weren door je voedsel en afvalstromen eenvoudig te ordenen. Om dan nog maar te zwijgen over de verontreiniging die al in de grond zat voor wij het mochten gebruiken.

De balans , wat betreft pootgoed is er een om goed over na te denken. Geen fungiciden kan zomaar ziektes in de grond geven die meekomen met je pootgoed, allemaal op te lossen met wisselteelt maar denk goed na over de mogelijkheid om wisselteelt voldoende toe te passen. Heb je die ruimte niet kies dan het minste van twee kwaden, de fungiciden, anders koop je nog drie jaar gepoederde aardappels uit de winkel omdat er op eigen land geen een meer geteeld kan worden i.v.m. de ziektes in je bodem.

Vind ik..

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Anne2 »

Mijn citrusboompje doet het goed. Overdag is het warm, en 's nachts is het koud. Een plant in de vensterbank is bruin door vorstschade. Hij staat momenteel vol citrusvruchtjes en maakt ook weer een bloemetje, hij houdt niet op met bloeien al is het bijna niets meer. Ik vernevel bijna dagelijks. Hij staat op het bureau achter een zuidraam. Met zomers getemperd licht door de kersenboom.

Ik vermoed dat het voor de boom nu zomer is. In de zomer is het kouder hier.

Kan je in de huiskamer geen citroen zetten? Ik vind hem ook decoratief.

Ik lees net dat citrussen bij de aldi elk jaar in de paasvakantie in de aanbieding zijn, 15 euro. Ik wil al jaren een citroenboom, 35 euro bij de Intratuin, dat vind ik teveel.

Is week 13 paasvakantie?
Als ik dat maar niet vergeet.

Calamondino's zijn niet te eten, staat wel eetbaar op etiket, maar lekker is anders. Dus die zou ik niet kopen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

De citroen die ik had komt bij Vreeken vandaan, kostte een tientje. De citroen moet overwinteren bij gematigde temperaturen, zo niet dan put je hem uit en sneuvelt hij alsnog.

Citrussen zijn nog al een ruime familie, welke citrus heb je staan en kun je hem eten ?

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Anne2 »

Een tientje dat is goedkoop. Ze hebben ook winterharde citroenen is dat niets voor je kas?

Wat ik heb: calamondino. Niet kopen zou alleen voor marmelade eetbaar zijn, maar het zijn kleine vruchtjes die niet tegelijk rijp zijn. Ik heb er nu 15 oranje, dat is nog geen potje. Ik ga denk ik alleen de schil gebruiken. Ik kijk er wel vaak na, hij staat naast mij, ruikt lekker als hij bloeit. En het is leuk te zien hoe dat groeit, ben er wel aan gehecht.

Ik wil citroenen. Kumquats zijn ook wel leuk. Mandarijnen ook. En sinaasappel zal wel heel groot zijn.

De rest van het huis is onder de 10 graden. Is het land van herkomst 's winters niet als onze zomer? Misschien zet ik hem na oogst in de kamer dan is de vorst voorbij, krijgt hij niet zoveel licht, onder bomen, oost raam. Laat hij zijn bladeren vallen?

Ik lees ook nog dit:
"Het beste is om die problemen te voorkomen door na aankoop de plant in de periode mei / juni / juli te ontdoen van de “zware” potgrond en te voorzien van een luchtige, grove samenstelling. Dat is echt de beste tijd om Citrusplanten te verpotten, ook al zit de plant vol met bloemen of vruchten. De plant is dan volop in de groei. Aan de wortels zie je dan mooie witte of crêmekleurige nieuwe scheuten.
De vaste zware potgrond kan het best helemaal verwijderd worden door de potkluit in een emmer water te blijven dompelen en daarna op te potten in een luchtige potgrond."

Mengen met perliet kan ook.

De bladeren krijgen bruine puntjes, ik was al bezig uit te zoeken waar hij een tekort aan heeft, daarom bloeit hij misschien ook zo rijk (overleven). Heb hier meststoffen staan en ben aan het navraag doen wat er in zit, (op etiket staat meststof A en B...)heb NPK nodig en ijzer. En het water is hier kalkrijk, ga nu regenwater opvangen.

Hij heeft ook teveel gesteltakken. Heb net cursus hoogstamfruit snoeien gehad en bekijk nu elke boom(pje) anders.
Laatst gewijzigd door Anne2 op 11 feb 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

Land van herkomst schijnt van origine China en India te zijn, de cultuur rassen die wij telen en graag eten zijn al zo ver los van hun voorouders dat ze daar zelf niet meer zouden gedijen denk ik.

Het is voor mij allemaal nog aftasten, die 10 tot 13 komt uit de boeken die ik er over gelezen heb, ik had de hoop dat dit wat overdreven was, mijn citroen heeft mij duidelijk gemaakt dat we in ieder geval niet te ver onder die adviestemperatuur moeten gaan :)

Misschien koop ik van het voorjaar weer een nieuwe (als mijn stekken niet aangeslagen zijn) dan gaan we voor de tweede ronde, de geur is inderdaad erg aangenaam, dat zou al reden genoeg zijn om ze in huis te zetten, misschien moet ik dat dan maar proberen...

Dat grondmengsel zal ik eens gaan proberen

Groeten,
..
Plaats reactie