Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door jadebree »

Nou kan ik vrijwel al mijn keukenafval aan mijn kippen geven of composteren, maar aardappel- en of sinaasappel schillen eten ze niet, en mogen volgens mij ook niet op de composthoop, WIE WEET HIER EEN BESTEMMING VOOR?
Heb het natuurlijk wel over aardappels en sinaasappels uit de supermarkt, want neem aan dat je zelf geteelde aardappelschillen wel op de composthoop kan gooien.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door hotglass »

Drogen en in de kachel ermee! Als de compost hoop echt geen goede eindbestemming is................
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

Rauwe aardappel schillen zijn giftig voor de meeste dieren, sinaasappel schillen zijn niet echt lekker :)

Ik zie geen reden om ze niet in de composthoop te laten verdwijnen, composteert die rommel in de vrije natuur niet dan ?
..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

Wellicht zou je even wat verder kunnen denken, naar je eigen zeggen zitten we zitten hier immers op een ecologieforum...

Meneer de Bree geeft zeer duidelijk aan dat hij het niet over eigen- teeltproducten heeft, maar dat de schillen afkomstig zijn van supermarkt- producten.

Dan mag je er van uitgaan dat de aardappelen rijkelijk voorzien zijn van kiemrem poeder, en de sinaasappelen van schimmelremmers...


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door hotglass »

Chicken Power schreef: Dan mag je er van uitgaan dat de aardappelen rijkelijk voorzien zijn van kiemrem poeder, en de sinaasappelen van schimmelremmers...


Groet, Cp
Dat zou dan betekenen dat je met het verbranden van zulke gedroogde schillen de kans loopt om te worden gearresteerd wegens het illegaal verbranden van chemisch afval? :geek:


Groet,

Ed

kockie bedankt!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

Hi Ed,

Als bedrijf ben je zeker de pineut, zal je vast een vergunning voor nodig hebben. Als particulier speelt dat allemaal niet.

Technisch- chemisch komt het er op neer dat het er helemaal van afhangt welke stofjes het betreft.

Ze kunnen een drama in de ecologische composthoop veroorzaken, maar mits juist verbrand alleen maar warmte, waterdamp en CO2 opleveren...
hotglass schreef:kockie bedankt!
Vertel, leg uit :!: :wink:





Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door hotglass »

@CP

Deze :geek: nieuwe aanwinst is je toch niet ontgaan?

Overigens goed om te weten dat de schillen dus wel in mijn keukenfornuis mogen, maar niet 10 meter verder in mijn glasoven!

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

Ik hebt um:

Afbeelding


Groet, Cp

Ik denkt wel aan 020, en harten die zo laag hange...
Verwijderd.
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Zoete inval »

Volgens mij heb je 12 veel de verkeerde.....
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Chicken Power »

Ja, leuk, maar vertel dan is wat het wel is.

Al dan niet via zo'n dames- pindingeslink.

Enne, voor 12 veel de verkeerde, komt eerst 1, 2, 9 veel.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door kockie »

Ik heb mijn echtgenote al uitgelegd dat iedere overeenkomst tussen :geek: en forumdeelnemers volstrekt toevallig is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Sinasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door David86 »

Chicken Power schreef:
Ze kunnen een drama in de ecologische composthoop veroorzaken, maar mits juist verbrand alleen maar warmte, waterdamp en CO2 opleveren...
Dat zal wel meevallen, alles wat de beesten niet lusten maar wel plantaardig is verdwijnt hier op de grote hoop, daar komt prima compost uit. Het is een leuke gedachte om je composthoop zo puur te houden maar mijn inziens sla je dan een beetje door, als je schillen gaat verbranden omdat ze toxisch zijn ook. Als je zo met dat gif in je maag zit zit zou ik eens overwegen om die rommel niet meer te kopen, je eet van diezelfde knol/vrucht, daar zou ik me een stuk drukker om maken.

Meneer de Bree gaf zelf al aan geprobeerd te hebben de schillen aan zijn kippen te voeren, voor dergelijke chemicaliën is de weg naar het lichaam korter via de kip en haar ei dan via compost naar plant naar vrucht naar mens.
Wellicht zou je even wat verder kunnen denken, naar je eigen zeggen zitten we zitten hier immers op een ecologieforum...

Zoals bovenstaand vermeld, en dus na "even wat verder denken" het eten van dergelijk voedsel zou mij meer zorgen geven dan de resten ervan op de composthoop. M.b.t. naar de verwijzing naar het ecologieforum, waarom koop je zulk gifbespoten voer dan, als ik vragen mag ? Misschien kun je zelf beter even "wat verder denken" ;)

CP, in je toon bemerk ik dat je weer op oorlogspad ben, is hier een reden voor ?

Groetjes,
..
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Lycopoda »

Helemaal eens met David86. Bij ons verdwijnt ook alles op de composthoop, en komt er als mooie compost weer uit. Het enige wat niet zo snel composteert is een kokosnoot . Die zeef ik er al drie jaar op rij uit de rijpe compost, en verdwijnt dan weer in de nieuwe hoop. Heeft natuurlijk weinig zin, maar is een soort van traditie geworden :D .
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door jadebree »

Omdat er kiem- en schimmelremmers op zitten lijkt het mij niet verstandig om op de composthoop te leggen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Sinaasappel- en aardappelschillen op de composthoop?

Bericht door Anne2 »

jadebree schreef:WIE WEET HIER EEN BESTEMMING VOOR?
http://mominmadison.blogspot.nl/2009/02 ... mbolc.html
Plaats reactie