Leuke sites, culinair & praktisch interessant!

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Leuke sites, culinair & praktisch interessant!

Bericht door Anne2 »

http://www.kweepeer.nl/

En bovenin staat een rijtje van zijn andere sites.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Leuke sites

Bericht door 12much »

Idd een leuke site...wat ik alleen mis, en nee, ik ga ze niet schrijven, moeten ze maar lid worden van dit forum...., de pitjes!!

Als je met kweepeer aan de gang gaat, de pitjes voorzichtig eruit lepelen, vruchtvlees zoveel mogelijk eraf wrijven met een beetje water en dan in een klein (2-3 duims) potje met wat (voedings)alcohol. liefst een neutrale smaak en minimaal 40%. Dat is voor de lange bewaartijd. Voor de kortere periode kun je het in gekookt water na het afkoelen, bewaren. Het wordt geleiachtig want het zit boordevol pectine!! Heerlijk in je jammetjes of stroopjes die met weinig suiker vaak net geen lekker siroophoedanigheid hebben, eetlepel van dit wonderbaarlijke vocht erbij, bingo!

Van het alcoholgoedje kun je wanneer noodzakelijk een heerlijke (anti)hoestdrank maken, een eetlepel is genoeg voor een halve liter grog of gorgeldrank bijvoorbeeld. Als je het aan je kind geeft, even naar 50-60 graden verhitten om de (0,4%) alcohol er uit te stoken en tot warme drank af laten koelen. Laat tot gebruik de pitjes er in zitten en zeef ze er met een theezeefje uit. Mijn lievelingsgrogje bevat ook een paar schijfjes gember en dillezaden, werkt gigantisch goed tegen misselijkheid, en met een mespuntje chilipoeder of meeverwarmde tjabe rahwit en een uitgeknepen citroen een koortsverjager, want zweten ga je...

De pitten verslijmen enorm en vormen een slijmlaagje rondom je kriebel/rauwe/pijnlijke keel en verruilt de plek in je keel waar teveel slijm zit, zodat het veel beter, maar vooral zachter, uit te hoesten is.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Leuke sites

Bericht door Anne2 »

Mooie aanvulling, ook opgeslagen.

Wel maken ze op jouw manier er crème van. Op alcoholbasis droogt dan uit, en op waterbasis dan zou ik er wel een conserveermiddel aan toevoegen.

Ik eet eigenlijk nauwelijks jam omdat ik het zo zoet vind (ook met gelei speciaal). Ik ben nu kleine potjes aan het verzamelen en wil ze zonder suiker proberen. dit omdat ik ze dan eerder op heb ivm beperkte houdbaarheid. Dan denk ik erover om voor vruchten waar niet veel pectine in zit bijv iets van de kweepeer erin te doen. Alcohol gebruik ik niet.

Zou je pitten kunnen weken, dan de gelei invriezen bijv in een ijsblokmal en dan per potje zo'n blokje toevoegen? Kweepeer oogst je ook laat, de meeste vruchten vroeger.

Ben wel een beetje voorbarig, want ik heb geen kweepeer...

Ik weet dat je ook alleen pectine kan kopen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Leuke sites

Bericht door account verwijderd »

@Anne,

Nog bedankt voor de jam, ik wist niet dat jij van die exotische soorten kan maken.

"Vlierbloesem geperste appelsap jam".

Hmmm... Lekker....
Verwijderd
Plaats reactie