Bewaren van zaden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaren van zaden

Bericht door David86 »

Anne2 schreef: Voor zijn lezing wist ik dit bijv niet eens.

Ik ook niet, ik weet dat Monsanto zich met die zaken bezigt maar had er geen idee van dat Nederlandse kwekers ook die kant op aan het bewegen zijn.

Kun je wat meer vertellen over die "zaad initiatieven" ?

Ik koop wel veelal "oudere rassen" Rassen waar geen F+nummer achter staat i.i.g. Dit is bij het gemiddelde tuincentrum overigens niet altijd makkelijk...

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Bewaren van zaden

Bericht door Anne2 »

Bedoel je waar je ze kan kopen?

René noemde wat bedrijven onder aan zijn antwoord.
Je kan het denk ik ook gewoon vragen aan Bolster of Vreeken.

Ik heb nog geen zaad gekocht na zijn lezing.

http://www.bingenheimersaatgut.de
Deze had ik eerder al opgeslagen.

Ik wist wel van Monsanto's praktijken maar dat ze steriel zaad maakten wist ik weer niet. Ik vind het raar dat dat niet verboden is! Dat betekent dat je straks je eigen plantjes waar je zaad van wilt winnen in een kas moet zetten of zo, want als er andere in de omgeving staan heb je een probleem.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaren van zaden

Bericht door David86 »

Anne2 schreef:.

Ik wist wel van Monsanto's praktijken maar dat ze steriel zaad maakten wist ik weer niet. Ik vind het raar dat dat niet verboden is! Dat betekent dat je straks je eigen plantjes waar je zaad van wilt winnen in een kas moet zetten of zo, want als er andere in de omgeving staan heb je een probleem.

Juist, wij worden als "hobby kwekers" de dupe van deze mannen. Hun onbeteugelde verlangen naar heerschappij over de gehele voedsel sector word zo ook het probleem van degenen die juist door zelf te telen los wil komen van die waanzin.

Dit gaat in de toekomst zeer zeker problemen opleveren, ook in Nederland. (in Zuid Amerika en India doen de problemen zich al voor)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bewaren van zaden

Bericht door kockie »

Vroeger keek ik meewarig naar het journaal als een of andere actiegroep weer een proefveld met GM gewas had vern.. kapot had gemaakt. Nu denk ik dat deze mensen mij ver vooruit waren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Bewaren van zaden

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Dit gaat in de toekomst zeer zeker problemen opleveren, ook in Nederland. (in Zuid Amerika en India doen de problemen zich al voor)
Mocht het ooit gebeuren dat de economie eens werkelijk tot op de bodem (i.e. niets gaat meer) instort, dan is het gedurende 1 of 2 jaar onmogelijk de wereldbevolking te voeden. Dit omdat er geen zaden beschikbaar zullen zijn voor het verbouwen van voedsel.
Het zal imo ca 1 of 2 jaar voordat er voldoende distributie op gang komt van normale zand.

Deze mensen zullen in dat geval verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaren van zaden

Bericht door David86 »

OBL-Rien schreef:
Deze mensen zullen in dat geval verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen...

Al dan niet miljarden..
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bewaren van zaden

Bericht door Tim »

Ach,

Is dat probleem ook direct opgelost.....

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Bewaren van zaden

Bericht door Anne2 »

kockie schreef:Vroeger keek ik meewarig naar het journaal als een of andere actiegroep weer een proefveld met GM gewas had vern.. kapot had gemaakt. Nu denk ik dat deze mensen mij ver vooruit waren.
Het is ook bijna niet te geloven dat er werkelijk zo met ons eten/gezondheid (de aarde) wordt om gegaan. Het begint dan met insiders en publiciteit opzoeken. Gelukkig wordt de groep die hier meer van weet steeds groter. Ik vond het eerst zo onwaarschijnlijk klinken, tot je zelf mensen uit het vak spreekt, dan kan je er bijna niet meer omheen.

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... s-op-8-mei

Barbara gaf een lezing, zij werkte als wetenschapper op een universiteit. In haar vrije tijd was ze mede-actievoerder die in een Dru aardappels (?) veld (gen aardappels) de plantjes eruit haalden en er biologische voor in de plaats zette. Zij vonden dat deze testvelden niet in het open veld konden plaatsvinden en dat er een goed alternatief was (die biologische). Dat open veld was van een ander wetenschappelijk project (gefinancierd door de industrie die dit produceerd). Zij is ontslagen.

Wetenschappelijk onderzoek is vaak betaald door de industrie, denk aan die Zembla uitzending over die neonicotinoid pesticide. Deze gifstoffen is in het buitenland (bijv Frankrijk) wetenschappelijk bewezen slecht. Wat zegt NL regering, maar in NL (...) is dat nog niet wetenschappelijk bewezen slecht, voor bijen bijv. Universiteit Utrecht heeft bewezen dat het slecht is. Universiteit Wageningen (onderzoeken gefinancieerd door de bedrijven die ze verkopen!) zegt dat het nog zeker is. NL regering zegt zolang het niet helemaal zeker bewezen is (waarom gaan ze alleen op Wageningen af, hoeveel onderzoeken moet je hebben?) mogen ze nog gebruikt worden. Lijkt mij de omgekeerde wereld, zolang niet heel zeker is dat het niet slecht is, mogen ze niet gebruikt worden, zou ik zeggen.

Als je o.a. Barbara's verhaal hoort dat onderzoeken vaak door industrie betaald worden, dus niet onafhaneklijk zijn. Dat je als wetenschapper nog maar voor korte periode wordt aangenomen en in die korte tijd verschillende publicaties op je naam moet hebben, en er geen tijd is voor lange termijns onderzoeken (daarom slow science opgericht), dan ga je ineens aan alles twijfelen.

Wie kan je dan nog vertrouwen, als zowel de onderzoekers (baan op spel als je niet publiceerd, en als je niet (door industrie) gewenste uitslag van onderzoeken geeft) als de resultaten (betaald door producent) op deze manier gedaan worden?

Hoe meer ik er van weet, hoe meer ik aan alles ga twijfelen, ik wil niet geloven dat alles zo slecht in elkaar zit...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bewaren van zaden

Bericht door Dutch John »

Tsja, het zou eigenlijk niet mogen, maar wie betaalt, die bepaalt. Zeker als de belangen groot zijn. Bovendien laat de gemiddelde politicus of bestuurder zich eerder beïnvloeden door kant en klaar aangeleverd materiaal van een lobbyist, dan zelf langdurig onderzoek te verrichten. En we staan erbij en kijken ernaar. Ik bedoel: op TV worden wekelijks goede programma's uitgezonden, die dergelijke misstanden aan de kaak stellen. Ze dringen helaas nog steeds niet door tot het grote publiek. Kennelijk gaat het nog te goed. Als enkeling gaan demonstreren heeft geen zin. Je kunt alleen je eigen plan trekken. En in dit geval: zoveel mogelijk onderling zaden uitruilen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bewaren van zaden

Bericht door David86 »

Dutch John schreef: En in dit geval: zoveel mogelijk onderling zaden uitruilen.
Daar zouden we meer mee moeten doen. Zeker nu het seizoen weer voorbij is en we terugblikken op het afgelopen tuinjaar en het nieuwe buitenseizoen gaan plannen.

Een eigen draadje zou leuk zijn, mocht er genoeg animo voor zijn.

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Bewaren van zaden

Bericht door OBL-Rien »

Anne2 schreef:Hoe meer ik er van weet, hoe meer ik aan alles ga twijfelen, ik wil niet geloven dat alles zo slecht in elkaar zit...
Welkom bij de club :(

Het is erger dan je denkt. Soms denk ik dat het beter is om de blauwe pil te nemen....

De rode pil: www.freedomainradio.com
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie