Hoe conserveer je eieren?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Albert van WdJ

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door Albert van WdJ » 24 nov 2012, 20:53

Zo ongeveer 3 stuks per week, dat ik van afgelopen winter herinner.
Hangt er ook vanaf hoe koud je leg/nachthok wordt.
Zodra het een paar graden boven nul wordt gaan ze weer volop door.
Zelf heb ik ook wel bevroren (gebarsten) eieren moeten rapen.
Je moet er dus wel op letten.

De Silvernick is bij mij na drie jaar wel behoorlijk van de leg af.
Dus regelmatig vervangen is aan de orde.

Weet trouwens niet of de Lohman kip het beter doet.

Albert
Change, before you have to.

David86

Bericht door David86 » 24 nov 2012, 20:55

ik had afgelopen winter wat raars, toen er zoveel sneeuw lag gingen de dames klassikaal 3 weken stevig aan de leg, niet bij te vreten. Daarna was het weer over.

Ik zal eens verzinnen over evt een koppeltje "winterleggers"
..

Leon

Bericht door Leon » 24 nov 2012, 21:38

Momenteel hebben wij 2 silvernicks, 3jr oud, om de dag nog 2 eitjes.
De 3 lohmann's leggen nog dagelijks, nu 2 jr oud.
We hebben een wyandotte kriel van 5jr. Deze hebben we puur voor het broeden. Zodra de herfts haar intrede doet stopt ze gelijk met leggen.
We hebben nu ruim 7jr kippen, en evenlang slachten we ook. Ons is het dubbeldoel "gebeuren" niet goed bevallen. Als je wacht met slachten totdat de hennen niet meer leggen zijn ze zo taai als een lap leer. Slacht je ze op een acceptabele leeftijd dan heb je r nog geen eitje van kunnen proeven. In onze ogen heeft dubbeldoel dan geen voordeel
Van afgelopen broed hebben we nog twee hanen lopen, new hampshire. Het is de bedoeling om deze te kruisen met de lohmann's en uit te laten broeden door de wyandotte. Eens kijken wat dit gaat opleveren.
Morgen, uiterlijk maandag, gaan de silvernicks en 1 haan op het hakblok. De haan is voor in de pan, en de silvernicks voor de soep.
Wellicht is het onze "verwende" smaak, maar de oudere legkippen kunnen ons alleen in de soep bekoren.

Ik kan je de silvernicks aanraden, perfect rustige kippen met mooie grote eieren.

Leon

David86

Bericht door David86 » 25 nov 2012, 04:50

Het is niet de bedoeling de hennen eerst uit te laten leggen en dan te eten. ik laat ze geregelt broeden en het resulaat daarvan word opgefokt en geslacht.

In die zin is een dubbeldoel ras dan ook erg fijn. Leghennen zijn ook direct moederdieren.

Met name Het hollands blauwe hoen leent zich hier uitstekend voor. Enorm grote hanen en mooie sterke hennen. De hanen zijn voor de vreet en de hennen voor de handel of de leg.
..

jadebree

Bericht door jadebree » 25 nov 2012, 15:01

of met olie insmeren, of invriezen zonder schil

OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien » 25 nov 2012, 20:06

Hier is een heel onderzoek over de beste methode: http://www.motherearthnews.com/Sustaina ... -Eggs.aspx
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

David86

Bericht door David86 » 26 nov 2012, 01:55

Rien,

Mijn dank is groot, hier staan dingen tuissen waar ik zeker wat mee kan.

Groeten,
..

Anne2

Invriezen

Bericht door Anne2 » 29 nov 2012, 15:41

Je kan de eidooiers en eiwitten los van elkaar invriezen, bijv in een ijsblokhouders, waar je ze evt later weer uithaalt om in een doosje over te doen.

Als je eigeel invriest worden ze rubber-achtig. Wanneer je eidooiers wilt invriezen, moet je ze vooraf mengen met zes gram zout of suiker per 100 gram eigeel. Het zout/ suiker zorgt voor een lager vriespunt waardoor kleinere kristallen ontstaan. Hierdoor krijg je minder schade aan de structuur van de dooier. Of je suiker of zout gebruikt, bepaalt overigens weer wat je er later mee gaat doen: iets zoets of iets hartigs, dus schrijf op de verpakking wat je eraan hebt toegevoegd.

Rustig laten ontdooien (bijvoorbeeld een nachtje in de koelkast), en daarna meteen gebruiken.

http://www.foodlog.nl/artikel/vakkenis_het_ei1/

Ik heb het niet geprobeerd.

Plaats reactie