Kip en ei

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Kip en ei

Bericht door stan »

Hoi!,
Omdat we op de forumdag van Cp en David (moest van mijn vader iets van briljante samenwerking zeggen) een broedmachine (van Cp) en 30 eieren van David kregen. Zijn we aan de kippenfok begonnen.
Mijn vader heeft eerst een dag aan de temperatuur zitten rommelen zodat ie goed op de temperatuur stond. Dat lukte! Toen op 19 dagen de bak met water gevuld (niet teveel want een lading was een week later gestart). En na 21 dagen was er een kip! En nog een kip. Dat viel wat tegen maar toen vertelde mijn zus Tes (de middelste op de foto) dat ze als ze ging kijken het licht aandeed en dat deed ze even voor. Dat was niet de lichtknop maar de thermostaat die de verwarmingslampjes schakelt. :evil:
Goed. We dachten dat er niets meer zou komen. Maar op de 21e dag van lichting 2 kwamen er toch nog 7 bij. Een was niet helemaal jofel en die bleef niet jofel en die is op kipvriendelijke wijze aan de katten gegeven. :cry:

Het zijn 6 Poules de Bresses en 2 Hollandse blauwen, tenminste dat denken wij.
Die 8 zijn overgebracht naar het oude kippenhok en daarin is het konijnenhok neergezet onder de warme lamp (van de konijnen, bekend van de forumdag). Ze krijgen nu opfokmeel van de w*****p :fff en groeien als konijnen :D . Straks gaan de hennen eieren leggen en de hanen gaan we opeten :mrgreen:
Binnenkort gaat de lamp uit.

Ik hou jullie op de hoogte. De laatste foto volgt nog!
Stan
Bijlagen
IMG_1112.JPG
IMG_1099.JPG
Waarom niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: kip en ei

Bericht door David86 »

Stan,

Leuk topic, we kunnen in dit geval dan spreken van een succes verhaal, je hebt je poule de bresse toompje naar het lijkt.

Heb je een foto van hoe ze er nu bij staan ?

Ik ben erg benieuwd.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Foto is gemaakt maar moet nog ff...in de computer gedingest worden.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kip en ei

Bericht door Dutch John »

Hallo Stan,

Proficiat met je eerste toompje kippen! Houd ze in deze tijd van het jaar nog zeker een maand onder de lamp, waarbij je langzaam de temperatuur laat dalen door de lamp steeds iets hoger te hangen. Je hoort het vanzelf als ze het koud hebben: ze gaan klaaglijk piepen. Als ze het te warm hebben, dan gaan ze in een circel om de lamp liggen. Te koud en ze liggen op een kluitje. Zorg dat ze niet op koude grond liggen.

Heb je tijdens het broeden gebruik gemaakt van een thermometer en hygrometer? Nu hoef je normaliter de temperatuur niet meer bij te stellen als die eenmaal goed staat, maar een grote verandering in de omgevingstemperatuur trekt ondanks de thermostaat ook de broedtemperatuur mee. De hygrometer is ook belangrijk om de eerste 19 dagen de luchtvochtigheid op 50-55% te houden. Je plaatst één of meer bakjes water onder de eieren en de fijnregeling doe je door de beluchtingsgaten af te dichten of juist vrij te maken. Na de 19 dagen breng je de luchtvochtigheid op 70% (bijna alle gaten dicht) en stop je met draaien. Van tevoren heb je de eieren tweemaal daags gedraaid. Even de deur open tijdens het draaien is ook goed voor de ventilatie, al mag je tijdens het uitkomen de deur alleen maar open doen om er snel droge kuikens en lege schalen uit te doen. Als je secuur werkt, dan moet het mogelijk zijn om 25 kuikens te verkrijgen uit 30 eieren. De niet uitgekomen eieren gooi je later stuk (ver genoeg weg gaan staan!) om te kijken of ze bevrucht waren of dat er toch een vrucht of kuiken in zat. Als je veel volgroeide kuikens hebt die niet uit het ei gekomen zijn, dan is er waarschijnlijk de laatste dagen iets misgegaan of je hebt van tevoren een keer een te hoge temperatuur in de broedmachine gehad.

Het broeden met een hen is veel makkelijker. Je hoeft ze alleen een rustige plek te geven. Nooit meer dan 10 eieren onder een grote hen. De opbrengst is minder, want een hen gaat wat ruwer om met de eieren. Soms vind je er een paar niet meer terug. Meestal komt ongeveer de helft uit, soms iets meer. Kuikens onder een moeder leren sneller, zijn minder schuw en mengen zich sneller onder andere hennen, omdat mam ze beschermt en opvoedt. Daarom probeer ik het samen: als een hen begint te broeden, dan tevens 30 eieren in de machine uitbroeden. Als je in het opfokhok een afscheiding van grof gaas maakt, dan kunnen de kuikens bij elkaar komen. Moeder accepteert zo langzaam de machinekuikens. Op een gegeven ogenblik kun je de gaas verwijderen.

Je bent nu vrij laat in het seizoen. Omdat het koud is, zullen ze minder snel groeien en misschien aan de kleine kant blijven. Beste opfoktijd vind ik hartje zomer.

Groet,

DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

@DJ,
ze groeien als kool maar ja we weten niet hoe groot het eindproduct moet zijn!

We hebben 4 hanen en 4 hennen.

Ik voerde mijn vorige kippen ook met brood enzovoorts (als aanvulling op een grote zak van Welkoop, maar ik merk altijd dat ze het beter eten als het is fijngemaakt. Hoe doen jullie dat?

Ik ga ook eens kijken naar de verkrijgbaarheid van tarwe en dat dan malen.

RS
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kip en ei

Bericht door Dutch John »

Ritsaert en Stan,

Het enige gekochte voer is tarwe, direct van het land. De tarwe pletten we, dan wordt het beter opgenomen. Overigens krijgen ze dit met 25 cent per kg "dure" voer pas als er verder niets voorhanden is. Verder krijgen ze keuken- en tuinafval, maai af en toe paardenbloemen en gras voor ze, broodkruimels (afval van broodsnijdmachines, rijk aan pitjes) en de inhoud van stofzakken van silovullingen door bulkwagens. Zouden de laatste twee ooit wegvallen, dan zullen we het kippenbestand drastisch moeten inperken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

Morgen!
Inmiddels zijn het vier hennen en vier hanen. De grootste haan doet af en toe een kraai. Ze eten de huishoudelijke restjes, aangevuld met spul uit de zak van welkoop. Ik zoek nog naar aanvullend voer.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kip en ei

Bericht door kockie »

Hier van het weekend ook succes gehad met de broedmachine. 6 kuikens van 14 eieren. Ik heb eieren van 2 rassen ingelegd (geen idee welke; ze zijn gekregen en liepen bij pa en ma in de kippenren) Ene ras alles uitgekomen, andere (bijna) niets..... Eens kijken of ik daar een oorzaak van kan vinden. Nu nog op zoek naar andere kippenrassen. Zoek iets dubbeldoels
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip en ei

Bericht door David86 »

Hollands blauw !! :)
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

Poulet de Bresse!
* grote eieren
* het lekkerste vlees
* pittige hanen
* eten veel

Ons koppel heeft nu x eieren uitgebroed en er lopen 13 kuikentjes rond. Lollig.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip en ei

Bericht door David86 »

Ja, die zijn ook niet slecht..

Leuk dat ze het zo goed doen :)

Echter: De hanen van de Blauwe worden van het formaat "kerstdiner" als je een beetje geduld hebt.. Een jong volwassen blauwe haan passen 2 poule de bresse druktemakers in.

En: Die poule de bresse zijn erg bijdehand, daar kun je de blauwe niet van betichten. Die poule de bresse in een ren houden is nog niet eenvoudig. Het idee om over een meter gaas te vliegen komt bij de blauwen niet eens op, veel te veel werk.. :)

Maar eerlijk is eerlijk, ik ga mijn toompje poule de bresse ook vergroten dit jaar, heb jij niet toevallig 2 hennetjes (kuikens) los Rits ?

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Heb je al die kippen dan al opgegeten? Ik wil zeker nog wel een tweede broed maar dat zal niet zo vlot gaan. Als de broedhennen weer gaan leggen zal ik anders een rondje in de broedmachine doen. Maar 2 hennetjes moet dus zeker te regelen zijn. Wanneer wil je ze hebben?

Stan & Tes voeren de kippen. Maar de haan verdedigd zijn territorium goed! Als je je bukt of wegloopt dan zet hij de aanval in en krabt en pikt met alle kracht. Hij viel een keer Tes aan en toen heb ik hem echt alle hoeken laten zien. Stan heeft een paar brandblussers omgebouwd tot waterspuiten. Nu ze die meenemen en gebruiken heeft meneer zijn plaats wel gevonden. Maar een pittige haan heeft ook zijn voordelen; jaagt de eenden weg, houdt de katten op afstand.

ps. kunnen die Hollandse en de PdB samen op een veldje of moet er dan een hek tussen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip en ei

Bericht door David86 »

Nee dat gaat prima samen, zij het wel dat ze gaan kruisen..

Ik heb mijn beestjes nog, ze worden oud en ik heb het druk. Het heeft geen haast hoor..

Zo'n haan heb ik ook, als hij het in zijn bol heb pluk ik hem uit de lucht als hij opvliegt en gooi hem zo ver mogelijk weg, hij vliegt dan onvrijwillig al snel 15 meter door de wei, zijn vlucht word afgesloten met een niet zo nette noodlanding, dat maakt veel indruk op hem :) Bij kalkoenen hanteerde ik dezelfde methode, die zijn nog opvliegeriger. Als je dit een paar keer doet leert hij jou (en stan ook als die hetzelfde doet) wel te respecteren. Zo niet dan is hij in ieder geval bang van je dat is bijna net zo goed :)

Het nadeel van "hulpmiddelen" vind ik dat je ze altijd mee moet nemen, ik heb liever dat hij respect voor mij heeft dan voor b.v. een stok, dat werkt makkelijker.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kip en ei

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Het is waar dat die hulpmiddelen lastig zijn. Maar in de praktijk doet Tes (8 jaar) het dagelijkse werk. En die is niet mis (ze schopt hem rustig het hok in) maar hem oppakken en een eind laten vliegen is wel een stapje verder...
Het klopt ook wel dat hij respect krijgt voor de hulpmiddelen in plaats van voor de mens.

Die hennen kunnen we traditiegetrouw dan wel regelen in het komende forumweekend....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie