Recepten met de tajine

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Waarin week je een tajine van 35 tot 40 cm? En die hoge hoed.
Heel leuk op een wocket buiten of op zo'n schaal, met bezoek, maar eerst maar even zelf oefenen. Kan je die schaal met kooltjes op tafel zetten?

Is Turkse yoghurt of Bulgaarse yoghurt zoiets als hangop?

De meest simpele versie in mijn woorden:

Dus je zet de tajine de avond van te voren in de week. (24 uur?)
Voor je begint moet de tajine voor verwarmen, hoe lang en op welke temperatuur? Hij gaat bij mij dan in de oven, ik heb geen gas.

Je kan ook een kant en klaar ras el hanout mengsel kopen (of ik meng wat), deze roer je door de wok op laag vuur en daarna afkoelen op een schotel.

Wok heet laten worden, olie erin en je roerbakt groente.

Specerijen door de groente husselen. Eerst in de T uitgesmeerde tomaat, daarop de groente. Dan na 20 minuten, weer tomaat er door halen en ermee over de bodem gaan. Tot de schotel vol vocht is. Voor het gemak kan een blik tomaat dan ook...? (dan hoeft de T niet elke keer open).

Dit laat je hoelang pruttelen? Op welke temperatuur?

Dat samen eten met Turks brood en een yoghurtsaus.

http://www.youtube.com/watch?v=u7Et0YB9Wa4

Hm voor mijn kookplaat zou ik dus ook zo'n Tefal T moeten. Maar die vind ik dan niet leuk opdienen...
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Ik heb een uitgescheurd artikeltje van een teler die rozenbottels voor de commercie teelt. Hij gebruikt de rassen: Alpina en Blanda allebei dus specifiek goed voor de bottels.
Die combinatie die ken ik volgens mij, zitten ze ergens aan het amsterdam rijnkanaal? Ik ben een keer een kweker tegengekomen toen ik aan het zoeken was naar een plek waar ik mijn canadese kano in het water kon laten. Ik kwam toen uit Utrecht over de kromme rijn richting wijk bij duurstede. Daar wil ik trouwens het adres wel van hebben als jij dat knipsel nog hebt..
Ik ken niemand die zoveel weet van eten dan jij.
Ja hoor :lol:
Never burn faster than your Wocket.
nadineadriaensens
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2012, 18:11

Re: Recepten met de tajine

Bericht door nadineadriaensens »

Ik zet al jaren mijn tagines gewoon op het gasvuur, zonder tussenplaat of zo, het zou niet
mogen maar een tagine met varkensvlees is superlekker, vlees, ui, look aanbakken dan aardappel erin,
groentjes bovenop schikken, ik los de ras al hanout op in zelfgemaakte kippebouillon samen met de gember,
saffraan, en kaneel en giet die over de tagine, soms nog wat amandelen of olijven of gemarineerde citroenen.
in een pannetje wat extra ui bakken, rozijnen erin bouillon en rozenwater....
MMMM
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Waarin week je een tajine van 35 tot 40 cm? En die hoge hoed.
Bij mij past ie net een beetje schuin in de gootsteen. De schaal is van onderen niet geglazuurd, dus een bodem water ergens in is voldoende. Maar 24 uur hoeft alleen voordat ie de eerste keer op het vuur gaat. Daarna is 10 minuten voldoende en dan hoeft het deksel alleen nog maar voor een cm in water, dus als je de schaal in een cm water zet, de schaal zelf met water vult tot de rand en daar het deksel in zet ben je klaar. voor de eerste keer zou je een vuilniszak eromheen kunnen trekken en deze met een touwtje omhoog trekken. Niet de schaal van de grond tillen, maar dan hoeft er minder water in.
Heel leuk op een wocket buiten of op zo'n schaal, met bezoek, maar eerst maar even zelf oefenen. Kan je die schaal met kooltjes op tafel zetten?
Buiten wel, is juist hartstikke leuk.
Is Turkse yoghurt of Bulgaarse yoghurt zoiets als hangop?
Ja, zij noemen het dikke yoghurt, maar het is eigenlijk hangop, of kwark, etc. minstens 10% vet, dus volle melk gebruiken, heerlijk....

De meest simpele versie in mijn woorden:
Dus je zet de tajine de avond van te voren in de week. (24 uur?)
Zie boven.

Voor je begint moet de tajine voor verwarmen, hoe lang en op welke temperatuur? Hij gaat bij mij dan in de oven, ik heb geen gas.
Als het water (de eerste keer na 24 uur en daarna na 10 minuten) er uit verdampt is, moet er al vulling in liggen, anders ben je te laat. Dus zeg niet hoger dan 100ºC en dan niet langer dan 15 minuten in een voorverwarmde oven. Als je er meteen een klontje margarine, boter of olie in doet, zie je aan het bruisen of hij al te warm begint te worden. Dat kan namelijk alleen als het water er uit verdampt is. Is verder geen punt, je hoeft hem er niet uit te halen of de oven uit te zetten, maar gooi er dan meteen uien oid in zodat de warmte weg kan/opgenomen wordt. In Marokko braden ze vlees en zware groenten gewoon in een laag bruisende olie aan, kan ook gemakkelijk, maar dan moet je er wel op blijven letten de eerste 20 minuten. Zo'n stalen schaal is dan minder kwetsbaar.
Je kan ook een kant en klaar ras el hanout mengsel kopen (of ik meng wat), deze roer je door de wok op laag vuur en daarna afkoelen op een schotel.
Klopt, mag op hoog vuur maar dan moet jij zelf gewoon harder werken om het in beweging te houden...
Wok heet laten worden, olie erin en je roerbakt groente.
Alleen de zware groenten zoals stukken aardappel, bataat, pompoen (die kleine flessehalsjes zijn heerlijk), kweepeer (zijn dadelijk weer bij de Turkse of Marokkaanse winkel te koop) niet vergeten om de pitjes apart te houden. Als je vlees eet, doe ik dat daar ook mee. Op hoog vuur, rustig om blijven scheppen en meteen in de Tajine.
Specerijen door de groente husselen. Eerst in de T uitgesmeerde tomaat, daarop de groente. Dan na 20 minuten, weer tomaat er door halen en ermee over de bodem gaan. Tot de schotel vol vocht is. Voor het gemak kan een blik tomaat dan ook...? (dan hoeft de T niet elke keer open).
De eerste keer kijk je of er nog genoeg vocht in zit, dan pas tomaten erbij. Maar dat mag ook met een blik of bouillon. Alleen niet met veel vocht beginnen omdat het anders teveel gaat koken en dan wordt het soep...
Dit laat je hoelang pruttelen? Op welke temperatuur?
Dat hangt nog het meeste van je kookbron af, dus in het begin een beetje uit vinden wanneer je harde groenten gaar beginnen te worden. Dan doe je voor de laatste keer de tajine open om de zachte groenten erbij te doen, beetje door elkaar roeren en deksel er weer op. Dan is het met 15-20 minuten klaar. Voor een vegetarische schotel ben je in 45 -60 minuten klaar inclusief het voorbereiden.

Dat samen eten met Turks brood en een yoghurtsaus.

http://www.youtube.com/watch?v=u7Et0YB9Wa4

Hm voor mijn kookplaat zou ik dus ook zo'n Tefal T moeten. Maar die vind ik dan niet leuk opdienen...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Ik zet al jaren mijn tagines gewoon op het gasvuur, zonder tussenplaat of zo
Dat kan met sommige tajines ook , maar die zijn in de regel "iets" duurder of van een stalen bodem voorzien. Ik heb een keer met een keramische schaal gekookt op een professionele gasbrander, was geen enkel punt, maar die kostte 130 euro....

Daarnaast heb ik de indruk dat in België vaak met propaan gekookt wordt, of dat de gasdruk anders is dan in Nederland, De vlammen zijn wat groter en zachter, maar dat kan suggestie zijn geweest.

Leuk dat ook jij er zo enthousiast over bent..
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

12much schreef:Daar wil ik trouwens het adres wel van hebben als jij dat knipsel nog hebt..
http://www.rozenbotteltuindeput.nl/home Ze hebben vorig jaar in Landleven gestaan.
Ze ontvangen vanaf mei bezoekers. Wil ik ook wel een keer heen fietsen.

Een combinatie met varen op de Kromme Rijn is ook leuk, kan ik niet mee? :D Heb zelf zeekajak.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Als ik op Google Maps kijk, klopt de locatie niet helemaal, maar verder zoekend lijkt het alsof er meer van die kwekerijen in die omgeving zitten.

Leuk idee in mei, neem je dan je kajak mee achter op de fiets? :lol: (Maar dat is niet nodig, ik heb een Canadese Kano)

Vanaf het Ledig Erf in Utrecht is het trouwens een vaartocht van 35-40 kilometer. Omdat dit stroomafwaarts is (hééél zachtjes) geen enkel punt, maar ik kies er dan meestal zelf voor om de reis terug met de bus te doen en de auto op te halen. Daar zijn wel heel veel leuke en mooie stukken op die route en dan ook nog dwars door stukken oud Nederland.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

35-40 km met een Canadees, petje af!
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Dat valt wel mee hoor. Het is dan een lege kano met dagbepakking en wat visgerei, soms een slaapzak als ik meerdere dagen weg wil zijn. En dan heb ik een leeg 20ltr vat bij me die ik desgewenst met water kan vullen om eventueel voorin wat ballast te hebben, want dan kan ik haar met de neus naar voren varen als het wat harder waait of stroomt.

Ik ben een paar keer 4 weken met Anneke in Zweden op vakantie geweest. We zetten de auto weg op een camping van (inmiddels) vrienden, overnachten daar altijd de eerste en de laatste dag, foerageren zelfs niet onderweg in een supermarkt als het even kan. Als je op elkaar ingespeeld bent, leggen we 40-60 kilometer per dag af met een komplete kampeeruitrusting, waar we elk jaar weer opnieuw van zeggen, dat we het volgende jaar gaan minimaliseren. In de tussen tijd hangt mijn werphengel in het water, en in de pauzes sprokkelen we vaak brandhout en mooie kookstenen, bessen, kruiden (soms voor het eten en een andere keer voor medicijn) en eetbare planten en paddestoelen. Je vindt daar soms de prachtigste boleten waar we dan weer voor twee dagen voedsel van hebben.

Uitstekende gelegenheid namelijk om een tajine of een Dutch oven mee te nemen. 's morgens een vuurtje maken om thee en koffie te zetten, tajine of dutchoven boven op het gloeibed zetten en je avondmaal alvast op temperatuur brengen, aanbraden, restje van het hete water erbij en in de slaapzak. Ik heb een speciale waterdichte tas (is ooit een waszak geweest) waar de tajine in de donzen slaapzak gewikkeld precies in past. 's Avonds wordt er weer vuur gemaakt om theewater en koffie te zetten, (water gaat in een thermos) Tajine er weer op, even doorstoken tot ze weer op temperatuur is en het eten is klaar als je kamp hebt gemaakt. Na het eten meteen weer dicht rollen en de andere slaapzak eromheen in de tent. Het laatste restje warmte is net lekker als je onder de veren kruipt. Hoezo hoogrendement stoken? :lol:

Ik heb daar ook eens een verticale grondoven gemaakt van rotsblokken die net in het water staan met een horizontale stookruimte. Dezelfde J-shape van de RMH, maar dan zonder isolatie. We hadden een snoek gevangen van een meter en die konden we onmogelijk lang bewaren met de heersende temperatuur. De vis schoongemaakt en in drieën verdeeld. 1 deel in klei ingepakt met kruiden en bessen uit de omgeving, wortels en een ui in de buik. Deze lag voor in het horizontale vuurbed. De twee andere stukken heb ik in het verticale deel opgehangen, nadat ik de voet van de pijp volgepropt had met houtschilfers, mot en een paar handen vol bessentwijgjes van het uitgedroogde onderhout van het jaar daarvoor. Pijp afgesloten en alle gaten en kieren waar rook uit kwam dicht gestopt met vochtig mos en klei. Een heel klein gaatje bovenin was voldoende om een lullig rooksliertje vrij te laten.

Ik heb er wel een kartonnetje op een stok naast geprikt met de tekst: Grundugnar!!! Inte släcka !! Tack på förhand In mijn beste steenkool Zweeds: Grondoven!! Niet Doven. Bij voorbaat dank. Een Duits gezin is er later op de dag bij gaan zitten (hun dochter van 12 zat er bovenop omdat het zo lekker warm was - 8 uur na het stoken!) omdat ze nieuwsgierig waren wat er uit zou komen. De kleiverpakking heeft als een römertopf ofTajine gewerkt en de twee andere stukken waren gaar en prachtig donker gerookt. Het laatste stuk daarvan hebben we 4 dagen later pas opgegeten. Perfect experiment. De volgende keren heb ik meer zout meegenomen zodat ik stukken vis kan pekelen voor het roken. Want snoek heeft een beetje slome smaak om te roken en droogt gemakkelijk uit. Maar als je de stukken in een groenten bouillonnetje meekookt, is het opeens een hele goede smaakmaker en eiwit aanvulling voor een subtiel vissoepje. En dat op een kampeertrip :D
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Dat klinkt weer fantastisch.

Lang geleden een tocht gemaakt in Dalsland/Varmland. Mok in het water steken en je kon het water drinken. Prachtige (aangewezen) wild kampeerplekjes. Hengel achter kano voor vis inderdaad, 1 kleintje gevangen.

Paar jaar terug op de Oostzee stuk onder Stockholm tocht gemaakt, waanzinnig mooie kampeerplekjes op de vele rotseilandjes, we waren met 3 personen en vonden met moeite 3 tentplekjes maar dan had je ook een plek! Het enige wat ik uit het wild at was look. Eten voor een paar weken in de kajak, water konden we onderweg paar keer aanvullen. Iets minder avontuurlijk dan jullie dus.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Dalsland/Varmland zijn wij ook begonnen. De oostzee hebben we na een etmaal weer verlaten vanwege het zoute water, wel een kleine zalm en een grote forel gevangen, dat dan weer wel. De Sami hebben ook een kookpot die op de Tajine lijkt en op een pot die ze in Marokko ook een tajine noemen. Die lijkt meer op een kruik en is in beide culturen expliciet mannenvoedsel. De kruik wordt gevuld met uit het dier gesneden (buik)vet, Stevige stukken vlees van de bil en onderrug gesneden, in tweeën gesneden uien, verse kruiden zoals basilicum, tijm, rozemarijn, look (gaat vooral om de groene bladeren), Piment, galantwortel, honing, tomaten (stevige soorten), fruit zoals druiven, perzik en vijgen. Afhankelijk van de kok (vaak de vrouw van de man die hem meeneemt) haar "geheime" kruiden om hem voor eeuwig op haar verliefd te laten zijn (of afhankelijk, is maar hoe je het bekijkt)

Bij een speciale gelegenheid, gaan ook de testikels van de ram er in. Deze kruik die vaak 60-80cm hoog is, wordt in Marokko meegenomen naar de hamam, afgedekt en dichtgebonden met een kletsnatte doek en in de gloeiende kool gelegd waar het bad en saunawater voor de hamam mee verwarmd wordt. Aan het einde van de slome dag, waar veel belangrijke mannenzaken besproken worden ( :fff ) komt de pot op tafel met platte broden, verse lichte groenten, zwarte olijven en vaak een aantal soorten geroosterde noten (kadootje van de vuurmeester die in de tussentijd toch niets anders te doen heeft naast het vuur gaande houden) en schaaltjes met lekkernijen.

Bij de Sami is het de keukenmeester van een groep (nomaden) die achter hun rendieren aan gaan en die de hele dag een smeulend vuur in stand houdt. Meestal heeft deze een kleine vrachtwagen, pickup oid waar reserve crossmotoren, de tenten en het eten mee vervoerd worden. De anderen jagen de loslopende dieren met crossmotoren van heinde en verre bij elkaar tot een steeds groter wordende groep, die uiteindelijk in een soort fuik van kunstig opgestelde hekken gedreven worden. Dat zijn soms honderden meters, die weken voorbereiding hebben gekost. Hier worden de bokken van de wijfjes gescheiden, jonge dieren gemerkt, zwakke en kreupele dieren geslacht en meteen afgevoerd naar de opkopers. Meteen is er out of nowhere een groep vrouwen en kinderen die beginnen met schoonmaken en opspannen van de huiden, botten en restanten worden gekookt om ingedikte bouilongelei te maken, maar ook lijm, speciale stukken van de botten worden losgezaagd en schoongemaakt om er sieraden van te maken, de geweien worden op een speciale manier voor een deel van de schedel gescheiden, de hersenen worden er uit gehaald voor braintanning (looien van de huiden) en dan moet er aan het einde van de dag natuurlijk gegeten worden. De mannen eten net als in veel andere culturen apart van de vrouwen, vaak met veel drank. Lange strips vlees gaan op de barbeque, de grootste hoeveelheid werd vroeger gedroogd (net als pemmican) tegenwoordig hebben ze een vacumeerapparaat bij zich en een koeler op de auto. Tsja...

En als je voor een paar weken eten meeneemt is dat niet minder avontuurlijk, de meeste toeristen huren een kano voor een dagtrip of twee en zitten voor de rest in hun caravan, een blokhut of tent op de (outdoor)campings.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

12much schreef:Afhankelijk van de kok (vaak de vrouw van de man die hem meeneemt) haar "geheime" kruiden om hem voor eeuwig op haar verliefd te laten zijn
:lol: Ik had mijn oren en ogen beter de kost moeten geven.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Hmmm, volgens mij ontbreekt er nu een stuk tekst hier..... :lol:

Om het niet te raadselachtig te maken, ik probeer het niet te romantiseren. Dieren slachten is bij elk volk weer een gruwelding voor ons westerlingen. Dat was ook duidelijk op de laatste forumdag...

Niemand zit ook te wachten op verhalen, waarbij de huid van een eland met een pickuptruck van het karkas wordt getrokken. Het is daar heel lang traditie geweest, dat jagers op zoek gingen naar de grootste bullen en alleen met de kop op hun rug huiswaards gingen. Als je wat langer en vaker in Zweden bent, zul je ook bij mensen thuis gaan eten, kletsen, etc en in bijna elk huishouden zijn wel foto's aan de muur te vinden, van opa met een elandkop op zijn rug met een gewei van anderhalve meter breed!!

De laatste jaren worden er elk jaar rond de 100.000 exemplaren afgeschoten ergens halverwege in oktober tot het eind van deze maand. Volgens mij heb ik ergens op een Zweden forum gelezen dat het om meer dan 10 miljoen kilo vlees gaat. Tegen de 1000 kg per beest. Dat vertegenwoordigd een slordige 50 miljoen euro. Dan praten we dus over gemiddeld 5 euro per kilo! De huiden zijn niet geschikt om te looien, enkele stukken kunnen nog gebruikt worden voor werkleer als rawhide, vroeger trokken ze de huid in het bos er af en lieten dit gewoon voor de aaseters liggen.

Het hoort ook een beetje bij hun humor om toeristen te chockeren en ze laten met hetzelfde gemak een beest zonder kop rondlopen, net zoals onze opa's dat deden op zondag, iedereen zijn zondagse goed aan in de tuin, komt er een kip zonder kop voorbij razen...

Maar goed, bijna elk volk heeft zijn eigen römertopf of tajine gerecht en daar ging het eigenlijk om...
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Recepten met de tajine

Bericht door David86 »

En hij is binnen, ik moet zeggen dat gezien de kostprijs er zeker geen klagen is op het eerste oog, hij is wat grof maar daar houd ik wel van. Ik vind dingen die met de hand gemaakt zijn (of lijken) erg leuk, ze lijken waardevoller, iemand heeft er echt zijn best op gedaan :)

Ik vond hem in de kliko, deze staat onder de brievenbus dus de verwarring is te begrijpen ;)

Nu mezelf maar gaan verdiepen in de Marokkaanse keuken en een eigen ras el hanout gaan maken.

Super bedankt he 12much
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Ik heb gisteren een Tajine gekocht (...ik heb een zwak voor keukenspullen) en ik krijg dinsdag iemand te eten.
Mijn deksel is volledig geglazuurd en volgens gebruiksaanwijzing hoeft deze niet geweekt.
De bodem is van onderen niet geglazuurd en moet 5 uur weken, eerste keer en de volgende keren 1 uur.

Na het weken moet hij goed gedroogd. Dat snap ik niet. Hoe droog, en waarom?

Gebruiksaanwijzing: "Je kunt de tajine op vrijwel iedere warmtebron gebruiken. Op een houtvuur, op het fornuis (met vlamverdeler), op een elektrische of keramische kookplaat en in de oven."

Ik heb een glazenplaat waar onder het rood wordt... is dat inductie? En kan het daarop ook?

Nog even voor de duidelijkheid (er van uitgaand dat het niet op mijn kookplaat kan en dus in de oven gaat). Die schaal moet in een voorverwarmde oven van 100 graden met een klont boter. Kan dat zonder deksel? Als die boter bruist kan de rest erin.

En omdat hij in de oven moet (denk ik) moet ik de groente eerst in koekenpan voorbakken. Daarna samen met 4 dl vocht in de tajine doen (een blikje gepelde tomaten of bouillon) en een Ras el Hanout papje er bovenop gooien.

En dan 45 minuten stoven?
Plaats reactie