Recepten met de tajine

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

@BenThuis:

je tajines zijn binnen, zo nu en dan maar een balletje opgooien hier, of er forumvervoer mogelijk is....Anders gaan ze met de forumdag mee richting Zeddam.
Ze staan inmiddels in Zeddam inclusief gele en rode Ras el Hanout, die ik dit keer niet vergeten ben.... :lol: (van de Marrokaanse supermarkt, dus helaas niet biologisch, maar als je de smaak eenmaal weet, heb je een referentie als je de kruiden zelf samenstelt. Recept volgt uiteraard:-)

Offtopic; ik kijk even op welke dagen ik in de week voor het forumweekend kan snipperen...Voorkeursdagen wat jou betreft?
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Voor 0,50 een Romertopf gekocht bij de kringloop. Geen idee wat ik daarmee wil doen eigenlijk...zoals ik hier al eerder zei, zwak voor keukenspullen.

Kan ik die (na weken) gewoon midden op kampvuurtje zetten? Of moeten dat dan eerst kooltjes zijn? Of kan dat helemaal niet?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Mijn Romertopf heeft dat jaren volgehouden. Inweken is wél veel belangrijker dan bij de tajine. Omdat de tajine vanaf de bodem geglazuurd is, wordt alleen de bodem zwart, de Romertopf wordt uiteindelijk helemaal zwart omdat het er overal in trekt. Mijn meisje vond dat niet zo leuk want het gaf af op ons houten aanrecht. Je moet hem dan ook helemaal onderdompelen in een emmer oid omdat de roetlaag geen water doorlaat.

open vuur of gloeiende kool maakt voor de bestendigheid niet uit. Ik legde er altijd een paar stenen in omdat het vuur gemakkelijker uitgaat door het water.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Ok ik hoor zo tussen de regels door dat dat niet echt een succes was. Dank je wel voor je reactie.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

wat wél heel goed werkt is een gesloten vuur zoals zo'n bol BBQ. Je zou dus ook kunnen experimenteren met een gloeiend koolvuur met of zonder rooster en dan af dekken met een omgekeerde metalen hoed, of grote ijzeren wok, vuilnisemmer etc. Als het eten klaar is, ijzer er weer af, nieuwe houtjes op de kooltjes en genieten maar.:-)
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie