De vlier

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

De vlier

Bericht door Dutch John »

De vlierbesoogst is weer aangebroken. Ergens ben ik blij dat de meeste mensen de vlier niet meer herkennen als een struik die smaakvolle en geneeskrachtige bloesem en bessen levert. Zo blijft er tenminste genoeg over. De verse bessen zijn wrang en soms zelfs giftig. Met name de nog groene bessen zijn gevaarlijk, maar die kun je eenvoudig uit het mengsel zeven, want ze blijven drijven, terwijl de rijpe zwaarder zijn dan water. Een kwartiertje koken haalt het gif er definitief uit.
Je kunt van de bessen en de bloesem siroop, jam, wijn en likeur maken. Wilde bramen mengen met de bessen maakt de smaak nog wat geraffineerder.

Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de bloesem. De meeste mensen kennen de smaak niet, maar na proeven vindt iedereen het lekker. Het is daarom vreemd dat je nooit producten tegenkomt met de bloesem als basissmaak. Ik mag daarom graag de bloemen in het voorjaar gaan plukken en onderga met een brede grijns de honende blikken van voorbijgangers...

Hier staat wat meer beschreven over de vlier: http://www.kruidenpraktijk.nl/Kruid%20v ... i_2006.htm

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: De vlier

Bericht door Sandman79 »

Ik ken dat nog van een jaar of 25 geleden, , met mijn grootmoeder gingen we altijd voor vlierbessen kijken! /) lekker :)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De vlier

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:

Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de bloesem. De meeste mensen kennen de smaak niet, maar na proeven vindt iedereen het lekker. Het is daarom vreemd dat je nooit producten tegenkomt met de bloesem als basissmaak. Ik mag daarom graag de bloemen in het voorjaar gaan plukken en onderga met een brede grijns de honende blikken van voorbijgangers...
John waar verwerk je deze bloesem in ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De vlier

Bericht door Dutch John »

Het eenvoudigste is siroop maken, die kun je later overal voor gebruiken. De bloesem laat zich trouwens ook goed invriezen. De siroop is ook de basis voor likeur. Wijn kun je daarentegen het eenvoudigst direct van de bloesem maken. De bloesem bevat geen suikers, het geeft alleen de smaak af.

Ik mag de siroop graag als smaakmaker voor melkproducten gebruiken. Een prachtige combinatie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De vlier

Bericht door David86 »

John,

Is je affiniteit voor de vlier puur uit culinaire overweging of houd je je ook bezig met "kruidengeneeskunde"

(bij gebrek aan een betere omschrijving kies ik dit woord even. Daarmee doelende op het verbeteren van de gezondheid d.m.v. kruiden en in de natuur voorkomende gezondheidverbeteraars als planten, bloesems, vruchten, etc)

Kun je wat beeldmateriaal van de verwerking posten als je ze gaat verwerken?

"wildplukken" fascineert mij al een tijd het ontbreekt mij echter nog aan kennis.

Groeten,
..
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: De vlier

Bericht door holtere »

Ja, vlier is super. De bessen zowiezo. (aanmaak) limonade van de bloesem is werkelijk dorstlessend en smaak heerlijk.
Wel een tip: Vlier heeft nog weleens last van luis. De bessen die van zo'n struik afkomen smaken meer naar kattepis en ruiken ook een beetje zo :shock: Selecteer je plukstruik dus zorgvuldig!
Overigens nadert het najaar! Ga eens sleedoornbessen plukken (nèt na de eerste vorst) en zet ze op (goeie) jenever. Gewoon de fles volplempen en 5 jaar of zo laten staan. Filteren en klaar is je sloe-gin. Superspul voor bij de houtkachel :mrgreen:
Tot het najaar nog een keer rozebottels plukken en jam van maken. Wel veel pitjes :fff

Iemand nog recepten voor kastanjes?

Grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De vlier

Bericht door Dutch John »

David,

We hebben een aantal boeken die de geneeskracht van kruiden beschrijven. Doen er (nog) niets mee, omdat we allebei gezond zijn. Dus de vlier is hier een smaakmaker.
Voor de siroop en likeur gebruik ik deze site: http://www.eynthovinum.com/ Even doorklikken op "recept van de maand" en dan "recepten voorgaande maanden"
Wijnen staan o.a. hier beschreven: http://wijnmaker.blogspot.nl/2009_05_01_archive.html Voor de vlierbloesemwijn gebruik ik maar 1/3 van het zuur zoals beschreven in Luc's recept. Anders word je na een flinke slok nogal emotioneel....
Gewoon de fles volplempen en 5 jaar of zo laten staan.
Holtere, ik bewonder je geduld....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: De vlier

Bericht door holtere »

Holtere, ik bewonder je geduld....
Dank je, maar je weet niet hoeveel flessen dat we gemaakt hebben :fff

Ik vergat overigens:
Mooie rijpe bloesems dompelen in pannekoekbeslag dompelen en dan frituren........oeioeioei :D

Grz,
Holtere
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: De vlier

Bericht door Brit »

holtere schreef:Ik vergat overigens:
Mooie rijpe bloesems dompelen in pannekoekbeslag dompelen en dan frituren........oeioeioei
Dat doet mij denken aan een tip van 'ik heb geen idee meer wie' om een bloem in het beslag te leggen als dit nog vloeibaar is in de pan. Na het stollen kun je de stelen er vanaf trekken en heb je 'Sambucus nigra'bloemenpannenkoek :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: De vlier

Bericht door Anne2 »

Lang geleden de gefrituurde bloesem eens geprobeerd, gefrituurde steeltjes werd dat :(

Ook lekker is om bloesem in appelsap 24 uur te weken (echte appelsap dan) daarna zeven en dan volgens de verpakking van geleisuiker er gelei van maken. Dit smaakt weer heel anders dan fruitjam (al zit hier ook fruit in). 5 liter appelsap nodig om 3 liter sap te krijgen.

En vlierbessensiroop is ook lekker met druiven gemengd, die rond dezelfde tijd rijp zijn. Als je alleen vlierbessiroop maakt vind ik dat lekkerder met specerijen erdoor. Neem ik altijd als ik verkouden ben.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: De vlier

Bericht door Chicken Power »

Ik heb me in mijn jongere jaren ook met wijn maken bezig gehouden.

O.a. dus ook van vlier.

Ik gebruikte voor de rode variant (van de bessen) een giststarter van het zware bourgogne type. Past prima bij rood wild.

De bloem is dermate aromatisch, er wordt op wijnproeverijen niet voor niets de opmerking ‘vleug van vlier’ gebezigd, dat ik die productie startte met een gistcultuur van Champagne gist. Heel langzaam suiker ‘voeren’ en alleen citroenzuur gebruiken. Werd niet echt mousserend, meer ‘sur lie’. Perfect bij gevogelte.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie