Kalkoenen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Kalkoenen

Bericht door David86 »

Tot mijn spijt heb ik deze week een van mijn kalkoen-ouderdieren moeten ruimen. Zij maakt nu onderdeel uit van een zeer verfijnde "kliekjessoep" met tomaat-kalkoen basis.

Wat mij opviel met het slachten van de oudere hen was haar "kruidige" geur. Hoewel het slachten bij mij nog steeds wel eens een kokneiging op kan wekken (bij het openen van het dier om hem "schoon te maken") viel het deze keer erg mee, ze stonk absoluut niet. De geur was bijna als aangenaam te bestempelen. De aanwezigheid van een "dikke" laag geel/oranje vet onder het vel was ook anders als anders. Geen idee hoe dit komt.

Om een lang verhaal kort te maken. Dit is de gelegenheid bij uitstek om even na te denken over de toekomst van mijn "lijn". Ik denk er over wat meer breedborst in mijn lijn te betrekken. De nieuwerwetse witte breedborsten staan eigenlijk bekend om hun tere gestel en maken absoluut geen aanspraak om in de lijn betrokken te worden. Ik heb wel gelezen over buitenlandse "herritage" breedborst kalkoenen (veelal uit de VS, Kalkoenland bij uitstek).

Ik weet er alleen niet zo goed aan te komen. Heeft iemand hier breedborst kalkoenen, en misschien een paar hennetjes over?

Of een kennis/vriend die in de ouderwetse breedborst kalkoenen zit ?

Het liefst zou ik 2a3 breedborst hennen bekomen met goede broed eigenschappen, het idee is om de kalkoenen op een zo natuurlijk mogelijke wijze te laten leven en voortplanten. Dit is fijn voor hun maar ook zeker fijn voor mij, scheelt immers een hoop werk.

Ik hoor het graag.

Groeten
..
Plaats reactie