Verhoogde bedden en terrassen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Pietje »

Lunch schreef:Materiaalkeuze ben ik nog steeds niet over uit, alhoewel ik wel richting bakstenen of beton neig.
Voordeel is dat ik niet al te ver van een lokale bakstenenfabriek woon die niet alleen op zonne-energie werkt maar ook nog eens c2c bakstenen maakt.
Als je een bak van bakstenen maakt, dan moet je tussen de aarde en de bakstenen een waterdichte folie doen. In tegenstelling tot beton kan baksteen veel vocht uit de aarde zuigen en laten verdampen.
Betonklinkers (urbanite :wink: ) zijn met leem prima te metselen, maar ook dan folie gebruiken omdat de leem zacht kan worden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

David86 schreef:Misschien een "lichte jas" maken om de zon er wat af te houden in de zomer..

Of het te warm word is een beetje afhankelijk van het formaat van je bak. Een beetje warmte in de grond is altijd wel fijn.

Waarom zou je voorkeur uitgaan naar hout in de grond boven compost ?

Groeten,
Het een sluit het ander niet uit, ik ben al begonnen met het opstarten van een compostbak.
Pietje schreef:
Lunch schreef:Materiaalkeuze ben ik nog steeds niet over uit, alhoewel ik wel richting bakstenen of beton neig.
Voordeel is dat ik niet al te ver van een lokale bakstenenfabriek woon die niet alleen op zonne-energie werkt maar ook nog eens c2c bakstenen maakt.
Als je een bak van bakstenen maakt, dan moet je tussen de aarde en de bakstenen een waterdichte folie doen. In tegenstelling tot beton kan baksteen veel vocht uit de aarde zuigen en laten verdampen.
Betonklinkers (urbanite :wink: ) zijn met leem prima te metselen, maar ook dan folie gebruiken omdat de leem zacht kan worden.
Daar had ik nooit aan gedacht, dat is dan wel een minpunt voor de baksteen.

De border is trouwens nu omzoomd met zulke palissades die tot aan de bovenste 8 centimeter zijn ingegraven:

Afbeelding

Het liefste zou ik deze erin laten omdat het eruit halen een behoorlijke rotklus is en je zo een mooie stevige fundering heb. Wellicht kan daarop wat gemonteerd of gemetseld worden oid.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

Pietje schreef: Als je een bak van bakstenen maakt, dan moet je tussen de aarde en de bakstenen een waterdichte folie doen. In tegenstelling tot beton kan baksteen veel vocht uit de aarde zuigen en laten verdampen.

Ik weet niet in hoeverre dit als nadeel gezien moet worden, water reguleren in een bak die groot genoeg is, is niet zo moeilijk. De verdamping zal waarschijnlijk een koelende werking hebben, hetgeen niet verkeerd is in een bak, zeker op erg hete zomerdagen.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Pietje »

David86 schreef:De verdamping zal waarschijnlijk een koelende werking hebben, hetgeen niet verkeerd is in een bak, zeker op erg hete zomerdagen.
Maar als het vocht op is, dan doet helemaal niets het meer... :D
Nat houden is belangrijker dan koud houden... 8)

Water heeft ook een grote warmtecapaciteit, dus zo heel snel wordt het niet warm. Bovendien is het zaak dat alle aarde bedekt wordt met groen (bladeren), of snippers/mulch.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

David86 schreef:
Pietje schreef: Als je een bak van bakstenen maakt, dan moet je tussen de aarde en de bakstenen een waterdichte folie doen. In tegenstelling tot beton kan baksteen veel vocht uit de aarde zuigen en laten verdampen.

Ik weet niet in hoeverre dit als nadeel gezien moet worden, water reguleren in een bak die groot genoeg is, is niet zo moeilijk. De verdamping zal waarschijnlijk een koelende werking hebben, hetgeen niet verkeerd is in een bak, zeker op erg hete zomerdagen.

Groeten,
Ik ben vaker niet dan wel thuis dus een goede waterhuishouding is voor mij erg van belang.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

Waarom zijn terra cotta potten al eeuwen de favoriete pot ?

Een goeie waterhuishouding heeft in principe weinig te maken met verliezen, het is denk ik de balans tussen verliezen en giften. of je er 's avonds 7 liter in gooit of 10 maakt natuurlijk geen verschil. Je bodem leeft en wat leeft moet ademen.

maarja, ieder beestje zijn eigen feestje, ik ben in geen geval fan van plastic. De boel verstikt en droogt door het opwarmen net zo snel uit. Water overschotten worden minder goed afgevoerd (te natte voeten is net zo schadelijk als te droge)

Houd ons op de hoogte, ik ben erg nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van het hout in je bodem.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Een goeie waterhuishouding heeft in principe weinig te maken met verliezen, het is denk ik de balans tussen verliezen en giften. of je er 's avonds 7 liter in gooit of 10 maakt natuurlijk geen verschil. Je bodem leeft en wat leeft moet ademen.
Het maakt wel uit: als er te veel water verdampt, krijg je absoluut te maken met verzouting. Af en toe moet de grond kunnen doorspoelen om dat overschot aan zouten kwijt te raken. In een pot gebeurt dat niet....
David86 schreef: ik ben in geen geval fan van plastic. De boel verstikt en droogt door het opwarmen net zo snel uit. Water overschotten worden minder goed afgevoerd (te natte voeten is net zo schadelijk als te droge)
De folie moet niet onderin de bak gedaan worden; enkel een strook tegen de stenen aan. vocht en lucht moeten gewoon door de bodem kunnen bewegen.
Een muur van baksteen als palissade is trouwens alles behalve natuurlijk; misschien wel net zo onnatuurlijk als plastic :lol:
:wink: Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

hoeveel zout zit er in jouw regenwater dan ?
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Pietje »

uhm, niet veel....
Inderdaad komt die verzilting in potten voor bij kwekers van tuinplanten, en die druppelen leidingwater...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

Ben ondertussen nog steeds bezig met dit project. Ondertussen is het hele stuk met karton afgedekt om de ongewenste groeiers een halt toe te roepen en heb ik 4 bessenplanten verkregen.

Ik ben me de laatste tijd steeds meer aan het inlezen in de permacultuur en het project zal ook een kleine leerschool worden om hier meer ervaring mee op te doen.

Vooralsnog ziet het ontwerp er grofweg zo uit:

Afbeelding

Nu komt nog het grote passen en puzzelen met het kleine grut wat er tussen moet en wat wel en geen goede buren zijn.

Mits het boven nul blijft komen er in de kerstvakantie nog van die verhoogde plastic randjes om de sleutelgatpaden af te bakenen en worden de bessenstruiken op hun definitieve plek geplaatst.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Anne2 »

Afbeelding

Verhoogde bedden met flessen. Warmt de aarde eerder op. Kan je gratis halen (recyclen) bij restaurants.

Nadeel je moet ze metselen, anders rollen de hoekflessen eruit, leem werkte niet. Als de compost, aarde verzakt gaat de fles scheef naar binnen, beneden omdat de hals smaller is. Dat kan je misschien wel lostrekken en er weer insteken, ga ik in het voorjaar proberen.

Misschien als je de flessen doormidden zaagt** (of laat knappen*) en er twee aan elkaar maakt, dmv ductape heb je meer gelijke stukken. Weet niet of die ductape het lang bij elkaar houdt. Maar misschien prima te doen als je ze metselt. Wij hebben zo met leem-flessenmuur gewerkt.

* touwtje in spiritus dopen, winden op gewenste de breukrand, aansteken en meteen in emmer koud water gooien.

** met water gekoelde zaag, veiligheidsbril op, overkleding en handschoenen aan.

Je kan flessen ook vertikaal in de grond steken maar dan wordt je bed erg laag, en weinig grond.

Horizontaal neem minimaal 5 rijen hoog, dan kunnen planten dieper wortelen.

Je hebt heel veel flessen nodig, meer dan je denkt. Begin vroeg in het seizoen. Je kan beter een hoek al hoger maken en daar beginnen dan een eerste bed drie flessen hoog maken. Elke keer als je die hoek uitbreidt kan je weer wat zaaien.

Oja foto is drie flessen hoog, die verzakt minder dan 5 flessen hoog. Je kan ook met drie beginnen en het jaar erop verhogen. Verzakken kan ook zijn door vulling met compost ipv aarde, dat maakt natuurlijk wel uit.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb al gekeken naar flessen maar ik ben tot de conclusie gekomen dat die te veel ruimte innemen(de border waar het inkomt is maar 140 cm breed).

Als tijdelijke afscheiding heb ik wat plastieken afboording gebruikt:

Afbeelding

Gewoon boven de grond met houtjes aan de andere kant om het omhoog te houden. Als ik af en toe een zwerfklinker of iets anders tegenkom dan adopteer ik die en komt er bij te liggen, zo zal langzaam in de loop der tijd een leuke afscheiding ontstaan.

De bessenstruiken staan ondertussen op hun plek, ze lijken alle vier zowel de transplantatie als de vorst te hebben overleefd.
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: Verhoogde bedden en terrassen

Bericht door cee »

dit weekend heb ik ook een verhoogde bak gemaakt, 1,8 op 1,8m redelijk groot dus (drie vierkante meter tuinieren, nieuwe trend?) daarin zouden we een goed overeenkomende mix van groenten in een permacultuurbodem laten groeien. Kost prijs bak; 0€

Achteraan m'n huis heb ik een afsluiting bestaande uit betonplaten, die bederven het zicht op de velden daarachter, dus haal ik de bovenste 2 platen uit, en dat over een lengte van 12m, dus platen genoeg voor 3 bakken, die bovenste meter omheining ga ik vervangen door er om de 20cm een houtlat op maat in te laten zakken zodat ik m'n bessen er tegen kan leiden en ik toch nog doorkijk behoud naar de velden. Oei, ik ben aan het afwijken...

Die betonplaten dus, die werk ik 10 cm in de grond voor de steun en zodat onkruid onderaan niet in de bak geraakt, 40cm steekt dus uit boven de grond, dan fixeer ik de plaat met radiatorbuizen (geen lood) die ik diep in de grond klop, de ondergrond in de bak wordt met een riek luchtig gemaakt, dus hopelijk met behoud van het bodemleven (niet gespit), de graszoden zullen wel verteren en voor wat extra voeding zorgen na verloop van tijd en dan direct de opvulgrond erin uit m'n giga composthoop die ook nog eens wat extra bodemleven zouden moeten toevoegen, wat vermiculiet erbij voor het vochtbufferende vermogen en langs de achterzijde een stuk dik betonnet tot in de grond dat ik nog ergens liggen had om eventueel pompoen of boontjes in de hoogte op te laten klimmen, klein en groot, die kan het alletwee wel aan. De bovenste 10 cm gaan we met potgrond vullen, want ik vrees dat m'n compost verre van zadenvrij is en daarna gaan we planten en als de planten wat gegroeid zijn mulchen met het gemaaide gras om het schieten van onkruid te voorkomen en tegelijkertijd te bemesten. Het planten, wat waarmee moet samenstaan laat ik aan m'n vriendin over, ik zou het gewoon waar ik wil neerzetten en dat zou niet goedkomen, zij kan dat beredeneerder en beter, moet ik toegeven...

Morgen kom ik eens met een foto, die staat nu nog op m'n camera,

De volgende bak ga ik zoals hier gesugereerd m'n snoeihout losjes in verwerken als bodem en ik kan dan eens vergelijken of dat even goed, beter of slechter werkt als m'n eerste bak zonder hout erin verwerkt, ik kan geloven dat dat hout traagjes gedurende enkele jaren meststof afgeeft die het bodemleven dan in de bak vermengt, maar dat kan ook schimmelen en misschien ziektes verspreiden?...

Enige nadeel van zo'n bak die open is aan de onderkant, ook mieren kunnen er zich naar hartlust vestigen, en dus ook bladluizen, iemand daar een handig trucje voor? omgekeerde bloempotten met wat stro in voor de oorwormen staan al op de hoeken klaar, maar nog tips zijn zeker welkom, want aan mieren geen gebrek in m'n tuin, en dus zeker ook niet in die bak heel binnenkort als die eerste verkenner gaat melden dat die een tropisch warm gigantisch nieuw huisje heeft ondekt...
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verhoogde bedden en terrassen

Bericht door benthuis »

Wie heeft er een goede tip voor een vermiculiet adres?
Waar is die voor een goede prijs te koop.
Tis voor in mn square-hügel-perma-bakken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen

Bericht door Lunch »

cee schreef:dit weekend heb ik ook een verhoogde bak gemaakt, 1,8 op 1,8m redelijk groot dus (drie vierkante meter tuinieren, nieuwe trend?) daarin zouden we een goed overeenkomende mix van groenten in een permacultuurbodem laten groeien. Kost prijs bak; 0€

Achteraan m'n huis heb ik een afsluiting bestaande uit betonplaten, die bederven het zicht op de velden daarachter, dus haal ik de bovenste 2 platen uit, en dat over een lengte van 12m, dus platen genoeg voor 3 bakken, die bovenste meter omheining ga ik vervangen door er om de 20cm een houtlat op maat in te laten zakken zodat ik m'n bessen er tegen kan leiden en ik toch nog doorkijk behoud naar de velden. Oei, ik ben aan het afwijken...

Die betonplaten dus, die werk ik 10 cm in de grond voor de steun en zodat onkruid onderaan niet in de bak geraakt, 40cm steekt dus uit boven de grond, dan fixeer ik de plaat met radiatorbuizen (geen lood) die ik diep in de grond klop, de ondergrond in de bak wordt met een riek luchtig gemaakt, dus hopelijk met behoud van het bodemleven (niet gespit), de graszoden zullen wel verteren en voor wat extra voeding zorgen na verloop van tijd en dan direct de opvulgrond erin uit m'n giga composthoop die ook nog eens wat extra bodemleven zouden moeten toevoegen, wat vermiculiet erbij voor het vochtbufferende vermogen en langs de achterzijde een stuk dik betonnet tot in de grond dat ik nog ergens liggen had om eventueel pompoen of boontjes in de hoogte op te laten klimmen, klein en groot, die kan het alletwee wel aan. De bovenste 10 cm gaan we met potgrond vullen, want ik vrees dat m'n compost verre van zadenvrij is en daarna gaan we planten en als de planten wat gegroeid zijn mulchen met het gemaaide gras om het schieten van onkruid te voorkomen en tegelijkertijd te bemesten. Het planten, wat waarmee moet samenstaan laat ik aan m'n vriendin over, ik zou het gewoon waar ik wil neerzetten en dat zou niet goedkomen, zij kan dat beredeneerder en beter, moet ik toegeven...

Morgen kom ik eens met een foto, die staat nu nog op m'n camera,

De volgende bak ga ik zoals hier gesugereerd m'n snoeihout losjes in verwerken als bodem en ik kan dan eens vergelijken of dat even goed, beter of slechter werkt als m'n eerste bak zonder hout erin verwerkt, ik kan geloven dat dat hout traagjes gedurende enkele jaren meststof afgeeft die het bodemleven dan in de bak vermengt, maar dat kan ook schimmelen en misschien ziektes verspreiden?...

Enige nadeel van zo'n bak die open is aan de onderkant, ook mieren kunnen er zich naar hartlust vestigen, en dus ook bladluizen, iemand daar een handig trucje voor? omgekeerde bloempotten met wat stro in voor de oorwormen staan al op de hoeken klaar, maar nog tips zijn zeker welkom, want aan mieren geen gebrek in m'n tuin, en dus zeker ook niet in die bak heel binnenkort als die eerste verkenner gaat melden dat die een tropisch warm gigantisch nieuw huisje heeft ondekt...
Klinkt als een behoorlijke operatie, ben benieuwd naar de foto's. Kun je wel een beetje fatsoenlijk bij het midden nu.

Als je het snoeihout gaat verwerken dan zal het op den duur waarschijnlijk gaan schimmelen, maar dat is niet erg. Schimmels zijn erg goed in het verspreiden van voedingsstoffen.

Als je wilt voorkomen dat mieren zich vestigen kun je inderdaad goed een goede habitat aanleggen voor predatoren.
benthuis schreef:Wie heeft er een goede tip voor een vermiculiet adres?
Waar is die voor een goede prijs te koop.
Tis voor in mn square-hügel-perma-bakken.
Hoeveel liter heb je nodig?
Plaats reactie