het maken van zaagsel of houtkrullen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
melkboerluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2011, 16:53

het maken van zaagsel of houtkrullen

Bericht door melkboerluc »

niet echt over voeding :roll:
maar ik begrijp dat velen onder jullie bezig zijn met hout en houtafval
ik vraag mij af als er machines zouden bestaan om afvalhout of (gedroogd) hakhout om te vormen naar zaagsel of houtkrullen, dit ten behoeve van het instrooien van het ligbed van koeien, en ter vervanging van het dure zaagsel dat wij nu moeten kopen van de meubelmakerijen
machine aan te schakelen aan een bestaande landbouwtraktor van 75 kW zou leuk zijn.
onze bedrijfspagina: www.baliehof.be
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: het maken van zaagsel of houtkrullen

Bericht door David86 »

Dat zou niet een heel gecompliceerde machine hoeven te zijn, Ik heb ze alleen nog nooit gezien :(

Groeten,
..
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: het maken van zaagsel of houtkrullen

Bericht door Johndc »

Ik denk dat je dan bij het verkeerde bedrijf zit waar je moet betalen voor dit "afval".
Zelf stook ik dit spul (wel veel uitheems hout, dus waarschijnlijk niet zo gezond voor je koeien) gratis.
Kleine schrijnwerkerijen moeten normaal gezien betalen om hun afval te laten ophalen. Dus... :fff
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: het maken van zaagsel of houtkrullen

Bericht door tiho »

Wij deden altijd stro versnipperen vroeger, maar je zult er vast van op de hoogte zijn dat de bacterieen op de poten bv en het kiemgetal in de melktank daar niet vrolijk van worden ( tenminste hun wel jij niet ).

Ik denk niet dat het haalbaar is, anders had het er al geweest. Zaagafval van een zagerij heb ik ook weleens afgehaald toen ik stage liep bij een vogelopvangcentrum. Dat wil je ook niet gebruiken, zoveel stof.

Werk je nooit samen met de buren, dan is collectief inkopen misschien een optie?
Plaats reactie