Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Kippen...

Kippen spelen een grote rol in ons dagelijks leven. De kip is onze eigen koningin van het erf. Bij gestaan door velerlei kleinvee maar absoluut het middelpunt

Ik houd verschillende soorten kippen om verschillende redenen.

Noord Hollandse Blauwe

op de foto de "zwart witte" hennen naast de witte hen
PIC_0082.JPG
Ik houd ze voornamelijk vanwege hun kalme sociale karakter. Het is een oud dubbel doel ras dat na een maand of 8 begint te leggen. Ze leggen bij mij 4a5 eieren per kip per week. Ze groeien in 3,5 maand uit tot mooie slachtkuikens. Het is een oud nederlandse boeren kip en is vanwege zijn hardheid kalme karakter en goeie vleesaanzet een kip die je niet snel teleur zal stellen.

Het tweede ras dat ik houd is poulle de bresse

Aangeschaft vanwege zijn roem op gebied van smaak. Kwam ik licht teleur gesteld tot de conclusie dat ze net zo smaakte als andere kip. Waar ik ook achter kwam is dat zij een trouwe legger is en hanen van een prachtig formaat brengt die een byzonder mooie verschijning in het kippen hok zijn.

op onderstaande foto komt hij eigenlijk niet tot zijn recht maar het geeft wellicht een idee van zijn uiterlijk.
PIC_0080.JPG
daarnaast heb ik nog een oude leghybride. zij is een van de eerste kippen die ik jaren geleden kocht en geeft zolang ik haar heb 6 eieren per week in alle seizoenen onder alle omstandigheden en heeft een byzonder vriendelijk mensgericht karakter. Met het wisselen van kippen naar de oude rassen kon ik mezelf er niet toe zetten haar te ruimen op het moment ontsiert ze de hele toom maar ze mag hier met pensioen.


plaats in ons dieet
Wij eten een kip per week, 1 keer de borst, de poten en als laatst word er van het karkas soep getrokken. Daarnaast eten we vaak nasi met een gebakken ei en dingen als mayo en eiersalade (van eigen ei en mayo) een goed toompje kippen zorgt dus voor 6 a 7 maaltijden per week. (van de 21, 1/3 van alle maaltijden dus)

Ik denk dat zij alleen in staat is in alle dierlijke vetten en eiwitten etc te voorzien die we nodig hebben.

Ze eten voornamelijk groenvoer en krachtvoer gecombineerd met al dan niet gekookte overschotten uit de tuin en voedselresten uit de keuken.

Ze zijn makkelijker op een verantwoorde manier te houden als een koe of een varken en leveren hoogwaardiger mensen voedsel.

Elk bezoek aan mijn tuin begint en eindigt met de kippen.

Welke rol spelen kippen in "jouw leven" , hoe houd je ze en wat eet je er van ?

Groeten,
..
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door holtere »

Volgens mij is dat een grote, mooie kalkoen :)
Die zijn ook heel lekker!

Grz,
Holtere
Kneeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2012, 21:48

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door Kneeltje »

Wij hebben sinds april voor het eerst 3 verse New Hampshire-hennen in een strook van onze redelijk grote stadstuin. Daarvoor kende ik kippen alleen bloot in de diepvries. Al at ik ze niet.

Ze maken voor dames veel meer herrie dan ik me had voorgesteld. Zodra we in beeld, of binnen gehoorsafstand komen, schreeuwen ze om eten, dat wil zeggen: graan. Uit het menu zijn we verder nog niet helemaal. Naar de vette naaktslakken, waarvoor ik ze in dienst nam, talen ze niet. Die laten ze rustig hun legkorrels eten. Ook keuken en moestuinafval vallen niet zoals bedoeld in de smaak. Vandaag zijn wel de eerste twee mini-eitjes gelegd. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door kockie »

De kippen die hier (lees: bij de buren) lopen, houden erg van groen. Onkruid, maar ook doorgeschoten sla en andijvie staan de laatste weken vaak op het menu. De grond uit de kippenren is een erg goede bemester, evenals de keutels die onder de zitstokken vandaan komen. De buren (mijn ouders) hebben ongeveer 15 kippen. Ras: geen idee. Het zijn kippen die voor de normale houderij gefokt en be/mishandeld zijn. Ze komen bij iemand vandaan die ze in grote groepen buiten houdt. De kippen die hier lopen kunnen zich daar niet handhaven en mogen hier hun leven slijten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

Ook hier staan we op en gaan naar bed met de kippen. Zoals een boer betaamt, krijgt eerst het vee aandacht, voordat hij aan zichzelf denkt. Ook mijn streven is één kip per week. Dat lukt nu nog niet helemaal zonder broedmachientje, maar we komen een heel eind. Een broedmachientje levert altijd 25 kuikens. Broedsters tussen de 0 en 7. Broedsters zijn niet altijd even zachtzinnig en sommigen stoppen na 2 weken. Voordeel van een broedster is dat ze geen energie en weinig aandacht vraagt en de kuikens sneller meenemen naar buiten. Voordeel van een broedmachientje is het hoge rendement.

De haantjes kunnen vanaf 4 maanden de pan in. Daarna komen de hennen die niet aan de leg geraken. Als die op zijn komen oude hennen (wat heet oud; 1-1,5 jaar) die van de leg zijn en broedsters die hun werk niet afmaken of het overschot aan broedsters. Dus een selectie op productie.

Het enige gekochte voer bestaat uit pure tarwe die we pletten. De tarwe krijgen ze alleen als er even niets anders voorhanden is. Het eigenlijke voer bestaat uit broodkruimels en afvalbrood van de lokale bakker, aangevuld met voer uit stofzakken van voersilo's. En natuurlijk dagelijks wat gemaaid gras. Ook het weinige keukenafval gaat de ren in. Totale kosten per jaar bedragen geen 100 euro en gemiddeld een half uur werk per dag.

Het ras is het best te omschrijven als bastaard. De uitval is praktisch nul. Alleen een enkel kuiken dat niet doorgroeit. Gemiddeld 5 eieren per week per kip. Eén haan op 24 is eigenlijk te weinig voor 100% bevruchting, maar voor 90% komt er geen tweede vreter. Het overgrote deel van de eieren wordt geruild tegen het voer en de melk of wordt uitgedeeld aan familie en vrienden. Zachtjes aan bouw je zo een netwerkje op. Uiteindelijk zal elk ei dat de deur uitgaat op één of andere manier een wederdienst gaan opleveren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door David86 »

John hoe plet jij de tarwe ? heb je een machine ?

groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door David86 »

holtere schreef:Volgens mij is dat een grote, mooie kalkoen :)
Die zijn ook heel lekker!

Grz,
Holtere
Dat klopt :)
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

David86 schreef:John hoe plet jij de tarwe ? heb je een machine ?
Inderdaad met een machientje dat bij pa in een hoek lag weg te kwijnen. Ik moet nog eens onderzoeken of je hem ook af kunt stellen om mout te schroten. Dan krijgen de kippen de bierbostel en drinkt Djonny het waterige aftreksel....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door David86 »

een faire deal lijkt me zo :)
..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door pelletpower »

Nou, ben klaar met lezen (Een tevreden leven en Geldmoord). Daarnaast leest vrouwlief wat over kanker in de westerse wereld en het voorkomen daarvan. Als je alles op een hoop gooit, rolt daar naast de moestuin een kippehok uit. We zijn met 5 personen. Enig idee wat voor grootte ik aan moet houden voor het hok en natuurlijk het aantal kippen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Dat hangt natuurlijk alles af van je plannen.

Aantal kippen bepaald de grootte van het hok.

Als je voor vlees gaat zul je een veel groter hok nodig hebben dan wanneer je een toompje houd voor de eieren.

In totaal heb ik +- 500m2 aan uitloop voor mijn kippen gerommel verdeeld in drie weides met elk een eigen nachthok en afgedekte "ren" om het geflugel in op te sluiten als ik ze nodig heb. Dat is voor vleeskippen (in voorjaar en zomer) en voor de foktomen/leghennen die het gehele jaar door wat buiten rommelen.
..
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door Lunch »

Kippen zijn ook heel goed in te zetten als je klaar bent met een stuk moestuin.
Zet er wat gaas omheen of zet je kippentractor erop en het stuk is na een tijdje weer schoon en bemest zonder dat je er een poot voor hoeft uit te steken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

Ben je ook gelijk een deel van het bodemleven kwijt. Of dat de bedoeling is? En de kippen verdichten de humuslaag naast de gegraven gaten. Zo'n tractor kan werken, maar wel op tijd verplaatsen. Waarschijnlijk al na een dag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door pelletpower »

Slecht plan dus om de moestuin nu te gebruiken als kippenren? Bovendien ligt die vol met houtsnippers dus waarschijnlijk niet echt interessant voor kippen.

Wat ik al dacht, is me op de forumdag wel duidelijk geworden: die beestjes ga ik niet de kop inslaan. Misschien uitbesteden maar dat vind ik laf (is vlees uit de supermarkt ook natuurlijk). Maar primair voor de eieren dus.
Zat te denken aan 5 kippen op 15m2 ren met een nachthokje. Vraag me ook af of ze overdag los kunnen en hoe moeilijk het is ze terug in het hok te krijgen.

Eigenlijk te stom voor woorden dat je tegenwoordig zover van je voeding af staat dat je zulke dingen moet vragen.
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: Kip ,de heilige koe van een ecologische zelfvoorziener

Bericht door andre »

Hallo Pelletpower,

Eerst de kippies een week in het hokje opsluiten, zorgen dat ze water en voer goed vinden,
dan luikje los doen, en ze NIET naar buiten jagen.
Ze gaan vanzelf naar buiten, en weten de weg dan ook terug.

Zorgen voor een mooie vierkante zitstok, met afgeronde kanten,
en daar in de buurt zo weinig mogelijk plankjes e.d. die over elkaar heen getimmerd zijn,
deze kieren zijn de ideale onderkomens voor de bloedluizen.
(Ik doe bij alles wat ik in elkaar schroef een drupje houtlijm, tegen dit ongedierte).

Succes er mee !!

Andre
Plaats reactie