Strokwaliteit 2012

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Strokwaliteit 2012

Bericht door kockie »

Om mij heen zie ik dat er overal weer gecombined wordt (of gemaaidorst). Daarbij zit ik mij het volgende af te vragen. Hoe zou de kwaliteit van het stro zijn dit jaar? De laatste weken heeft het natuurlijk flink geregend en nu lijkt het erop dat het de komende dagen droog blijft. Wat is het advies van de kwaliteitsexperts? Wagentje kopen of niet?

Wil namelijk een schuurtje bouwen van stro.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Strokwaliteit 2012

Bericht door David86 »

Ik ga er van uit dat het niet tegenvalt. het wat koudere voorjaar en zomer zorgt voor mooi dik stro(langzame groei, vorig jaar was het stro meer gruis als stro ivm snelle groei in het voorjaar). De zon van deze week zal het uiteindelijke resultaat bepalen toch ?

Weekje wachten en dan de pad op om een baal open te snijden en te kijken ?

groeten
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strokwaliteit 2012

Bericht door Dutch John »

Het kan bijna niet slechter dan vorig jaar. Maar het mooie weer deze week zegt nog niets over de hele oogst. Het stro dat nu ligt zal sowieso een aantal dagen moeten nadrogen, zeker nu de ondergrond nog erg vochtig is. Pas aan het eind van de middag persen. Boeren maken het land liefst zo snel mogelijk vrij en loonwerkers hebben meer te doen dan die paar honderd pakjes persen, waardoor stro nog wel eens te vroeg geperst is, met droogbroei als gevolg.
Voel en bekijk het stro voordat het gekocht en geperst wordt. Desnoods maak je een baal los. Een baal moet uit elkaar springen en makkelijk uit elkaar vallen. Het stro mag niet bros zijn en niet klam. De kleur zo goudgeel als het weer het toelaat. Geen onkruiden in het stro, want die gaan er nat in. Stro van kopeinden is vaak van mindere kwaliteit door vocht en onkruiden.

Overigens is het beste stro altijd het goedkoopste stro. En andersom.

Wil je stro voor strobouw, let dan op de touwlengtes (even lang) en de maat. Balen van een meter zijn niet erg handelbaar. Ongeveer 70 cm is ideaal, met weinig spreiding in de lengte. Vast geperst en goede touwkwaliteit. Je wilt het langste stro. Dus geen snijmessen in maaidorser of pers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie