Aardappelpraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Blijfhopen »

@Kockie
Dank voor de correctie.
Staat hier inderdaad ook zo.
@David 86
Dat probleem heb ik bij Vreeken wat minder omdat ik betrekkelijk eenvoudig zelf in de
winkel mijn keuze kan maken.
Hoewel ik ook een eenmalige ervaring heb zoals jij beschrijft.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Wij gebruiken sinds jaar en dag Frieslanders. Een vroeg ras, dat goed te bewaren is. Is redelijk resistent, maar de meeste zijn nu gerooid ivm met het vochtige weer. Matige opbrengst dus, dit jaar. Geldt ook voor de Agria, een midden/laat ras dat we dit jaar voor het eerst hebben. Agria is totaal niet resistent. En per struik maar 2 tot 4 aardappels. Ze zullen heel lekker moeten zijn, willen we deze nog een keer poten.

Met opkuilen heb ik geen ervaring, maar bij een volgende royale oogst gaan we het proberen. Muizenvraat kan een probleem zijn.

De laatste jaren telen we alleen nog onder mulch. Het best in twee keer opbrengen. Eerst een dunne laag, zodat ze kunnen opkomen. Als het loof erop staat, dan een tweede, wat dikkere laag erbij. Dit jaar heb ik zelfs gepoot op kweekgras. Kweek eerst afmaaien, dan bedekken met krantenpapier (één laag), scheurtje maken in de krant en de poter erin leggen, hooi erop. Klaar. Opbrengst is niet minder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

ik heb wel eens gelezen dat aardappels byzonder goed groeien op land waar het jaar ervoor gras gestaan heeft

frieslanders heb ik ook staan die staan nu nog wat dikker te worden agria's heb ik ook , geen idee hoe het er voor staat onder de grond het schijnen goeie friet aardappels te zijn dus ik ben byzonder benieuwd

ik ben erg benieuwd naar het lijstje dat robert voor ons gaat maken

groeten
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Aardappelpraat

Bericht door tiho »

kockie schreef:Ik heb afgelopen weekend mijn (paar) aardappels ook moeten rooien vanwege phytophthora. Ik heb ze geteelt door aardappels die uit de kelder wilden ontsnappen, door uitlopers te maken, op de grond te leggen onder een laagje gemaaid gras (mulch). Groeien fantastisch, is er maar 1 van de 6 niet opgekomen. Achteraf gezien had ik op een paar plekken de mulch wat moeten aanvullen (groene aardappels), maar het viel me zeker niet tegen. Smaakt naar meer. De groene aardappels moeten maar afgevoerd worden; wil ik geen pijn in de buik van hebben.... Nu op naar de 2e teelt op die plek. Gelukkig staan de tomaten een 30 meter verderop.
Is het niet dat als deze ziekte in de grond zit, je beter niet weer aardappels op dezelfde plek poot in het opvolgende jaar. Ik dacht zelfs dat akkerbouwers om deze reden maximaal twee jaar op hetzelfde land aardappels zetten en dan meerdere jaren een ander gewas.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

We hebben vrij vroeg in het voorjaar, begin april oa. Frieslanders gepoot en deze worden momenteel gebruikt. Elke dag de hoeveelheid die we nodig zijn. Maar met het natte weer zie ik het niet goed komen om ze nog langer in de grond te laten zitten en zijn we van plan om dit soort komend weekend te gaan rooien. Verder hebben we nog Eba, Bildstar en Parel in de grond.
Het is voor het eerst dat we op deze schaal aardappels verbouwen en prettig bijkomstigheid is dat ze het ook bovengemiddeld goed doen deze keer. Hebben we meteen het luxe probleem om voor opslag te zorgen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik kan me herinneren dat mijn ouders voreger de aardappelen opkuilden. Dwz. de voorraad op een verhoogd grondbed afgedekt met plastic stortten. Daaroverheen een laag stro met weer plastic erover, afgedekt met een laagje aarde. Aan beide kanten een buis voor ventilatie erin en klaar was kees.
Alleen dat gedoe om iedere keer als je een maal ophaalt moet je alles loshalen en weer afdekken lijkt me niet alles. Bovendien barst het hier van het wild en kruipend ongedierte.

Ik wilde ze eigenlijk lekker diep in de zandbak van de kinderen bewaren. :fff


Mag niet van m'n vrouw :twisted:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

tiho schreef:
kockie schreef:Ik heb afgelopen weekend mijn (paar) aardappels ook moeten rooien vanwege phytophthora. Ik heb ze geteelt door aardappels die uit de kelder wilden ontsnappen, door uitlopers te maken, op de grond te leggen onder een laagje gemaaid gras (mulch). Groeien fantastisch, is er maar 1 van de 6 niet opgekomen. Achteraf gezien had ik op een paar plekken de mulch wat moeten aanvullen (groene aardappels), maar het viel me zeker niet tegen. Smaakt naar meer. De groene aardappels moeten maar afgevoerd worden; wil ik geen pijn in de buik van hebben.... Nu op naar de 2e teelt op die plek. Gelukkig staan de tomaten een 30 meter verderop.
Is het niet dat als deze ziekte in de grond zit, je beter niet weer aardappels op dezelfde plek poot in het opvolgende jaar. Ik dacht zelfs dat akkerbouwers om deze reden maximaal twee jaar op hetzelfde land aardappels zetten en dan meerdere jaren een ander gewas.

dat is voor een aanzienlijk deel wel waar, wisselteelt word volgens mij voornamelijk gebruikt om de grond niet uit te putten een aardappel vraagt bijvoorbeeld heel wat anders dan een peulvrucht aan voedingstoffen door deze uit te wisselen gaan ze de grond voor elkaar voorbewerken en bemesten (peulvruchten binden volgens mij stikstof in de grond) aardappels floreren weer op stikstofrijke aarde en maken van de dikste klei een luchtig zaakje waar andere groenten weer veel belang bij hebben (hoewel de ervaringsdeskundigen daar ook lang over kunnen discussieren) volgens mij is vitovtra "airborne" om het zo maar te zeggen een ziekte die alleen de neus op steekt als de weersomstandigheden er naar zijn als zij in de grond zit zal ze overal in de moestuin zitten de aardappelen of tomaten hebben alle plekjes al gehad in de meeste tuinen

aanvullingen zijn welkom
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

De vruchtwisseling is volgens mij vooral om aardappelcystenaaltjes de kop in te drukken. Deze dierkens zijn nogal lastig te bestrijden. Phytophthora komt inderdaad aanwaaien,
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Aardappelpraat

Bericht door tiho »

Ik denk dat je daar gelijk in hebt Kockie, daar was het voor.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

Even een voorlopig lijstje met vroege en middenvroege soorten die goed te bewaren zijn.

Zeer vroeg en goed te bewaren:
Altesse, vastkokend
Frieslander, iets kruimig

Vroeg en goed te bewaren:
Ballerina, vastkokend
Belana, vastkokend
Gunda, kruimig kokend
Marabel, iets kruimig

Middenvroeg en goed te bewaren
Allians, vastkokend
Bintje, iets kruimig
Cheyenne, vastkokend
Ditta, vastkokend
Granola, iets kruimig
Krone, iets kruimig
Lady Balfour, iets kruimig
Roseval, vastkokend
Kestrel, kruimig kokend
Selma, vastkokend en zeer lang te bewaren tot na de winter
Senna, vastkokend
Setanta, kruimig kokend
Raja, iets kruimig
Silvy, iets kruimig
Charlotte, vastkokend

Verdere aanvullingen komen nog.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

goed bezig robert

hier kunnen we wat mee

groeten
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

Robert, zeer lang te bewaren lees ik ergens.

Op welke manier?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

Jan. schreef:Robert, zeer lang te bewaren lees ik ergens.

Op welke manier?
Het beste is een koele, donkere en in de winter vorstvrije plek
Zelf bewaar ik ze in kisten in de schuur die ik regelmatig controleer op slechte aardappels.
Een kelder zou ideaal zijn maar die worden in nieuwere huizen niet meer gebouwd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Dan moet je wel een heel goed geventileerde kelder gebruiken, want je zet er een vochtbron in. Tijdens zomerse dagen wil je juist niet teveel ventileren, want dan breng je vocht van buitenaf in. Hier staan de piepers niet langer in de kelder. In de winter hoeft het niet en in de zomer kan het niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

heren,

morgen is het zover de frieslanders gaan eruit, we hebben terloops inmiddels 1,5 rij gestoken voor direct gebruik en er wachten nu nog 4,5 rij. ik heb een beetje teveel gepoot dit jaar. het is het eerste jaar dat ik grootschalig aardappels teel en heb me wat vergist in de opbrengst in verhouding tot ons gebruik (na de frieslanders staan er nog 17 rijen van allemaal 8m lang van milva's en agria's)
de milva;s zijn mijn bewaar aardappels voor de winter dus de verwachte 80 a 90 kg aardappels die gerooid gaan worden morgen moeten voor de oogst van de milva's weg zijn, hier heb ik er namelijk ook te veel van

de frieslanders moeten dus verwerkt worden.

een aardappel soepje of friet weet ik nog wel te maken, daarnaast maakt mijn meisje wel gekookte, gebakken of aardappeltjes uit de oven.

dit is echter lang niet genoeg om het aanbod weg te werken

heeft er iemand ervaring met het bakken en verpakken van chips (op de engels wijze ?)

en/of recepten voor gebruik buiten het avond maal ?

in geval van nood kunnen ze tot kippenvoer gekookt worden en zo dan naar vlees omgezet worden maar dat houd ik als laatste optie

wie o wie heeft een idee
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Recept van heerlijke puree van mevr. DJ:
Ingrediënten:
500 g aardappelen, wij gebruiken Frieslanders.
125 g roomboter
zout
warme melk

Bereiding:
Aardappelen koken in de schil. Warm pellen. Door de passe-vite draaien. In de pan goed droog stomen op klein vuurtje. Boter erdoor roeren (lijkt dan een beetje op soezendeeg). Warme melk toevoegen tot het een smeuïge massa wordt. Zout naar wens.

Als je toch grote hoeveelheden moet koken, dan is poteen misschien nog een alternatief bij maneschijn......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie