Aardappelpraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Aardappelpraat

Bericht door David86 »

Robert,

mooie foto's leuke projecten voel je vrij om ons te onderwijzen.

ik teel zelf ook wat aardappels maar zou graag leren hoe ik dit zonder gif kan doen , de vitovtra staat hier altijd klaar om een onbespoten plantje te nekken

groeten

Afgesplitst van viewtopic.php?f=7&t=2491
Laatst gewijzigd door kockie op 10 jul 2012, 16:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afsplitsing
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

David86 schreef:Robert,

mooie foto's leuke projecten voel je vrij om ons te onderwijzen.

ik teel zelf ook wat aardappels maar zou graag leren hoe ik dit zonder gif kan doen , de vitovtra staat hier altijd klaar om een onbespoten plantje te nekken

groeten
Ik teel alleen maar vroege en middenvroege rassen, deze oogst je meestal voor de phytoftora toe slaat.
Ook heb je phytoftora resistente rassen zoals de Texla
Alleen dit jaar met de vele regen doet de phytoftora sneller toeslaan, dat is ook de reden dat ik afgelopen zaterdag het grootste deel geoogst heb.
Je zou ook patentkali voor een sterk en gezond blad kunnen gebruiken, alleen is dit volgens mij niet organisch.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: tomatenpraat

Bericht door Brit »

Robert schreef:Je zou ook patentkali voor een sterk en gezond blad kunnen gebruiken, alleen is dit volgens mij niet organisch.
Dat is idd niet organisch en zelfs schadelijk voor je bodemleven. Je kan daar beter houtas voor gebruiken. Dit bevat naast kalium ook een hoop calcium en een heleboel spore-elementen. Je moet er alleen niet te veel van tegelijk gebruiken. Ongeveer een liter-bakje vol door een kruiwagen compost mixen en dan door de grond heen werken voordat je de aardappels poot.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: tomatenpraat

Bericht door Robert »

Brit schreef:
Robert schreef:Je zou ook patentkali voor een sterk en gezond blad kunnen gebruiken, alleen is dit volgens mij niet organisch.
Dat is idd niet organisch en zelfs schadelijk voor je bodemleven. Je kan daar beter houtas voor gebruiken. Dit bevat naast kalium ook een hoop calcium en een heleboel spore-elementen. Je moet er alleen niet te veel van tegelijk gebruiken. Ongeveer een liter-bakje vol door een kruiwagen compost mixen en dan door de grond heen werken voordat je de aardappels poot.
Dank je voor de info Brit.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

Robert

Daar komtie dan : zijn er ook vroeg oogstbare bewaar aardappels ?

Groeten
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

@kockie

kun je dit vanaf onderwerp aardappel in een apart draadje zetten ?

groeten
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

temp

Bericht door Robert »

David86 schreef:Robert

Daar komtie dan : zijn er ook vroeg oogstbare bewaar aardappels ?

Groeten
David,

Veel middenvroege soorten zijn goed te bewaren, zo bewaar ik de roseval en kestrel aardappel zeker tot februari maar kan onder gunstige omstandigheden wel wat langer.
dit noemen ze een lange kiemrust, dus de tijd tot ze beginnen te kiemen/spruiten.
De meeste vroege soorten moet je binnen 3 maanden consumeren
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tomatenpraat

Bericht door kockie »

David86 schreef:@kockie
kun je dit vanaf onderwerp aardappel in een apart draadje zetten ?
Bij deze heb ik bijna alle aardappelpraat verpoot ;) !
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Ik heb afgelopen weekend mijn (paar) aardappels ook moeten rooien vanwege phytophthora. Ik heb ze geteelt door aardappels die uit de kelder wilden ontsnappen, door uitlopers te maken, op de grond te leggen onder een laagje gemaaid gras (mulch). Groeien fantastisch, is er maar 1 van de 6 niet opgekomen. Achteraf gezien had ik op een paar plekken de mulch wat moeten aanvullen (groene aardappels), maar het viel me zeker niet tegen. Smaakt naar meer. De groene aardappels moeten maar afgevoerd worden; wil ik geen pijn in de buik van hebben.... Nu op naar de 2e teelt op die plek. Gelukkig staan de tomaten een 30 meter verderop.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Blijfhopen »

Vivikali van DCM is toegelaten voor de biologische landbouw op grond van de bijlage ll van de (verordening) EEG nr. 2092/91 inzake de biologische productiemethode en wijzigingen. Vivi doet mij vermoeden dat het gemaakt wordt uit vinasse. Zie aldaar.
De "kali gmbh" vermeldt ongeveer hetzelfde en voegt er aan toe dat het ook toegelaten is voor de biologisch-dynamische landbouwmethode. Hier gaat het volgens mij om het (bewerkte ?) product uit de kalimijnen.
Want dat is kali - een delfstof.

Mijn biologische Bionica aardappelen staan er zonder patentkali of houtas, slechts gemest met wat compost en organische korrels, pico bello bij. :D
Het is nog beter bij de Sarpo Mira. Een hoofdteelt ras. Hierover schrijft Ton Vreeken: "" De resistentie tegen aardappelziekte (Phytophtora infestans)(forumleden let u even op de schrijfwijze ?) is opvallend. Soms lijkt er een aantasting te ontstaan, maar de plant groeit er weer gezond doorheen zonder de ziekte door te geven in de knol."
Geen patentkali, houtas, organische korrels. Want .... wat minder vocht en voeding komt de smaak ten goede, maar geeft een mindere oogst.
We wachten af.
GdeJ denkt met u mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

Blijfhopen schreef:
Mijn biologische Bionica aardappelen staan er zonder patentkali of houtas, slechts gemest met wat compost en organische korrels, pico bello bij. :D
Het is nog beter bij de Sarpo Mira. Een hoofdteelt ras. Hierover schrijft Ton Vreeken: "" De resistentie tegen aardappelziekte (Phytophtora infestans)(forumleden let u even op de schrijfwijze ?) is opvallend. Soms lijkt er een aantasting te ontstaan, maar de plant groeit er weer gezond doorheen zonder de ziekte door te geven in de knol."
Geen patentkali, houtas, organische korrels. Want .... wat minder vocht en voeding komt de smaak ten goede, maar geeft een mindere oogst.
We wachten af.

is het gevaar voor Phytophtora infestans( bij deze op de schrijfwijze gelet) gebieds afhankelijk ?

het nadeel van vreeken ondanks zijn fantastische "assortiment" is dat de helft van wat je besteld niet geleverd word of naar inziens vreeken vervangen word door een "soortgelijk" product op deze manier is het altijd een verassing wat je van ze ontvangt

is er een lijstje of kunnen wij deze als forum samenstellen met de vroege aardappels en hun bewaartijden mijn vroege aardappels hebben zelden last van Phytophtora infestans :) het zijn de bewaaraardappels die in tijden van hoge luchtvochtigheid en weinig wind altijd slachtoffer worden

zijn er forumleden die aardappels "inkuilen" ter preservering? (niet zoals het kuilgras een verzuringsproces maar puur een temperatuurregelende kuil)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Wikipedia geeft toch echt phytophthora als juiste spellingswijze..., net als het productschap

Verder heb ik niets toe te voegen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tomatenpraat

Bericht door David86 »

kockie schreef:
David86 schreef:@kockie
kun je dit vanaf onderwerp aardappel in een apart draadje zetten ?
Bij deze heb ik bijna alle aardappelpraat verpoot ;) !

danku
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Aardappelpraat

Bericht door Robert »

Ik wil wel een lijst samen stellen van middenvroege rassen die goed te bewaren zijn, en ook wel een lijst met phytophtora resistente rassen.
hier op de veengrond (krimpernerwaard) hebben hebben we nog wel eens phytophtora, alhoewel ik met mij middenvroege soorten hier weinig last van heb)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Aardappelpraat

Bericht door David86 »

dat klinkt als een fantastisch initiatief robert
..
Plaats reactie