een kruidig zaakje

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

een kruidig zaakje

Bericht door David86 »

de "eerste snee" kruiden is binnen , ze dreigden in bloei te schieten en het drukkende weer bood veel kans op schimmelinfecties daarom had ik besloten het gros alvast te oogsten.

de kruiden waar een tekort aan was is doorgestekt met houtstekken (rozemarijn) en de oregano had ik al "afgelegd" en nu losgestoken en opgepot.

de buit was 2 gamma emmers vol heerlijke frisse rozemarijn basilicum bieslook munt en citroenmelisse
PIC_0109.JPG
PIC_0110.JPG
alle kruiden worden fris gewassen en per soort op een ovenplaat uitgedost
PIC_0117.JPG
de oven gaat op de minimale stand en er word een speciaal stuk gereedschap tussen de ovendeur en de oven geplaatst dit gereedschap is in speciaalzaken te verkrijgen en gaat bij de naam "grote lepel, spatel, vork , stokje of roerijzer"
PIC_0120.JPG
elk ander object dat de deur op een kiertje houd volstaat ook prima

als de kruiden droog zijn worden ze in de vijzel verkruimelt en worden ze verpakt in luchtdichte potjes en zakjes

zo doe ik het , hoe doe jij het ?

groeten,

David
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een kruidig zaakje

Bericht door kockie »

Kun je een tipje van de sluier oplichten over basilicum op koude klei; die willen bij mij namelijk totaal niet....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: een kruidig zaakje

Bericht door Robert »

De hardere kruidensoorten als tym, bonenkruid, rozemarijn maak ik bosjes van en laat ze op een donkere droge plek drogen.
Zachte kruiden verliezen vaak veel smaak met drogen en vries ik soms fijngehakt en soms als hele blaadjes (salie) in.
Van de basilicum maak ik pesto die zeer goed in te vriezen is zodat ik het hele jaar hier van kan genieten.
Mexicaanse mint, verveine en stevia droog ik voor de thee.
De basilicum kweek ik in de tunnelkas aan de voet van de tomatenplanten.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: een kruidig zaakje

Bericht door David86 »

kockie schreef:Kun je een tipje van de sluier oplichten over basilicum op koude klei; die willen bij mij namelijk totaal niet....
droge voetjes geen wind en weer in zn nek en de klei goed luchtig maken met hopen en hopen compost net als een tomaat eigenlijk
Robert schreef:.
De basilicum kweek ik in de tunnelkas aan de voet van de tomatenplanten.
tomaat en basilicum waarderen in principe dezelfde omstandigheden
..
Plaats reactie