Kamerplanten die je op kan eten...

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door peter1968 »

Ik zat zo te denken... we hebben hier in huis een boel kamerplanten die prima verzorgd worden. Zou het niet leuk zijn als we deze zouden kunnen vervangen door planten die eetbare vruchten opleveren. Wel liefst vaste planten, natuurlijk. Wie heeft er tips ???
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

citrus calamondin


groeten
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door 12much »

stevia is erg in momenteel, worden zelfs op wereld niveau afspraken over gemaakt sinds Coca Cola de patenten heeft vrijgegeven...elke keer de grote blaadjes er af plukken en drogen. Altijd weer leuke gespreksstof. Tomatenplantjes doen het ook goed binnen, probeer een kleine soort te pakken te krijgen. Zoek eens op permacultuur op balkon niveau. Daar is heel wat leuk materiaal over te vinden. Er is ook iemand in Nederland die elk jaar verschillende potten met White Sage verkoopt voor een prikje. Bijna niet goed te houden door de hoge luchtvochtigheid hier, dus dan wel weer een uitdaging.

Er is trouwens een verrassend leuk boekje te koop voor heel weinig

http://www.veltman-uitgevers.nl/esoteri ... 02727.html

Dat zijn niet allemaal binnenplanten, maar daar staan hele leuke wetenswaardigheden in over geneeskrachtige planten die we al vaak eten zonder te weten wat het met je kan doen.

Veel van die eetbare planten hebben wel gemiddeld meer zon/licht en water nodig dan de gemiddelde kamerplant, dus zal het wel een beetje meer op een kas gaan lijken in huis:-)

Succes

PS Johan Westerdijk heeft onder de naam david86 een prachtig relaas geschreven over de tomatenplant. Die moet je lezen, is bijna verplichte kost als je een topic als het jouwe start....
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

12much

hoe verwerk je deze stevia ?

Groeten David aka David86 :)
..
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door peter1968 »

David86 schreef:12much

hoe verwerk je deze stevia ?

Groeten David aka David86 :)
Je kan gewoon de blaadjes gebruiken als zoetstof
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

is daar geen enkele vorm van raffinage voor nodig ?
..
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door peter1968 »

David86 schreef:is daar geen enkele vorm van raffinage voor nodig ?
Je kan dat in poeder kopen. Dan zal het wel geraffineerd zijn of zo. Maar je kan ook gewoon de blaadjes (al dan niet gedroogd) in je thee o.i.d. doen.
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door Robert »

Peperplanten gaan ook heel goed op de vensterbank, ook meerderjarig en het hele jaar door verse pepers. Bij warm weer kunnen ze ook buiten gezet worden.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door 12much »

Excuses voor de late reactie...moest nog even een motor van mijn Volvo vervangen:-)

Mijn meisje plukt de wat grotere blaadjes van de plant, die op de vensterbank gewoon weer nieuwe blaadjes blijft door produceren. Soms plukt ze de takjes eraf, in een flesje met water wortelen en dan weer in de bloempot erbij zetten. Voor zover ik weet, geeft ze in ieder geval geen kunstmest, maar gebruikt ze gewoon nieuwe compost uit eigen tuin. De blaadjes worden gedroogd en verkruimeld vlak voor gebruik. Het ziet er niet uit in je koffie, maar door een zeefje heen gegoten komt er al veel zoetstof vrij. In een thee-ei natuurlijk helemaal geen probleem.

Stevia is in hele kleine pilletjes-vorm te koop net als zoetjes. Erg duur, maar goed bruikbaar natuurlijk als je niet aan de planten wil. De smaak is verbluffend zoet. Het wordt volgens mij niet geraffineerd, maar ik ga nog wel een experiment den met een destilleerkolom om te kijken of het de moeite waard is om de etherische olie er uit te halen. Dan druppel je gewoon met een pipet flesje.

Het is een beetje wennen omdat de vorm natuurlijk niet overeen komt met suiker en zeker niet qua oplosbaarheid. Maar net als bijna elk ander gedroogd kruid is het dus gewoon te eten, je kunt er op kauwen totdat de zoetstof er uit is en de rest uitspuwen of gewoon op eten. Het wordt waarschijnlijk de moeite waard om een beetje te experimenteren met gom en een blaadje pepermunt:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door kockie »

Kan/wil je meisje niet een paar extra stekjes maken? Misschien kom ik op die manier nog eens van m'n overconsumptie van suiker af....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

kockie

jij als dierenarts zal dat wel weten ,

ik ben altijd een beetje bang dat zoetstoffen en nepsuikers ergens in mijn stofwisseling rommelen als mijn lichaam denkt suikers te eten maar het krijgt wat anders gaan er dan geen processen in je lijf plaatsvinden die dat zogenaamde suiker (wat we ons lichaam wijs maken dat we tot ons nemen) afbreken en wat als dat afbraakproces dan plaats vind zonder suikers om af te breken ?

ik heb er helemaal geen kaas van gegeten hoor maar het klinkt zo onverstandig om "jezelf in de maling te nemen"

groeten
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door kockie »

Ik ben daar niet zo bang voor, mede omdat ik uit andere bronnen meer dan genoeg suiker binnenkrijg. In het ergste geval kom ik in een ketogeen stadium terecht, maar dan zal ik eerst moeten stoppen met brood eten; ook daar zal ik wel weer uitkomen denk ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door Jan. »

Suiker moet je alleen gebuiken om alcohol van te stoken. :fff

De gezondste manier om stevig te worden. :wink:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:ik ben altijd een beetje bang dat zoetstoffen en nepsuikers ergens in mijn stofwisseling rommelen als mijn lichaam denkt suikers te eten maar het krijgt wat anders gaan er dan geen processen in je lijf plaatsvinden die dat zogenaamde suiker (wat we ons lichaam wijs maken dat we tot ons nemen) afbreken en wat als dat afbraakproces dan plaats vind zonder suikers om af te breken ?
Stevia is geen nepsuiker. Maar het werkt op de smaakreceptoren als "zoet".
Het is een plant die in andere landen (vooral zuid amerika natuurlijk) als sinds mensenheugenis wordt gebruikt. Dankzij de EU regeltjes was het lang verboden in EUland, met sponserde liever de suikerindustrie. Met als gevolg overgewicht, suikerziekte, en kanker op grote schaal.

Nu denk ik dat het beter is om ook geen stevia te gebruiken. Als je niet gewend bent aan zoet sta je sterker imo dan wanneer je alles maar altijd zoet wilt maken. Maar als je dan toch soms wat zoetigheid wilt, gebruik dan liever stevia dan suiker.

Overigens: tijdens het bakken gebruikt men suiker voor meer dan alleen de zoete smaak. Het is dus niet altijd mogelijk om suiker te vervangen. (Zonder niet ook het recept flink aan te passen)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

het lijkt me wel leuk om te proberen , als er een stekje vrij komt houd ik me aanbevolen


groeten ,
..
Plaats reactie