thee maken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

thee maken

Bericht door David86 »

wellicht leuk voor de thee drinkers op dit forum ,

ik drink normaal niet zoveel thee. maar ik ben al een paar dagen minder fit dus laat de koffie even staan en zit aan de thee

terwijl ik aan mijn bakkie citroenmelisse/sinaasappelthym thee zat bedacht ik me dat ik deze thee maak technieken (niet te onderschatten complexe technieken die jaren oefening vragen in de verfijning:)) wel met jullie kon delen

men plukt een "klauw" van de gewenste kruiden met alles er op en er aan

pakt een theepot

vult deze met de klauw kruiden

giet er een liter kokend water (of meer of minder) over
PIC_0087.JPG
dat ziet er dan zo uit

laat de thee een kwartiertje trekken

schenk dan in glas/kop/kom/beker etc en voeg suiker toe naar wens
PIC_0089.JPG
biologische thee verser dan vers en zeker lekkerder dan uit de winkel voor 0 euro per pot

als de thee op is gooi ik nogmaals een liter kokend water in de pot en laat hem tussen de thee bladeren afkoelen even proeven en aanlengen met water naar smaak wat suiker toevoegen en in de koelkast plaatsen nu heeft men ook biologische ijsthee voor 0 euro per liter

geen rocket science maar misschien leuk om eens te zien


groeten
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: thee maken

Bericht door Tim »

David,

1 liter water = q=m.c.dT = 1 x 4.18 x 90 = 104Wh

Met de waterkokert dus 2.4ct per pot en op gas (zonder verliezen) 0.6ct per pot. Met verliezen naar het schijnt, evenveel als de waterkokert.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar geniet van je bakkie thee, ziet er goed uit.

Tim :wink:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: thee maken

Bericht door Dutch John »

Tim,

Eén keer boodschappen doen op de fiets in plaats van met de auto en je kunt lange tijd thee zetten van het verschil in verbruikte fossiele energie. En zo zijn er talloze bespaar/verschuif mogelijkheden.

Tip: zet de melisse niet te ver weg. Het best op de vensterbank.

Vraag: is Chinese Jasmijnthee gemaakt van een apart soort Jasmijn?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: thee maken

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:Vraag: is Chinese Jasmijnthee gemaakt van een apart soort Jasmijn?
Ik dacht altijd dat het van de gewone jasmijn was.
Maar na even zoeken blijkt het van de Jasminium sambac of sampagita te komen.

Kun je niet makkelijk aan komen Nederland.
Zag ze wel staan op Ebay duitsland.

Ben trouwens ook een fervent theedrinker, als er maar geen kunstmatige geurstoffen in zitten.
Dus geen aardbeienthee, bosbessen etc.
Zo is bijv. niet alle jasmijnthee gemaakt met natuurlijke jasmijn.
Er is ook veel wat gewoon met geurstof is behandeld.

Kruidenthee heb ik me maar weinig aan gewaagd.
Maar wat David liet zien komt niet onaardig over.
Nu nog een klein rocketstoofje om je water te verwarmen.
Want dan krijg je echt de lekkerste thee.
Dus eigenlijk toch een beetje rocketscience erbij.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: thee maken

Bericht door Tim »

John,

Het was ook als geintje bedoelt. Het ging erom dat alles energie kost, was het tapwater vergeten. Als je dat gaat beseffen zie veel dingen er anders uit.

Ik drink alleen 's avonds thee, omdat de missus het dan zet :mrgreen:...

Tim
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: thee maken

Bericht door Anne2 »

Lekker David.

Ik drink veel thee en vrijwel alleen kruiden thee (ook uit de winkel hoor).

Wat ik droog zijn: brandnetelblad, bramen- en framboosblad, citroenmelisse, citroengras (de stengels invriezen voor de maaltijd, het blad voor de thee) en volgend jaar hoop ik ook citroenkruid (is nu nog klein). Salie (niet te veel anders wordt het zo'n medisch smaakje), vlierbloesem en munt.

Vrouwenmantel heb ik wel, maar nog nooit geprobeerd. Paardenbloemblad gekocht, ga ik volgend jaar ook doen, plukken voor de bloei.
Dit jaar wil ik appel- en perenschillen gaan drogen. En de schilletjes van de vruchten van mijn citrusboompje.

Pas zag ik iemand thee maken van zevenblad, moet ik ook nog eens proberen.

En je kan van hopbellen thee maken, voor de mensen die dit voor hun bier gebruiken.

Ik koop die lege ongebleekte zakjes uit de natuurwinkel, want als ik elke keer het thee-ei moet vullen neig ik naar kant en klare thee :oops:

Die zakjes vul ik dan per serie. Op dit moment heb ik citroenmelisse, met citroengras, met vlierbloesem en brandnetel dacht ik. Een "reinigende" thee, weet nooit goed wat ik daarvan moet vinden maar smaakt gewoon lekker.

Ik neem dus altijd kruiden die niet veel smaak hebben samen met kruiden die wel smaak hebben.
Of ik stop er wat yogithee of rooibosthee bij.

Elke keer als ik in de kringloop kom, kan ik het niet laten als ik iets zie wat ik al heb, dat aan te vullen. Zo heb ik nu 3 dezelfde theepotten... (heel handig voor als er een sneuvelt...). Tegenwoordig zet ik als er mensen komen twee potten op theelichtjes op tafel. Staat leuk, een met zwarte thee en een met dwarrelende blaadjes. Die laatste boeit bijna iedereen het meest.
Maar de tijd van verse voorjaarsblaadjes blaadjes is over.
Plaats reactie