biodigester / biogasinstallatie

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

dit topic lijkt niet onder landbouw/ voeding te horen maar dat hoor hij des te meer

mijn prototype biovergasser zal ik het maar noemen nadert voltooiing mijn idee is om na kennismaking met de principes op te schalen naar een formaatje klein huishouden waarin voornamelijk menselijk afval afgebroken moet worden.

het wringt wat met de westerse gedachte dat menselijk afval z.s.m uit huis moet om nooit meer terug te zien. In china is al duizenden jaren lang handel in menselijk afval het is een deel van de natuurlijke cyclus van voedsel en daar moeten wij verwende hollanders ook maar eens bij stil staan . als je een varken of een rund houd moet zijn mest terug op het land dat is voor iedereen duidelijk maar wat wij als mens van het land halen eten en verwerken vind zijn weg niet meer terug met als gevolg dat er dus mest gekocht en aangevoerd moet worden om dit weer aan te vullen anders is de cirkel zeker niet rond bovendien vind ik het zinloos om ons afval af te voeren naar een zuivering er daar veel energie in te steken om het te verteren om vervolgens mest en gas terug te kopen er is dan 3 keer betaald 1 keer afvoer mest 1 keer aankoop mest 1keer aankoop gas voor iets wat je simpel thuis kan doen .

het voordeel van een biovergasser is dat de mest in ongeveer 35 dagen klaar voor gebruik is i.p.v 1 a 2 jaar. een bijproduct van een dergelijke installatie is methaan . methaan is ook het voornaamste deel van aardgas. dus ik wil zeggen dat aardgas methaan is en dat je het zelf kan maken ? ja ! niet de 1800 m3 die op jaarbasis nodig is om een gemiddeld huis te verwarmen daar zou ik een mooie veestapel voor moeten huisvesten maar een gezin van 3 a 4 kan wel genoeg gas produceren om op te koken (in slechte tijden ondersteund met aardgas/propaan/butaan of een mengsel van de laatste 2)

deze installatie vult daarmee het gat waar de praktiserende zelfvoorziener geregeld tegen aan loopt namelijk het koken in de zomer. in de zomer gaat het cv geschakelde houtfornuis dat in mijn woonkamer staat niet aan. we zouden het huis uitvluchten voor de warmte. electrisch koken is een oplossing maar niet ideaal ook aardgas is nog steeds een afhankelijkheid van fossiele brandstoffen dan is er nog een idee voor een buitenkeukentje op hout wat goed mogelijk is als je een veranda hebt maar dat heb ik niet en ook in de zomer regent het bovendien levert een houtkachel niet zoveel prachtige vloeibare mest (het hoofdproduct van de installatie)

de achellis hiel van de installatie is temperatuur en ph alles valt en staat met de bacterieen . ze tolereren warmtes tot 60 graden maar vertoeven graag tussen de 25 en de 40

zijn er leden met een functionerende kleinschalige biodigester ? wat zijn jullie ervaringen met het principe ?

na voltooiing van mijn experiment zal ik het prototype laten zien en ervaringen delen

David
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door Tim »

David,

Leuk, plannen liggen hier ook. Gebruik de zoekfunctie eens op "biogas".
David86 schreef:de achellis hiel van de installatie is temperatuur en ph alles valt en staat met de bacterieen . ze tolereren warmtes tot 60 graden maar vertoeven graag tussen de 25 en de 40
Temperatuur is belangrijk. Tolerant 25-45gr C klopt, daarboven heb je nog andere koloniën, welke hogere temperaturen tolereren, echter ook een stuk gevoeliger zijn voor verandering. Constante temperatuur is belangrijker, ook de 25-40 groep vindt verandering niet lekker.

pH kun je niet echt beïnvloeden. Wel een beetje, maar niet zo dat het te sturen is. Wat ook belangrijk is zijn zouten. Niemand houdt van teveel zout. Constant en hetzelfde eten is ook belangrijk. Je kan dus niet meer op vakantie :wink:.

Maak eens een schets van je ideeën, wil ik er wel op schieten :mrgreen:.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door pelletpower »

Die had ik ook al gevolgd. Volgens mij heeft Arend zijn project opgegeven. Geen idee hoe ver Tim is. Probleem blijft opslag van gas denk ik. Is het mogelijk dit op druk te brengen? Zou een mooie toepassing zijn voor wkk.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

tim

ik wil een systeem met meerdere kleine "gistvaten" 10 of 12 zodat ik deze weg kan zetten in twee rijen tegen een zonnige muur achter glas wsl 60 liter vaten de gescheiden vaten maken onderhoud makkelijker zonder de plant stil te leggen denk ik. aanvoer met een sanibroyeur is de boel gelijk gemengd met water en een beetje gehakselt in de winter misschien verwarming met radiator met thermostaat op het kachelsysteem

ik ben aanhanger van de kiss methode met zulke projecten

gasopslag in drijver in een waterbak
biogas batterij.png
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

gas opslag hoeft geen probleem te zijn het kost denk ik alleen veel ruimte maar wij koken elke dag en verwachten geen gasopbrengsten die wij met koken niet kwijt kunnen als de houtkachel brand om op te koken kan het gas gebruikt worden om een lamp te laten branden of een wkk in maar zoals ik al zei ik verwacht geen honderden kuubs gas per jaar
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door Tim »

David,

Je eerste vat krijgt de volle belasting. De rest doet nagisten. Eigenlijk is dus alles na het 3e vat zinloos.

Je zal, voor hobby gebruik, een belasting van 1 á 2kg organische droge stof per m³ vergisterinhoud per dag (kg os/m³/dag) kunnen aanhouden.

Dus stel je hebt 5kg gft per dag. Dat is ongeveer 15% droge stof, waarvan het zo'n 90% organisch zal zijn. Dus 5*.15*.9=0.7kg organische droge stof per dag. Als je van een belasting van 2kg os/m³/dag uit zou gaan, geeft dat een reactor inhoud van 0.7kg os*1000(één kuub)/2kg os/m³/dag = 350L.

Stel je zou kleine emmers gebruiken, zoals in je voorbeeld, neem even aan 35L per stuk. Dat betekend een belasting uit bovenstaand voorbeeld op de eerste emmer van 20kg os/m³/dag, dit wordt zuur, methaan bacteriën zullen hier niet kunnen leven.

Ikzelf ben uitgegaan van 2kg gft per dag. 2*.15*.9 = 0.27kg * 1000 / 2 = 135 L reactorvolume. Daarom oliedrum gekozen. 200 L bruto, dus ongeveer 175L nuttig volume.

Tim
Bijlagen
image43581.jpg
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

tim ,

is het niet aannemelijk dat door de vlugge doorloop snelheid verschillende bacterie kolonienen verschillende vaten gaan koloniseren ?

waar het eerste vat dan te zuur word en door vloeit in vaten waar bacterieen wonen die daar wat mee kunnen

mijn vertrouwen in bacterien is groot ik heb ze ooit een tank water met phenol zien verteren en phenol is niet niks
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door Tim »

David,

Neen, zal niet werken. Verzurende bacteriën werken veel sneller dan methaan bacteriën. Als je de verzurende bacteriën meer eten geeft dan de methaan bacteriën kunnen verwerken, verzuurd de vloeistof en dood je de methaan bacteriën. Je krijgt dan een zuur evenwicht (zoals bv een maishoop conserveert), waar geen methaanbacteriën kunnen leven.

http://groengas.nl/wat-is-groen-gas/vergisting/

http://groengas.nl/wp-content/uploads/2 ... -1-+-2.pdf

Als je dit kookboek begrijpt, kun jij groen gas maken!

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

jij zegt dus 1 grote hoofdvergister en max 2 navergisters ?

gr
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

mooi kookboek tim nu gaat het helemaal goed komen , ik houd jullie op de hoogte
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door David86 »

tim,

uit het kookboek dat ik van je kreeg maak ik op dat verzuring voornamelijk ontstaat indien het co substraat te "rijk" is als er geen sprake is van een co substraat in de vergister zou de kans ons verzuring klein worden (de opbrengst in biogas loopt daarmee ook flink terug) ik ben op dit moment niet van plan om co substraat te gebruiken misschien in de toekomst kippenmest maar dat zal in eerste instantie niet van toepassing zijn

bereken jij de inhoud van een installatie vanuit de biogas behoefte of vanuit het substraat aanbod ?


groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door Tim »

David,

Op belasting en een beetje op substraat.

Groet,
Tim
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door G.E.U.P. »

Kun je de inhoud van de vergister ook bepalen aan de hand van de hoeveelheid te vergisten materiaal. Wij hebben 4 paarden en als ik zie dat wij alleen aan mest per dag een grote kruiwagen vol hebben, en als ik dat met water meng tot een mooie brij dan heb ongeveer 300 liter materiaal alleen mest en geen stalstrooisel er bij in. Bijvoorbeeld 300 liter x 30 dagen kom ik op 9000 liter is dit een goede redenatie of niet. Die link van het kookboek is wel interresant.
Face your fears living your dreams
melkboerluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2011, 16:53

Re: biodigester / biogasinstallatie

Bericht door melkboerluc »

http://groengas.nl/wat-is-groen-gas/vergisting/
de link in deze tekst naar dat vergister-kookboek heb ik ook eens doorgenomen.
Een zeer verhelderende tekst !
:idea:
onze bedrijfspagina: www.baliehof.be
Plaats reactie