zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Anne2 »

Ik wil ook wel ruilen hoor, vind dat een leuke manier van uitwisseling, maar ik begin net. Heb net bolletjes van Daslook geruild, die moeten nu eerst aanslaan, groeien en vermenigvuldigen. Staan in nieuwste Landleven recepten van.

Eeuwige moes heb ik ook net wat topjes van gekregen. Moeten dus nog plantjes worden. Misschien dus ooit, maar nu nog niet. Er bestaat ook bonte eeuwige moes, staat misschien wel leuk.

Zevenblad... zoals DJ al zei zou ik niet doen. Smaakt naar niets, is niet geneeskrachtig of voor gier te gebruiken of zo en woekert je hele tuin door. Ik heb ze genoeg staan en eet ze regelmatig, maar zou ze nooit planten. Kan je net zo goed brandnetels nemen, is gezonder en veelzijdiger.

Gisteren wilde look verplaatst naar een kruidenbed, die valt nu goed op tussen het gras. Heerlijk heb er al veel van maar eet ze ook veel.

Heb dit jaar al een paar keer geruild en nieuwe dingen gekocht, erg leuk, hou van onbekende plantjes.

Enten wil ik ook leren.

De meeste bomen staan op een M9 (laagstam) of M26 laagstam/halfstam (ik doe dit even uit mijn hoofd kan er naast zitten). Dat betekent dat als er een ziekte is door bijv wortelluis alle bomen aangetast raken. Zoiets is eens met druiven in Frankrijk gebeurd. Ze zijn nu bezig met bomen uit oost Europa te halen. Wel iets om bij stil te staan.
Bij de Batterijen kan je geloof ik heel goedkoop onderstammen kopen.
Mijn buurman weet hier aardig wat van dacht ik. Wil hem dit nog eens vragen.

Als er opschot is bij de fruitbomen kan je die takken dan niet stekken als onderstam? Of een pit zaaien geloof ik dat zijn ook onderstambomen, maar misschien wel hoogstam.

Ben dit jaar begonnen met bessenstruiken vermeerderen. Moederplant nog maar 1 of 2 jaar oud (nog niet van geoogst), ik begin dus maar net.
Wat ik zelf graag wil is de naam, ras weten van een plant, die gaan wel eens verloren bij mensen. Het leukste is natuurlijk als je opvolgende oogst hebt van allerlei verschillende bessen.

Zaden kunnen in een envelop/brievenbusdoos rouleren, waar je uit kan halen en in kan stoppen.
Dan moet je dus wel zaadvast zaad hebben.

Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen hè?

Als de framboos, bramen enz straks uitstoelen, kunnen we wel stekken maken, en bessenstruiken afleggen misschien.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb nog een voorraad potten met gewone grijze oesterzwambroed.
Weet niet hoe vitaal het op dit moment is, maar ga het wel weer (proberen te) vermeerderen.
Ik gebruik rogge voor groeimedium.

Het is met ook gelukt om dit in plastic zakken van 1 liter uit te voeren.
Wanneer ik nou weet wie graag daarvan wat wil hebben.
Evt. pb mij gewoon.

Zal wel een paar weken duren, en ik weet natuurlijk niet of ik succes heb.
Ging in het verleden echter nooit mis om broed te vermeerderen, maar tenslotte is de vitaliteit er wel uit.

En het is met nog steeds niet gelukt om opnieuw vitaal broed te maken uit sporen. De uitgroeiende zwamvlok was veel te traag, en ging ten onder door concurrenten.
(al 4 pogingen gedaan a 15 petrischalen!)

Maar we geven nooit op!

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Paddestoelen 2014

Bericht door benthuis »

Heb wat stammen klaar liggen om te enten.
Wilde al wat broed gaan bestellen, maar misschien zijn hier mensen die nog over hebben, of die mee willen bestellen...

Wil gele en grijze oesterzwam bestellen,
Verder Enoki, Shimeji en Shiitake..

Alle tips welkom!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie