sap inmaken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wakkeredodo
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20:34

sap inmaken

Bericht door wakkeredodo »

Hallo allemaal,

Het wordt weer tijd voor allerlei sappen uit de oogst. Ik werk vaak met de sapketel die via stoom de vruchten ontsapt. Maar... van niet iedere vrucht of groente vind ik het sap zo smakelijk. Het makkelijk is wel dat het sap direkt uit de ketel, gepasteuriseerd en wel in de fles kan, dop erop en bewaren maar tot gebruik.
Ik heb nu ook een zeer goede sapcentrifuge, juicer met sterke motor. Deze werkt perfect, zelfs met bietjes en wortelen.
Het sap is smakelijk, bevat geen bijsmaak van de stoom en is mooi van kleur.
Nu mijn vraag:
Hoe kan ik dit vers , maar ook koud gewonnen sap het beste bottelen. Ik w :) :) erk dus met twist-off deksels, maar rubber mag ook.
Moet ik dit verse koude sap eerst pasteuriseren (85 gr) en dan bottelen? Of moet ik de flessen, gevuld en al gaan wecken.
Graag jullie reakties /ervaring. En alvast bedankt.
Op naar een" sappige" zomer!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: sap inmaken

Bericht door kockie »

Hier wecken we het appelsap na het bottelen of we brengen het tegen de kook en bottelen het dan. Heb nog niet echt verschil kunnen ontdekken. Beiden lukken goed en smaken ook prima.

Ik heb overigens net een sappan gekocht, 2e handsje. Samen met een weckpan voor een tientje. Na "gestoomd" sap geproefd te hebben bij Dutch John, wil ik dat ook eens proberen. Helaas valt dit jaar de hoeveelheid appels bijzonder tegen :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: sap inmaken

Bericht door David86 »

hier het zelfde verhaal met de appels, peren zijn dit jaar ook niet uitbundig er waren hier ook weinig bestuivers actief tijdens de bloei die was ook wel wat vroeg

ik weck sap altijd is toch meer zekerheid op de houdbaarheid denk ik (ook als het uit de stoomontsapper komt) gaat de fles nog even een warm water bad in even aan de kook en dan gelijk er uit.

bij groenten/fruit dat weinig eigen zuur bevat gebruik ik een grote snelkookpan voor het wekken sluit de botulisme uit
gaat misschien wel ten kosten van de vitaminen

David
..
ckuyken
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2012, 09:16

Re: sap inmaken

Bericht door ckuyken »

Je hoeft het sap eerst niet te koken op 85 graden maar je kunt het mbv sapflessen met inmaakring, klemmen en deksel meteen inmaken in een weckketel.
Je zet de inmaakketel op 85 graden en weckt de sapflessen voor 30 minuten. De tijd van 30 minuten start pas als de inmaakketel op temperatuur is.
Door de 85 graden in de inmaakketel wordt het sap meteen gepasteuriseerd. Door het gebruik van inmaakringen en klemmen ontstaat er een vacuüm in de sapfles doordat de zuurstof in de sapfles naar buiten geduwd wordt.
Voor de uitleg hoe dit precies werkt: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... roces.html
Groetjes
Claudia
Plaats reactie